See you later
Hans
Printable View
See you later
Hans
Zoals Hans al schrijft… het moet op z'n schoorsteens gelezen worden en dan staat er: See You Later" :)
Het was dus blijkbaar toch geen Jonathan Livingston Seagull, hoewel Jonathan wel een ultralight merk is in Frankrijk, dat dan weer wel...
Bij de jongste verhandelingen over KLM emblemen op de machines, en Prentbriefkaarten enz.
kwam de Fokker FIII nogal in beeld als lijdend voorwerp.
Tot een ieders verbazing zaten er twee wielen tegen elkaar aan per landingspoot, iets dat daarna niet meer voor kwam.
De foto's er van zijn te vinden in de genoemde topics.
Een grote foto van de FIII romp geeft een inzicht in een stuk cockpit.
Het is een open cockpit voor mannen van staal.
Op de rechter coaming, dat is de cockpitrand, zit een wiel-achtige contraptie gemonteerd waarvan het doel me volkomen ontgaat.
Bij een FIII als bommenwerper zou het nog te relateren zijn aan een richtapparaat, bedoeld om de bom op een zodanig moment los te laten dat hij middels een pisboogje in de buurt van het beoogde doel terecht komt.
Maar het gaat hier louter over passagiers vervoer.
Eén ding staat vast: in alle door mij bestuurde vliegmachines heb ik een dergelijk wiel nooit aangetroffen!
Bijlage 24700
Bijlage 24701
Enig idee?
Dan viel me nog iets op.
Op de romp staat vaak geschilderd: Leeg Gewicht en Vol Belast
(onder elkaar maar dat wil me niet lukken hier).
Dat zal wel volgens een oud voorschrift verplicht zijn, maar daar blijft et dan verder bij.
Er staan nooit getallen achter vermeld...
De NABU was wat plompverloren geland, daarbij door zijn dubbel uitgevoerde wielen gegaan en
zeer plotseling tot stilstand gekomen.
Niet alle vliegtuigonderdelen waren daar op berekend..
Om het vege lijf te redden had de bestuurder zijn bakboords cockpit-ontsnappingsdeurtje open gegooid, en was van enige afstand de schade gaan staan opnemen.
Daardoor is het mogelijk om de binnenzijde van het deurtje te bekijken.
Wat daar is te zien zijn drie een soort van centenbakjes.
Maar omdat het niet des vliegers taak was om af te rekenen met zijn passagiers, althans niet financieel, daar had hij andere middelen voor, vroeg ik me af wat daar toch wel was aangebracht.
Ik heb de oplossing inmiddels gevonden, duizend plaatjes verder.
Ik ben benieuwd wat u er van vindt...
Bijlage 24702
Tracker.
P.S: Het betreft hier Varia, dus er komt van alles langs.
Heeft u nog iets merkwaardigs of aardigs liggen?
Speciaal voor Breeze:
Ook film editors doen wel eens een grammaticaal missertje...
Bijlage 24703 Bijlage 24704
Tracker.
Wat betreft de gewichts notatie op de romp:
Foto 90 van Ruud is daar ook duidelijk in.
Verder is er een ludieke manier om een stabilo te vervoeren.
Is er een gemoderniseerde cabine afstap aangebracht.
Of dat nu een verbetering was weet ik niet zo, eigenlijk.
Heeft de buitenste van de dubbele band een handgreep.(?).
Bijlage 24705
Tracker.
Dat ronde wieltje voor de cockpit: was dat een fuel indictor?
Nog een variant op de variant van Ruud, ook de letters KLM HOLLAND maar dan in de dwarsrichting beschilderd.
DC4 PH-TAP Paramaribo.
Gr.
Peter
Bijlage 24706
Als nauw betrokkene bij KLM's luchtvracht hierbij een foto van wat één van de allereerste nose loaders moet zijn. Tegenwoordig kennen we dit fenomeen ook van de B747F en van sommige Russische kisten. Mij ontbreekt de kennis om zomaar te zeggen welk type Fokker dit is, maar dat weten jullie vast wel. Let ook op de vergrendeling van de deur, heeft wel wat van de sloten waarmee de klep van een vrachtwagen vergrendeld werd/wordt. Het gaat overigens over een zending aardbeien uit het Westland.
Bijlage 24707
Een bekende neuslader was de Bristol Freighter met zijn regelmatige dienst over het kanaal:
http://i63.tinypic.com/123wg9i.jpg
Is die Fokker niet een FVIII?
Adri
En naast de Bristol Freighter had je ook nog de kleinere Carvair, ook een nose loader. Die vloog voor BUAF (British United Air Ferries) tussen Rotterdam en Southend, als ik me goed herinner.
Peter