Bijlage 27367
Net binnen gekregen en aan begonnen.
Printable View
Bijlage 27367
Net binnen gekregen en aan begonnen.
Kwam deze laatst tegen voor een euro
Bijlage 27383
Bijlage 27389 Bijlage 27390
Net in ontvangst genomen van de postbode.
“De luchtoorlog boven Zeeland. Deel 1. Noord-Beveland” door Wim de Meester en Kees Stoutjesdijk.
Stichting WW2Research, 2017. ISBN 978-90-826010-1-5. Gebonden. Binnenwerk A4. 227 blz. Rijkelijk geïllustreerd. Platte tekst 2 koloms.
Ik ga na de Pasen beginnen. Nu alleen doorgebladerd. Mijn kritiek zonder het te hebben gelezen betreft de foto’s. Die zijn allen grijzig en het raster (hoewel fijn) vaak te veel zichtbaar. Is dit een Printing On Demand uitgave?
Groet Ruud.
Aanvulling op mijn plaatsing #243 betreffende “De luchtoorlog boven Zeeland. Deel 1. Noord-Beveland” door Wim de Meester en Kees Stoutjesdijk.
Tot mijn grote verrassing kreeg ik vanavond een telefoontje van Wim de Meester, mede-auteur van bovengenoemd boek.
Het blijkt dat bij de drukker een deel van de oplage is fout gegaan. Dat betreft o.a. de foto’s, waar ik al kritisch over was tijdens mijn plaatsing hierboven.
De heer de Meester zat erg met de situatie in zijn maag maar het was voor mij duidelijk dat de auteurs part noch deel hebben in deze mishap. Zij gaven de opdracht aan een drukkerij en het zijn deze vakmensen die hier gefaald hebben in de kwaliteitscontrole. Er waren zelfs boeken waarbij de tekst op zijn kop stond dus wat daar allemaal heeft plaatsgevonden?
In ieder geval komt er een tweede oplage want het boek liep uitstekend en die wordt verhoogd met het aantal wat nu niet voldoet aan de normen die de auteurs als opdrachtgevers mogen verwachten. De oorspronkelijke oplage was 300 exemplaren.
De heer de Meester gaf aan mijn gekochte boek te vervangen door een die wel aan de kwaliteitsnormen voldoet. Zowel het telefoontje als het aanbod vind ik buitengewoon attent.
Wim de Meester, je bent voor mij een kanjer.
Mijn hartelijke dank,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 27483 Bijlage 27484
Net binnen. Wegens oogproblemen zit lezen er voorlopig nog niet in voor mij, dat zal ongeveer derde week juni of iets later worden schat ik.
‘Bomber Boys’. Marianne van Velzen. Allen & Unwin, 2017. ISBN 978 1 76029 647 6.
Pocket 15,3 x 23,2 cm. 305 blz. Tekst éénkoloms met zeer ruime interlinie. Aparte fotokatern met 28 foto’s. Achterin een epiloog met namen van enige leden van het squadron en een Bibliografie.
De tekst heeft een nogal ruime interlinie, ook de lettergrootte kon wel een corpsje kleiner zijn.
Een prima initiatief om over dit squadron een boek uit te geven, dat wel.
Bovenstaande 'Bomber Boys' heeft niet aan de verwachtingen voldaan. Het kreeg ook slechte recensies.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijlage 27782 Bijlage 27783
"Dornier Do 215: Luftwaffe and Other Operators 1938-1945 - From Reconnaissance Aircraft to Nightfighter."
Auteur: Mikael Olrog. Uitgever: Crecy Publishing/Classic Publications. Publicatiedatum: 6 juli 2017.
ISBN10 1906537526 / ISBN13 9781906537524.
Gebonden, 279 blz. Rijkelijk geïllustreerd. Afmetingen: 229 x 305 x 25 mm. Gewicht: 1446 gr.
Appendix 1: Technical data and performance figures.
Appendix 2: Werknummer list of Do 215 and Do 17/217 with DB 601.
Appendix 3: Confirmed Verbandskennzeichen of Do 215 of Aufkl.Gr.Ob.d.L.
Gebruikte archieven/- Documenten/- Logboeken. Literatuurlijst en Index.
