Volgens mijn is foto 250 tussen Alphen a/d. Rijn en Leiden gemaakt, de rivier die men ziet is de Oude Rijn.
Printable View
Volgens mijn is foto 250 tussen Alphen a/d. Rijn en Leiden gemaakt, de rivier die men ziet is de Oude Rijn.
Kaart 253.
PH-AEF (eerder H-NAEF). Fokker F.VIII. In dienst KLM 27-02-1928. Uit dienst 28-11-1936. Verkocht als G-AEPT.
Bijlage 15468
Ruud.
Kaart 254.
PH-TCY. Douglas C-47A. In dienst KLM 19.12.1946.
Bijlage 15498
Ruud.
Kaart 255.
Bijlage 15561
Ruud.
Bij mijn weten werden de Pipers aangewend om de posities van de vijandelijke linies te verkennen, en daar rapport over uit te brengen, als de vijand ze al niet uit de lucht had geblazen.
Niet als lesvliegtuig...
Hallo Tracker.
De Super Cub was in eerste instantie een AOP (Air Observation Post) bij de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV), organiek deel van de landmacht maar personeel van de KLu.
Een deel is wel degelijk voor opleidingsdoeleinden gebruikt, alleen niet die op de afbeelding staat.
Tevens werden ze ingezet voor het onderhoud van de vliegvaardigheid van de zogenaamde "maandvliegers". :)
Die voor de opleiding voor het Klein Militair Vliegbrevet bij de Lichte Vliegtuigen Opleiding te Gilze-Rijen werden ingezet hadden oranje neuskappen (met uitzondering van de bovenzijde).
De afgebeelde kaart had trouwens moeten aangeven dat dit een Super Cub is en geen gewone Cub.
8A is een registratie van 298 Squadron.
Mvg,
Ruud.
Kaart 256.
X-1. Dornier Do-24K.
Bijlage 15643
Ruud.
Kaart 257.
Nu weer een kaart uit de begintijd van de vliegerij. Een franse uitgave die van Riemsdijk als onderwerp heeft, de eerste Nederlander met een vliegbrevet.
Gelopen kaart. Zo te zien oktober 1910 oftewel een kaart van 104 jaar oud. Er is flink wat verandert in die tijd.
Voor de levensloop zie: Riemsdijk, jhr. Frederik Lodewijk van (1890-1955)
Bijlage 15652
Ruud van Ommeren.
Kaart 258.
Anson Mk. I, Klu.
Bijlage 15769
Ruud.
Kaart 259.
Spitfire Mk 9. Overloon.
Let op de verkeerde tekst.
Bijlage 15793
Ruud.
En daarbij handelt het nog wel om een Mk.XI!
Hans
Ook dat nog. Bedankt Hans.
Mvg,
Ruud.
Kaart 260.
Bekende opname van een Brewster Buffalo, hier met flinke retouche.
Dit is nummer 2 in een serie van 6 prentbriefkaarten met als doel geld te genereren voor het N.I.W.I.N. (Nationale Inspanning Welzijnsverzorging INdië).
Kijk eens naar het telefoonnummer in Kaatsheuvel. :lol: Waar blijft de tijd? De achterzijde is ook afgebeeld.
Als kaart 14 op "pagina" 2 van dit topic staat kaart nummer 5 uit deze serie afgebeeld.
Zie voor N.I.W.I.N.: niwin
Bijlage 15814Bijlage 15815
Ruud.
Kaart 261. De "Uiver" en haar bemanning.
Een reclame-uitgave van Ovomaltine. De tekst op de achterzijde is ook afgebeeld.
Bijlage 15852Bijlage 15853
Ruud van Ommeren.
Kaart 262. Quirinus Tepas.
Dit was de gezagvoerder van de PH-ALI "Ibis" van de KLM tijdens BOAC Flight 777 op 1 juni 1943 toen dit toestel ten noorden van Spanje werd afgeschoten waarbij alle inzittenden om het leven kwamen.
Bijlage 15908
Ruud.
Kaart 263.
G.M.H. Frijns, piloot KLM.
Bijlage 15913
Ruud.
Nu kom je op bekend terrein...
Bijlage 15917
Tracker.
Kaart 264.
Duitse uitgave van Nederlandse Do 24.
Bijlage 15924
Ruud.
Mooi plaatje Ruud, bedankt! :thumbup:
Huub
Kaart 265.
PH-NDC. Fokker S-12. (Zie ook bij: Fokker → Fokker S-11 omdat hij tevens in die discussie thuishoort.)
Gegevens Herman Dekker:
PH-NDC. Fokker S.12 - 6287
200 - PH-NDC/2, (E-41), PH-NDC/2
01.10.1949 - NV KNV "Fokker", Amsterdam.
