Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs
Mijn reis met een enthousiast stel langs luchtvaart Ikonen ving al heel lang geleden aan.
Zó lang geleden dat ik niet meer op de hoogte ben geraakt van het handboek 'Schrijven met dubbele punten, streepjes en haakjes sluiten'.
Daardoor komt het dus dat ik opeens dingen mis...
Dank voor de uitleg.
Zó lang geleden ook dat de 'Spirit' nog gewoon dichtbij hing, tussen de mahoniehouten kasten en vitrines in.
En er niet geflitst mocht worden omdat ieder flitslampje kortstondig een bijna open vuurtje was..., vandaar de bewegings-onscherpte.
Bijlage 21863
Tegenwoordig moet men goed voorbereid op Ikonenjacht, want ze bevinden zich vaak onder heel merkwaardige omstandigheden en tussen mede-Ikonen uit een totaal ander tijdperk.
Weinig gemiddelde bezoekers zullen nog iets van een restant van een ikoon herkennen, hoog boven hun hoofd, in de Spirit daar.
Vervreemd dolend tussen een X-1, een X-15, een plastic ruimtehopper en een satelliet.
Over de Atlantic? Was dat moeilijk dan?
Bijlage 21864
Bijlage 21865
Tracker.
Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs
De Spirit nam in die tijd een centrale plaats in in een van de opengestelde hallen.
Er onder, langs de wanden maar ook midden in de zaal stonden rijen met vitrines, met daarin de meest ingenieuze modellen, i.p.v. 'the real thing'.
Langs de wanden waren de modellen meestal gezet tegen een diorama-achtergrond, goed bedoeld, maar hier en daar nogal knullig verbeeld.
De modelbaan industrie moest nog uitgerold worden..
Een goede, natuurlijke achtergrondlucht schilderen was toen al moeilijk en is dat nóg.
Maar als iemand dat wel heel goed kon hing hij natuurlijk in een heel ander museum!
Draaiende propellervlakken voorgesteld door een krom-trekkend soort plastic schijfje, en plukken watten uitstotende straaljagers..
Het was er écht.
Lang geleden, en te hopen is dat het bewaard is gebleven, een expositie op zich.
Bijlage 21871
Het was alsof je Meudon in Versailles binnen stapte; dat bleef nog vrij lang zo ogen.
Bijlage 21872
Tracker.
Ein Schiff fliegt um die Welt (4)
Nadat zij de brief, die ik in deel 3 liet zien, keurig had afgeleverd in Natal, zette de DO-X de reis voort over de Caribische eilanden. Doch eerst werd Paramaribo, Suriname, aangedaan, waar deze mooie verstilde foto werd genomen, in prachtige grijstinten.
Bijlage 21891
Vergeef me dat ik wat over deze opname uitweid. Zij is genomen door ene meneer Doesburg. De foto laat een stel burgers zien, allemaal in het wit uiteraard, die naar de geweldenaar keken, die daar op het kalme water van de Suriname rivier lag te dobberen. In het midden van de groep staan twee leuke eigentijdse dametjes met hun grote camera om de geschiedenis vast te leggen. De vrouwtjes waren de zussen Augusta en Anna Curiel, hele kunstzinnige fotograven die overal in Paramaribo prachtige plaatjes maakten.
Ook de PTT maakte gebruik van de situatie. Op een eenvoudige manier; op een100.00 stuks van een bestaande serie luchtpostzegels liet het de volgende tekst afdrukken: ‘ Vlucht Do. X 1931’ in een soort krom Duits lettertype.
Bijlage 21892
4200 complete series werden verkocht, die nu elk (als serie) wel € 330 kunnen opbrengen. Alleen post met deze zegels werd geaccepteerd voor verzending met de Dornier. Maar 3124 poststukken werden met deze vliegboot verzonden en uit goede bron werd verteld dat deze zending niet verder ging dan Trinidad, waar ze werd overgenomen door Panam. De niet verkochte postzegels werden verbrand en dat was het grootste deel.
De Dornier vervolgde haar weg over het Caribisch gebied,ongeveer de gebruikelijke route van Panam. Daarbij deed ze ook Antiqua aan, waar het jaren later weer werd herdacht met een tweede postzegel:
Bijlage 21893
Zo dadelijk meer