Although one of the Luftwaffe's lesser-known front line aircraft, the Dornier Do 215, descended from the Dornier Do 17, saw service in a wide range of roles, including night fighter, reconnaissance and staff transport. In doing so it demonstrated remarkable flexibility for both the Luftwaffe and several foreign operators between 1939 and1944. This new book describes the Do 215's operations with the Luftwaffe's secretive Aufklärungsgruppe Ob.d.L., both in wartime operations in the West and in civil disguise in preparation for Operation Barbarossa in 1941 and during the invasion itself. It describes its lineage from the dedicated reconnaissance aircraft Do 17R, as well as the development of the Do 17 Z-7/Z-10 which preceded the Do 215 B-5 nightfighter, one of the first aircraft to employ radar and infrared sighting equipment. The Do 215 was also the chosen aircraft of several leading Luftwaffe commanders, including Josef Kammhuber, Albert Kesselring and Erhard Milch. Following many years of extensive research the author describes the covert reconnaissance, night-fighter and staff transport service of the Do 215 and how the type was affected by the protracted development of the Dornier's DB 600 and DB 601 powerplants. He also uncovers details of the export efforts made by Nazi Germany with Yugoslavia, Romania, Sweden, The Netherlands, the Soviet Union and other nations, as well as the late war Hungarian operation of the Do 215.With hundreds of rare photographs, specially commissioned color artwork, technical and performance data, details on camouflage and markings, production and loss lists, Mikael Olrog presents a fascinating and revealing account of the often overlooked and misunderstood Dornier Do 215.
Groet, Ruud.
Bijlage 27797 Bijlage 27798
Eindelijk! Geïnteresseerden in de Japanse luchtvaart hebben er twee jaar op moeten wachten maar er is een nieuwe Arawasi International, nl. Issue 13.
Klein foutje: op de voorzijde staat "Summer 2017" en op de achterzijde "Spring 2017".
Groet, Ruud.
Ook tijdens mijn (gedwongen) afwezigheid op dit forum kwamen er titels binnen, dit is er één van. Ik vind het een prachtig boek.
Bijlage 27802 Bijlage 27803
"Verenigd op de grond, daadkrachtig in de lucht: Een eeuw grondgebonden luchtverdediging 1917-2017".
Erwin van Loo, Sven Maaskant, Dirk Starink en Quirijn van der Vegt. Boom Uitgevers, mei 2017. ISBN10 9089537023 / ISBN13 9789089537027.
Gebonden, 416 blz. Geen stofomslag. Rijkelijk geïllustreerd. Afmetingen: 215 x 304 x 32 mm. Gewicht: 2054 g.
Achter in het boek: 28 blz. noten, 8 blz. geraadpleegde bronnen en literatuur, 1 blz. lijst belangrijke afkortingen, 3 blz. personenregister en 1 blz. biografische notities.
Groet, Ruud.
Bijlage 27859
Bij de witte boekhandel voor net iets meer dan een tientje.
Zeer leesbaar en interessant.
Dit is het boek waarop gebaseerd Spielberg en Hanks nu een serie aan het maken zijn.
Je moet er wel even voor gaan zitten: bijna ruim 780 pagina's.
De allerlaatste KLM Cityhopper Fokker 70 maakt op 28 oktober 2017 zijn laatste lijnvlucht.
LHR - London KL1070 aankomst Amsterdam 20.30 uur
Het boek "Dutch at heart" geeft de 97 jarige samenwerking tussen KLM en Fokker weer.
Het manuscript is gisteren naar de drukker gegaan.
Er worden slechts 2000 exemplaren gedrukt.
Wees er snel bij.
Met vriendelijke groeten,
Ronald Dijkstra
Bijlage 27904
Nou, nou... een beetje genuanceerder mag ook, hoor :)
Hier wordt de laatste lijnvlucht van KLM Cityhopper met een Fokker-70 bedoeld; en ik betwijfel of dat 'zijn laatste vlucht' is... die kist wordt vast nog wel doorverkocht.
En wat wordt er bedoeld met 'allerlaatste Fokker 70'?
De laatst gebouwde...; da's c/n 11585 en die vliegt volgens Planespotters.net als PK-TNR bij TransNusa Aviation Mandiri.
De Fokker-70 met het hoogste c/n in de Cityhoppervloot is de PH-KZD met c/n 11582.
Of wordt de laatste Fokker-70 bedoeld die in de vloot van KLM Cityhopper is opgenomen?
Volgens mij (kan het verkeerd hebben) was dat de PH-KZW met c/n 11558 en die is al buiten dienst gesteld...
