Kaart 243.
Bijlage 14613
Ruud.
Printable View
Kaart 243.
Bijlage 14613
Ruud.
Kaart 244. De bemanning van de Uiver.
V.l.n.r.: Telegrafist Cornelis van Brugge, gezagvoerder Koene Dirk Parmentier, 2e piloot Jan Moll en werktuigkundige Bouwe Prins.
Bijlage 14672
Ruud.
Heb me altijd afgevraagd waarom toch in een Nederlandse zin 'London' op de Engelse wijze werd gespeld, met tweemaal 'o'...
wellicht omdat dat de naam van de race is (race is ook een engels woord)?
Moet haast wel, maar dan zou 'race' met een hoofdletter beter staan.
Laat maar, tachtig jaar terug dit jaar...
Man-o-man, er zitten er wel hele mooie kaarten tussen, is het niet?
Kaart 245. Een bijzondere vind ik. Genomen tijdens de E.L.T.A. in 1919. Wel een lastige kaart om aan te sleutelen om een wat beter resultaat te krijgen.
Bijzonder is dat Fokker voor zijn "Fokker's Luchttoerisme" (er zijn ook foto's van toestellen met "Fokker's Luchttourisme" op de romp) niet alleen Fokker producten gebruikte maar ook deze LVG B III.
In het E.L.T.A.-boek van Rob Mulder staat op blz. 163 ook een LVG B III van Fokker's Luchttoerisme met een lang doorlopende gesloten cabine maar wel een open cockpit voor de vlieger.
Het hier afgebeelde toestel is deels afgebeeld op blz. 208 van hetzelfde boek. Hoeveel LVG's door Fokker werden gebruikt is mij niet bekend.
Gelopen kaart met hartelijke groeten van de ELTA naar Breda en ook nog vier handtekeningen. Stempel Amsterdam 12 IX 1919, dat is twee dagen voor het einde van de tentoonstelling.
Bijlage 14818
Groet,
Ruud van Ommeren.
Kaart 245a. Voor filatelisten onder de bezoekers van dit topic de achterzijde van bovenstaande E.L.T.A.-kaart uit 1919.
Was zwarte Piet hier al een topic? :lol: Handtekening Piet en tekst "een andere Piet! (of "een andere Piet?") z.o.z.".
Bijlage 14820
Groet,
Ruud.
Kaart 246. Fokker G-1 prototype met registratie X2.
Bijlage 14825
Ruud.
Soesterberg, zo te zien? Interessant, zo op de zandvlakte!
Hallo FrederikP.
Welke kaart praat je over? Er staan nummers bij, dat vergemakkelijkt het praten erover.
Ruud.
Sorry, ik bedoelde kaart 246..
Hallo FrederikP.
Kaart 246 is gemaakt op Welschap (Eindhoven) in maart 1937. Het is het prototype van de G.1 met Hispano motoren.
Geen parate kennis van mijzelf hoor, ik heb even in de beeldbank van het NIMH gekeken en daar komt hij ook voor.
Had ik beter van tevoren kunnen doen, dan had ik die info er bij kunnen zetten.
Groet,
Ruud.
Deze foto vond ik bij mijn broer, die niet meer in staat is zijn marine verzameling te beheren. De foto toont 3 Fokker C.VII.W drijver vliegtuigen boven de torpedoboot jager 'Van Nes' die in 1930 in dienst werd gesteld. Dat geeft gelijk een mooi tijdsbeeld aan. De vlek op de ondervleugel van de L-11 zit op de oorspronkelijke ansichtkaart.
Hallo J.Prinz.
Heb een PB gestuurd.
Die PB heb ik beantwoord, maar misschien niet op de juiste manier. Maar doe maar wat je wilt met de foto.
De kaart van J.Prinz hierboven geplaatst was voor mijn monitor iets te hoog en ik kon daardoor niet het hele beeld zien.
De heer Prinz heeft toestemming gegeven om zijn kaart iets aangepast opnieuw te plaatsen, waarvoor mijn dank. Heb meteen enige vuiltjes weggehaald.
De foto toont 3 Fokker C.VII.W drijver vliegtuigen boven de torpedoboot jager 'Van Nes' die in 1930 in dienst werd gesteld.
Bijlage 14889
Groet,
Ruud.
Kaart 247.
Fokker F.XXXVI "Arend". Ik heb geen idee van de lokatie, herkent iemand de achtergrond? Het zal toch geen fotomontage zijn...?
Niet gelopen kaart. Het is een engelse uitgave.
Bijlage 14910
Ruud.
Kaart 248. Echte Fokker op de grond, een getekende in de lucht.