Maar ik ben het met je eens dat het een mijlpaal is en ik zou graag zelf voor die tijd nog even die Fokker-70 in speciale Fokker afscheidskleuren op de foto willen zetten, maar weet niet of ik daar gelegenheid voor heb...
Je hebt gelijk de laatste lijnvlucht van de allerlaatste Fokker bij de KLM.
De andere hebben al eerder op de avond van de 28ste hun laatste lijnvlucht gemaakt.
Ik heb dat aangepast.
Het herinneringsboek over de MD-11 was fraai en gaf veel plezier, dus deze zal dat zeker ook doen. Ik heb 'm daarom gelijk maar besteld.
Bijlage 28002
"Die Jagdfliegerverbände der Deutschen Luftwaffe 1934 bis 1945. Teil 13/II - Reichsverteidigung 1944 6.6. bis 31.12.1944 - Einsatz im Westen 1.10. bis 31.12.1944" van Jochen Prien e.a.
Gebonden uitgave. 608 pagina's. 21,5 x 30 cm. Gewicht: 3 kg. Geïllustreerd.
Uitgever: Rogge GmbH (21 april 2017). ISBN-10: 3942943131 / ISBN-13: 978-3942943130.
Het 25e deel in de serie die voor mij hèt standaardwerk over de Luftwaffe Jagdfliegerverbände is. Ben benieuwd hoeveel delen er nog verschijnen.
Groet, Ruud.
Bijlage 28064 Bijlage 28065
"Brewster F2A Buffalo and export variants". Richard S. Dana and Steve Ginter (2017).
Nummer 104 uit de serie "Naval Fighters".
Paperback. 176 blz. Afmetingen: 216 x 279 x 8 mm. Rijkelijk geïllustreerd. Blz. 157-176 gaat over de bouwdozen die van de Buffalo zijn uitgebracht.
Blz. 127-134 zijn gewijd aan de Nederlandse Buffalo (19 foto's en 1 profieltekening). Blz. 135 geeft 3 foto's van de B-3120 in Japanse beschildering.
Op blz. 155 nog een foto van de Buffalo replica op Soesterberg genomen door Gerben Tornij.
ISBN-10: 099682586X / ISBN-13: 9780996825863.
De tekst is 3-koloms in blokvorm met soms een vrij grote woordspatie en leest daardoor iets minder prettig.
Groet, Ruud.
Bijlage 28142 Bijlage 28144
"The Bulgarian Air Force in World War II - Germany's Forgotten Ally". Eduardo M. Gil Martinez. Kagero Publishing (Library of Armed Conflicts 02), 2017.
ISBN 978-83-65437-55-6.
Paperback. 108 blz. + 52 niet genummerde pagina's met afbeeldingen/profielen. Afmetingen: 17 x 24 x 1,1 cm. Bibliografie achterin maar geen index. 1 blz. met 6 internetadressen.
Platte tekst is 1-koloms in blokvorm. Aparte fotokaternen op beter papier. 98 afbeeldingen en 21 kleurprofielen.
De leesbaar afgebeelde achterzijde geeft extra informatie.
Groet Ruud.
"Farewell Fokker 70 - Het verhaal - Dutch at Heart".
Een kleurrijk boek dat er goed uit ziet.
Eén ding vind ik minder. Een bijgeleverde kaart met een onderdeeltje (een wit, rond stukje materiaal) van de PH-KZT en als tekst "Certificate of Authenticity" en "Genuine piece of PH-KZT" alsmede het boeknummer van uitlevering en een soort typeplaatje van het toestel. Zeer FRANKLIN MINT-achtig. Zie afbeelding hieronder.
De oorsprong van dit type toestel mag niet vergeten worden want er staat F28MK070 op het typeplaatje.
Bijlage 28204
Groet, Ruud.
Beste Ruud,
Het is niet het boeknummer.
Dit is het nummer van het certificaat.
Wie het boek bestelde voor 29 november krijgt dit stukje huidplaat bij het boek.
Ik kan je vertellen dat er zeer veel mensen juist zeer tevreden zijn met dit stukje metaal.
Mvg, Classic
Hallo Ronald.
De quote zegt het al, IK vind het minder. Dat sluit een andere mening niet uit.
Dat er een certificaat van echtheid nummer op staat en geen uitgiftenummer laat mij nòg meer aan FRANKLIN MINT denken, sorry.