Niet gelopen kaart. Engelse uitgave.
Bijlage 15110
Ruud.
Ruud,
Ben op mijn werk en kan niets nakijken
Maar kaart 247 is inderdaad een montage.
Ik heb een tijd geleden deze foto als Fokker fabrieksfoto samen met het origineel hier geplaatst, maar geen idee mee welk 'draadje'. zal proberen dit terug te vinden.
De kaart die je zelf geplaatst hebt is denk ik (door de plaatsing van het nummer) een uitgave van Real Aeroplane Photographs of zoiets?
Zij hebben meer fabrieksfoto's van Fokker en van Koolhoven ook uitgegeven.
Groeten Stef
Hallo Stef.
Dank voor je reactie.
Volgens mij is aan de onderkant de stuurhut van een schip te zien en loopt daar dus een rivier en het zou een landschap langs de Rijn kunnen zijn. Maar het blijft voor mij vooralsnog een raadsel.
De kaart is een uitgave van REAL PHOTOGRAPHS Co., LIVERPOOL.
Ik krijg het niet uit mijn hoofd dat ik deze eerder heb gezien, met nog wat beeld aan de onderzijde er bij.
Groet,
Ruud.
Ruud,
Ik kan het draadje niet meer vinden, maar ik heb natuurlijk wel de foto's.
De eerste foto toont het toestel bij de landing op Schiphol en is dus op de foto met een wat aantrekkelijker achtergrondje geplakt.
Duitsland zou best eens kunnen met die rivierburcht, maar de rest lijken me toch alleen maar huizen.
fBijlage 15121
Het nummer, linksonder 3596 is het nummer van de Fokkerfabrieksfoto, het andere van de Engelse uitgever.
Bijlage 15122
Groeten, Stef
Hallo Stef.
Dit is dus de oplossing, nu nog de locatie van de onderste. Bij de door mij geplaatste kaart is door de uitgever een andere uitsnede gemaakt aan de onderzijde.
Waarom er twee formaten van deze kaart zijn?
Wat ik dacht de bovenzijde van een stuurhut te zijn blijkt nu dus gewoon het dak van een gebouw en op de voorgrond zijn alleen weilanden te zien. Dat is voor mij het meest verrassende.
Ik weet niet of het je is opgevallen maar in de twee foto's zit een verschil.
Op de bovenste foto is te zien dat de flaps zijn geactiveerd en daardoor een opening in de vleugelachterkand te zien is.
Bij de onderste foto is de vleugelachterrand een ononderbroken geheel dus de afdeling retouche heeft ook nog extra arbeid verricht.
Hartelijk dank voor je tijd en moeite.
M.vr.gr.,
Ruud.
Ruud,
Scherp gezien. Was mij nog niet opgevallen dat de kleppen weggeretoucheerd zijn.
Ze zullen het wel strakker gevonden hebben ofzo.
Overigens hoef je mij niet te bedanken, dit vind ik de leukste onderwerpen, als ik daar wat aan kan bijdragen, dan graag.
Er zijn veel leuke discussies, maar mijn interesse gaat toch het meest uit naar de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis.
Dus, ga vooral zo door.
Stef
Doe ik Stef.
Heb ondertussen wel een nieuw Nederlands woord uitgevonden, nl. vleugelachterkand. Wilde ik vleugelachterrand of vleugelachterkant typen? Bij tienvingersblindtypen gaan de vingers soms hun eigen weg.
Groet,
Ruud.
Kaart 249. Na de rondleiding op de foto voor een Fokker F.VIII.
Bijlage 15136
Ruud.
Nog een opmerking over de engelse foto van de F.XXXVI: het retoucheerwerk is nog slecht gedaan ook want de linker vleugel heeft ingetrokken flaps maar de rechter vleugel heeft nog een uitstaande flap.
Dat zal de naderingsvlucht er niet makkelijker op maken :D
Prachtige foto's Ruud, leuke puzzle.
Dankzij Google het antwoord gevonden: Stirling Castle, Schotland.
Groet,
William
Hallo William.
Geweldige vondst, het kasteel op kaart 247 is inderdaad Sterling Castle in Schotland.
Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen is mij een raadsel. Kun je uitleggen hoe je tot dit resultaat bent gekomen?
Bijlage 15145Bijlage 15147
Groet,
Ruud.
Hallo Ruud,
Het was uiteindelijk niet eens zo moeilijk.
Ik dacht ook eerst aan Duitsland, de Lorelei of zo, Colditz-van die TV-serie van vroeger, Eisenach, of Vianden in Luxemburg.
Die waren het dus niet, het toen maar opzij gelegd, er zijn zoveel mogelijkheden.