Is er een andere Ronald Dijkstra of is het jouw naam die in het boek genoemd wordt?
Met vriendelijke groet,
Ruud.
Inderdaad dat ben ik.
Ik heb het boek ook ontvangen, en het ziet er mooi uit! Laat ook mooi wat foto's zien van de productie van de latere jets, vind ik leuk.
Het certificaat met plaatje vind ik wel aardig. Ik kick er niet op, maar ik vind het wel leuk.
Mooi vormgegeven boek! Duimpjes, Ronald en team!
Bijlage 28235 Bijlage 28236
"Republic F-84E/G Thunderjet in Nederland". Hub Groeneveld. NL Books, 2017. ISBN 978-90-826475-1-8. Gebonden, 383 blz. Geïllustreerd. Prijs € 44,95.
Op layout en tekst is niets aan te merken maar ik ben geïrriteerd v.w.b. de afbeeldingen. Zaterdag bracht ik een bezoek aan de Luchtvaart Hobby Shop om een exemplaar te kopen. Bij thuiskomst bleken er hinderlijke verticale strepen door een flink aantal foto's te lopen. Dus moest ik maandag weer een extra rit naar de LHS maken om het om te ruilen. Het viel niet mee maar ik vond een exemplaar dat iets minder heftig was. Ik heb hieronder drie afbeeldingen (klein zodat ze naast elkaar passen) als voorbeeld voor mijn ongenoegen geplaatst maar het hadden er veel meer kunnen zijn. Voor mij als koper onacceptabel maar ik wil de tekst niet missen dus behoud ik dit exemplaar maar. Misschien doet zich in de toekomst nog een mogelijkheid voor het opnieuw (helaas) aan te schaffen bij een nieuwe oplage. Een zeer slechte beurt!
Bijlage 28232 Bijlage 28233 Bijlage 28234
Groet, Ruud
Helaas moet ik Ruud helemaal gelijk geven. Heb hetzelfde geconstateerd, het treedt alleen bij de foto's op. Ik heb een paar originele foto's vergeleken met die in het boek en het is echt een productiefout. Voor de zekerheid nog overlegd met een vriend die het boek ook had gekocht, zelfde euvel, maar strepen op andere plekken. Ik heb eergisteren email naar de uitgever gestuurd, maar nog niets gehoord. Vind dit niet kunnen, zal ze wel bellen. Groet Henk
Hallo Henk.
Hieronder de tekst van mijn mail aan de uitgever, Aad Neeven.
Hallo Aad.
Ik heb begrepen dat jullie de uitgevers zijn van het nieuwe Hub Groeneveld boek "Republic F-84E/G Thunderjet in Nederland".
Tot mijn spijt moet ik zeggen dat er productiefouten in dat boek voorkomen en ik ben niet de enige die dat heeft geconstateerd.
In ieder geval drie mensen hebben eenzelfde probleem. In mijn geval heb ik zelfs een extra rit naar de Luchtvaart Hobby Shop gemaakt om mijn exemplaar om te ruilen maar ook degene die ik meenam had dezelfde problemen. Omdat ik de tekst niet kwijt wilde heb ik hem toch maar meegenomen maar het klopt niet. Het is duidelijk dat bij de drukkerij de kwaliteitscontrole heeft gefaald.
Op de site nederlandseluchtvaart.nl heb ik mijn bevindingen geplaatst en nog een ander lid bevestigde mijn verhaal.
Hopelijk ben jij/zijn jullie in staat een oplossing te bieden voor iets waar wij als kopers van dit boek niet gelukkig mee zijn.
Zie mijn commentaar: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/showthread.php?19726-Wat-voor-een-luchtvaart-boek-leest-u-nu&p=73073#post73073
Met vriendelijke groet,
Ruud van Ommeren,
adres hier weggelaten.
Hallo Henk en verder iedereen die dit boek heeft gekocht met hetzelfde probleem.
Vandaag kreeg ik een mail van Aad Neeven, hij heeft een oplossing voor ons probleem.
De tekst vinden jullie hieronder.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dag Ruud. Bijgaand ons antwoord op je vraag. Ik neem aan dat je het een en ander corrigeert op het forum? Prettig weekend.
Beste luchtvaart enthousiast. Wij waren blij dat ons boek over de Thunderjet eindelijk het licht zag. Snel hebben we het een en ander gedistribueerd. Op maandag 6 november om 17:54 uur kregen we het eerste bericht binnen dat er onvolkomenheden in het Thunderjetboek gevonden waren. De volgende morgen hebben we de email, waar in stond dat er bij een flink aantal foto’s een storende zwarte streep te zien was, gelezen en actie genomen. We hebben direct de proefdruk van het boek erbij gehaald om te zien wat er nu aan de hand was, want het proefexemplaar was perfect. Ongelukkigerwijs of misschien gelukkig, vonden we in onze voorraad ook een groot aantal boeken die de gemelde fout vertoonden. Op 9 november hebben we een gesprek gehad met de drukker omdat het toch wel duidelijk was dat er tijdens de productie een fout gemaakt was. Er wordt dus een complete nieuwe ‘run’ van het boek gemaakt. Dit moet in de planning etc., maar we hopen dat de ‘nieuwe’ boeken ongeveer over twee weken klaar zijn.
Ondertussen halen wij de afgeleverde boeken bij de winkels op en zorgen dat er nieuwe komen. Voor boekenliefhebbers die al een boek gekocht hebben, maar dit willen ruilen, hebben we het volgende afgesproken. U kunt uw ‘gestreepte’ exemplaar opsturen aan:
Mw. M. Albers
Scanlaser b.v.
Antwoordnummer 1155
1500 VC Zaandam
Het opsturen van uw boek naar dit antwoordnummer kost u niets. Na ontvangst zorgt Scanlaser voor de gratis verzending van een nieuw exemplaar aan u. Mochten er zich toch problemen voordoen, neemt u dan gerust contact met ons op. Ons excuus voor het ongemak, maar soms gebeuren er dingen die buiten de controlesfeer van een boekhandelaar vallen. Met vriendelijke groet, Aad Neeven en Harm van der Laan, Aviation War books.
Tel: nul zes drie vier zes vijf negen acht vier vier of nul zes twee nul twee negen acht zes negen een
Email aviationwarbooks at yahoo punt com
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben blij met deze oplossing en mijn dank hierbij aan Aad en Harm. Zal zelf gaarne gebruik maken van deze mogelijkheid.
Met vriendelijke groet,
Ruud van Ommeren.
P.S. Cursivering en boldlettering in de mailtekst is door mij aangebracht.
Beste mensen,
Ruud, bedankt voor deze posting!
Ik heb zelf als moderator de telefoonnummers en mailadres in een minder herkenbaar formaat neergezet, om zo mogelijke spammers te verhinderen hiervan gebruik te maken.
Groet, Daan
In de afgelopen weken heb ik diverse boeken gelezen maar nog niet geplaatst. Dit is de eerste.
Bijlage 28329 Bijlage 28330
"Broken Wings - The Hungarian Air Force 1918-45" door Stephen Renner. Indiana University Press, 2016. ISBN 978-0-253-02294-3 (cloth) / ISBN 978-0-253-02339-1 (ebook).
Gebonden, 329 blz. Afmetingen: 152 mm breed (band 161 mm) x 227 mm hoog x 27,9 dik (incl. band).
19 zw./w. illustraties. Voorin een lijst met uitleg afkortingen. Noten aan het eind van elk hoofdstuk. Bibliografie en index achterin.
Jammer dat er slechts 19 foto's in het boek staan, dat hadden er van mij een flink aantal meer mogen zijn. Ze staan tussen de tekst hoewel het papier wat minder geschikt is voor foto's.
Mij interesseerde in deze studie in hoge mate de periode 1918 en wat later vanwege de chaos die aan het einde van de eerste wereldoorlog in die regio ontstond bij het uiteenvallen van de Oostenrijk-Hongaarse monarchie waarbij diverse omringende landen grote stukken van Hongaars gebied bemachtigden. Later dezelfde instelling van de Hongaren tegenover de geallieerden v.w.b. het rommelen met aanwezige toestellen net als in Duitsland het geval was. Een interessante studie over de bij mij, tot nu toe, onbekende opbouw van de Hongaarse luchtmacht tijdens het interbellum.
Groet, Ruud.
Gisteren in keurige verpakking nieuw gedrukt exemplaar gekregen van de drukker. Ben weer blij!
Bijlage 28366 Bijlage 28367
"The experimental units of Hitler's Condor Legion - German aircraft in action during the Spanish Civil War". Rafael A. Permuy López & Lucas Molina Franco. Frontline Books, an imprint of Pen & Sword Books Ltd. (Serie: Air War Archive), 2017. ISBN: 978-1-47387-891-4.