Maar de 2e foto gaf nog een aanwijzing, dat lijken geen Duitse huizen in de verte, maar Engelse, met die schoorstenen!
Dat maakt het aantal mogelijke oplossingen alweer een stuk kleiner, dus nog een keer gezocht, met Google Afbeeldingen, zoektermen castle, mountain en UK, en daar zat ie tussen!
En we wisten inmiddels ook al dat het niet perse in de buurt van een vliegveld gezocht hoefde te worden.
Groet,
William
De vlag uit. Een mijlpaal bereikt. De 250e prentbriefkaart door mij geplaatst. Had ik in het begin nooit verwacht te doen (en ik vind het nog steeds leuk om te delen).
Kaart 250.
PH-AGA "Adelaar". Fokker F-IX. In dienst 08.05.1930. Uit dienst 26.09.1936. Verkocht als F-APFA.
Bijlage 15207
Groet,
Ruud van Ommeren.
Ruud,
Gefeliciteerd met deze mijlpaal.
Mooi dat je zoveel met ons wil delen en ik hoop dat je dat nog lang mag volhouden.
Ik kan me op zich voorstellen dat je er ook wel eens moedeloos van wordt als je er zelf zo veel tijd instopt en dan toch relatief weinig reacties krijgt.
Ik ga zelf ook niet op elke foto reageren, maar weet dat het gewaardeerd wordt. :thumbup:
Bovenstaande geldt trouwens ook voor Jan Wullink.
Groeten, Stef
Ruud, gefeliciteerd! Ook van mijn kant worden de prentbriefkaarten gewaardeerd! Het is erg leuk om te zien, de achtergrond is zo nu en dan erg interessant. Vooral de geretoucheerde kaarten zijn interessant.
Ruud , ook van mijn kant van harte gefeliciteerd .
Een pracht rubriek :thumbup: ik wist niet dat er zo veel ansichtkaarten bestonden over de Nederlandse luchtvaart !
Jij ook nog bedankt Stef .
Hartelijk dank voor jullie reacties en graag gedaan. Ben blij met elke reactie op geplaatste kaarten.
Dat vergroot in ieder geval mijn parate kennis en hopelijk ook van de bezoekers.
En Jan, ik bekijk jouw topics ook met grote interesse. Hoewel Rusland één van mijn verzamelgebieden is
v.w.b. boeken, ontbreekt mij helaas de tijd om daar ook nog eens uitgebreid commentaar te geven.
Als gepensioneerde met hobby's.... tijd tekort!!!
Groet,
Ruud.
Ruud,
Bij deze alsnog gefeliciteerd. Dit is altijd een interessant draadje om te bekijken.
Je hebt meerdere draadjes lopen wat laat zien dat je een aanzienlijke verzameling interessante postkaarten hebt verzameld door de jaren.
Ook kaart 250 laat weer iets bijzonders zien. Deze keer bedoel ik de verkaveling die je ziet. Wat een smalle rotstukjes. Daar kun je toch geen knap boerenbedrijf mee runnen.
Overigens, iemand een idee waar dit precies is. Ergens ten noorden van Purmerend misschien.
Mvg, Boris
Hallo Boris.
Prentbriefkaarten en foto's blijven in mijn hobby toch een zijsprong. De hoofdzaak is sinds 1955 toch luchtvaartboeken.
De hoofdmoten zijn Duitsland (1919-1934 en Luftwaffe t/m 1945), Nederland en Rusland maar ook de rest van de wereld komt niet tekort.
Voor wat kaart 250 betreft. Jij hoopte ergens ten noorden van Purmerend.
Op de kaart is duidelijk een brede rivier te zien en die hebben ze niet boven het kanaal (je weet wel, het kanaal waarboven geleefd men de klemtoon verkeerd legt)
dus het ligt zeker niet in jouw gewenste regio. Het zal wel ergens onder de lijn Rotterdam—Utrecht—Arnhem liggen waar je dit soort rivieren wel vind.
Groet,
Ruud.
Kaart 251.
Ongelopen, wel beschreven kaart.
Op de achterzijde staat in het engels dat een persoon (wiens naam ik niet kan lezen) met een F.VIII van Kopenhagen via Schiphol naar Londen is gevlogen.
Bijlage 15339
Ruud.
Kaart 252. Toch wel een bijzondere (vind ik).
Door de KLM aan "The Science Museum" te Londen geschonken model van een F.VIII om in dat museum tentoon te stellen.
Het museum bracht daarop deze prentbriefkaart uit. Prima PR voor de KLM.
Bijlage 15406
Ruud.