Paperback. 93 blz. Afmetingen: 189 x 246 x 7,25 mm. Geïllustreerd, ook 8 blz. kleurprofielen.
Gekocht vanwege de twee elementen van de Luftwaffe die hierin beschreven worden nl. Versuchsjagdgruppe 88 (VJ/88) en Versuchsbomberstaffel 88 (VB/88) die dienden om Duitse toestellen te testen en taktieken te verbeteren.
Groet, Ruud.
Ruud,
"Broken wings" lijkt me een enorm interessant boek! En voor wat betreft die foto's, die kun je via fortepan.hu heel eenvoudig er zelf even bij zoeken!
Groeten,
Edwin
Bijlage 28382 Bijlage 28383
"Phoenix - A Complete History of the Luftwaffe 1918-1945: Volume 2. The Genesis of Air Power 1935-1937". Richard Meredith. Helion, 2017. ISBN 978-1-910777-27-5.
Gebonden. 836 blz. Twee aparte fotokaternen. Tekeningen etc. tussen de platte tekst.
Inhoudsopgave, lijst van foto's, diverse andere lijsten (o.a. mappen, kaarten, diagrammen, etc.), verklarende woordenlijst, afkortingen, chronologie 1935-1937, allen voor in het boek, totaal 58 blz.
Bibliografie en index achter in het boek. Noten per pagina geplaatst.
Gedegen studie en prima naslagwerk, net als het eerste deel. Het derde deel, 1937-1939, verschijnt eind januari 2018.
Ik lees telkens een aantal pagina's (net zoveel als mijn concentratie toelaat), afgewisseld met het lezen van andere boeken.
Groet, Ruud.
Net uitgekomen een nieuwe Dutch Profile uitgave. 56 pagina's, tweetalig, interessante zwart wit foto's en de bekende tekeningen. Ik betaalde € 17,95.
Aanbevolen!
fortepan.hu/?view=all&lang=hu&tags[]=repülőgép
link in geheel kopieren en plakken in adresbalk browser en dan zie je bijna alle vliegtuigfoto's bij elkaar (honderden ...)
of zoeken op vliegtuig ----> repülőgép (in zoekbalk plaatsen ..)
Nog één die ik in de afgelopen weken heb gelezen en nog niet had geplaatst.
Bijlage 28387 Bijlage 28388
"Die Geschichte des Stabes, der 13. und 15. Staffel und der Ersatzeinheit des Jagdgeschwaders 52". Bernd Barbas. VDM Heinz Nickel (Offizielle Ausgabe der Traditionsgemeinschaft JG 52), 1. Auflage 2017. ISBN 978-3-86619-128-0.
Gebonden, 212 blz. Afmeting binnenwerk: A4. Geïllustreerd. Lijsten met namen van piloten, rangen, gebruikte vliegvelden, overwinningen, verliezen, alsmede literatuur- en afkortingenlijst.
Geen geweldige layout voor de platte tekst: 1-koloms en 17 cm breed in een iets te groot corps.
De Staffeln 13 en 15 waren bijzonder bij JG 52 omdat de 13. Staffel Slowaaks en de 15. Staffel Kroatisch waren. Beide "landen" Slowakije en Kroatië waren in WO II fascistische vazalstaten van de Duitsers.
Op blz. 197 staat een foto met als onderschrift: "Bild eines Bruches aus dem Album 'Erinnerungen 1940/1941'". Een wrak dat men dus niet herkende maar niet thuishoort in dit boek omdat geen van de onderdelen uit dit boek in 1940 iets met Nederland te maken had. Het is het wrak van de Fokker D.XXI '222' van Boy Ruijs de Perez bij Monster in het Westland. Zal dus wel weer een foto zijn die met kameraden is uitgewisseld en de oorsprong vergeten te vermelden.
Groet, Ruud.
Gisteren ontvangen en meteen in begonnen.
Bijlage 28416 Bijlage 28417
"Mikoyan MiG-19 tactical fighter". Yefim Gordon and Dmitriy Komissarov. Hikoky Publications Ltd. / Crecy Publishing Ltd. [Serie: Famous Russian Aircraft], 2017.
ISBN 9 781910 809075. Gebonden, 432 blz. Afmetingen binnenwerk: 215 x 278 x 22 mm. Geïllustreerd zw/w en kleur. Zijaanzichten in kleur. Lijntekeningen zwart. Platte tekst is tweekoloms.
Inhoud: 1. Almost there 13 / 2. The MiG-19 is born 37 / 3. The Soviet versions 69 / 4. Foreign production and further development 177 / 5. The MiG-19 in detail 231 /
6. In Soviet service 257 / 7. Foreign operations 291 / 8. MiG-19 operators worldwide 311 / Line drawings 410 / Appendix (= Accident attrition) 426 / Index 430.
Bij Gordon kom je behoorlijk wat onderwerpen tegen die in het verleden al door hem zijn bewerkt. Zo ook de MiG-19 die in 2003 bijv. door Aerofax (onderdeel van Ian Allan Publishing) werd uitgegeven in een hele serie over de Russische luchtvaart, zo'n 46 softback banden in ongeveer hetzelfde formaat als nu maar nog niet de helft zo dik (160 blz.), zie hieronder.
Bijlage 28414 Bijlage 28415
Groet, Ruud.
Gekozen voor wat grotere afbeeldingen om de rugtekst nog net leesbaar te hebben. Op een 24" monitor passen de twee boekscans naast elkaar.
Bijlage 28432 Bijlage 28433
"Der Adler mit dem Fernrohr. Mit der 2. Staffel der Fernaufklärungsgruppe (F)/123 über Frankreich, Großbritannien, Nordafrika und dem Mittelmeer". Harald Rabeder/Stefan Olmert/Alois Schlee. Flechsig Verlag, 2017. ISBN 978-3-8035-0080-9.
Oblong hardback, 288 blz. Geïllustreerd. 2-koloms platte tekst. Afmetingen 28,5 x 24 cm, binnenwerk 27,9 x 23,4 x 1,7 cm.
Bijlagen achter in het boek: Verluste Fliegendes Personal - Besondere Auszeichnungen für Soldaten der 2.(F)/123 - Einsatzhäfen der 2.(F)/123 - Gruppenzuordnung und Stellenbesetzung der 2.(F)/123 - Quellenangaben - Traditionsgemeinschaft der 2.(F)/123. Geen index.
De afbeeldingen zijn wat groter dan gebruikelijk bij vergelijkbare boeken. Of dat de reden is dat er voor een oblong boek is gekozen? Het valt op dat hier de afbeeldingen weer ouderwets scherp zijn en niet "wollig" zoals tegenwoordig veel te vaak voorkomt.
Groet, Ruud.
Dat boek over de MIG-19 ligt ook hier, maar ben nu bezig met het boek over de Vought F-8 Crusader.
Bijlage 28621 Bijlage 28622
"Zum nächtlichen Luftkriegsgeschehen über Mitteldeutschland - Die Abschüsse der Nachtjagdgeschwader sowie der Flakartillerie". Jörg Helbig. Eigenverlag, 1. Auflage 2016.
Paperback. Afmetingen: 14,8 x 20,9 x 4,2 cm. 722 blz. Geïllustreerd. Veel pasfoto's van neergehaald vliegend personeel der geallieerden tussen de platte tekst. Blz. 572 t/m 634 is aaneengesloten fotodeel.
Los bijgeleverd zijn 8 A4 landkaarten in kleur met de in het boek behandelde genummerde crashsites. Zie voorbeeld hieronder.
Platte tekst is éénkoloms met wat te grote woordspaties. Vreemd genoeg de platte tekst zonder witruimte eindigend tegen de pasfoto's. Meer naslagwerk dan een leesboek vind ik.
Bijlage 28636
Groet, Ruud.
Bijlage 29063 Bijlage 29064
"Lend-Lease and Soviet Aviation in the Second World War". Vladimir Kotelnikov. Uitgever: Helion, 2018.
Hardback met stofomslag. 542 blz. (Site boekhandel geeft 656 blz., niet correct dus.)
Afmetingen: 170 x 245 x 43 mm. Gewicht ± 1,65 kg.
ISBN/10: 1911512269, ISBN/13: 9781911512264.
Rijkelijk geïllustreerd (volgens uitgever bijna 700), daarvan (zelf geteld) 116 zijaanzicht kleurprofielen.
Regelbreedte platte tekst is 14 cm. Goed leesbaar lettertype.
Bibliografie achter in het boek. Géén index en dat is in mijn ogen het enige minpuntje.
Groet, Ruud.