00.00.1952 - Type gewijzigd: S.12-X. Dit was een gevolg van experimenten met grenslaagafzuiging waarvoor experimentele vleugels werden aangebracht.
11.07.1956 - Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling, Delft.
14.01.1961 - Technische Hogeschool Onderafdeling der Vliegtuigbouwkunde, Delft.
22.07.1976 - Inschrijving doorgehaald. Overgedragen aan Aviodome.
Er hebben in de jaren tachtig serieuze plannen bestaan het toestel (als NVAV project 71) weer vliegwaardig te maken.
Dit is niet doorgegaan maar het bestaat gelukkig nog steeds, het is in opslag in de Aviodrome-collectie.
Bijlage 15975
Ruud.
Kaart 266.
Fokker C.V C "Z 8" op Vliegkamp De Kooy.
Bijlage 16020
Ruud.
Kaart 267.
Z 16, Z 13 (beide Fokker C.V E) en Z 3 (oorspronkelijk Fokker C.V W, omgebouwd tot C-V C).
Bijlage 16037
Ruud.
Wat een geweldige reeks kaarten (incl. reeks Jan), ook die van de vele piloten is heel boeiend (het zou een fotoboek met korte levensverhalen waard zijn).
Na het ineens doorbladeren miste ik de Spyker V.2, waarvan in 1918-19 toch 78 stuks gemaakt zijn, interessant dat er toen blijkbaar weinig kaarten van waren, of reeds verloren zijn gegaan (ik heb zelf zo'n 30-tal mooie van internet geplukt maar het zal niet de bedoeling zijn zulke niet-ansichtkaarten up te loaden - beneden eentje dan).
Hans
http://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-c...-Gerdessen.jpg
Kaart 268.
Deze kaart brengt iets aan het licht dat ik niet wist. Het is dezelfde afbeelding als op kaart 260 maar met een andere winkel/firma-reclame (doel is nog steeds ten bate van N.I.W.I.N.).
Men kon zich dus aanmelden voor een hoeveelheid kaarten met eigen reclame.
Was kaart 260 "Aangeboden door Jos Schrauwers, leder en fournituren" te Kaatsheuvel, deze kaart 268 werd "Aangeboden door de "Ligafabrieken te Bergen op Zoom".
Bijlage 16038
Ruud.
Onze bekende gloeilampenfabriek bood hem ook aan.
Kaart 269.
"R-1". Fokker T.VIII W.
Bijlage 16065
Ruud.
Ruud,
Mooie prentbriefkaart van die T.VIII W. Overigens zijn de meeste prentbriefkaarten hier de moeite waard.
Ik heb een vraagje wat betreft inscannen.
Ik heb zelf maar een simpele scanner (max. 600 dpi) en het inscannen van prentbriefkaarten is ronduit teleurstellend. Veel last van het moiré effect, en korrelige scans. Verder ben ik ook niet zo'n held in nabewerking.
Hoe scan jij je prentbriefkaarten eigenlijk in? En wat voor nabewerking pas je dan toe?
Mvg, Boris
Hallo Boris.
Mijn antwoord staat op "Algemeen - General", "Foto's bewerken".
Mvg,
Ruud.
De kaarten 14, 260, 268 werden ook aangeboden door Firma Meeuwis en Co.
Om niet nogmaals dezelfde kaarten te sturen, zend ik hierbij eentje die niet helemaal in de rubriek valt. Maar een plaatje vervangt duizend woorden. Diegene die het toestel niet herkennen kunnen beter 'n andere hobby zoeken.
Vr.gr. Jan Prinz
Da's toch zo'n amerikaans gebouwde Lisunov Li-2?
Kaart 270.
Legerplaats bij Oldebroek. Artillerie in actie.
Gelopen kaart met stempel Legerplaats Oldebroek 30.6.1927 7-8N.
Bijlage 16113
Ruud.
Kaart 271.
Gerben Sonderman in de D.XXIII.
Bijlage 16165
Ruud.
Kaart 272.
Vliegkamp de Kooy.
Gelopen kaart, 24.9.1931 van Woerden naar Zutphen.
Bijlage 16252
Ruud.
Kaart 273.
Dubbele rij C.X's. Blijkbaar vond de uitgever de kaart te kaal en liet er nog 3 civiele toestellen bij tekenen.
Bijlage 16253
Ruud.
Kaart 274.
Koolhoven F.K. 51 (met uitgeversnummer 541 linksonder op de kaart).
Bijlage 16256
Er werd in het verleden flink geplakt en getekend op foto's en prentbriefkaarten.
Hieronder zijn twee kaarten afgebeeld, 243 links en 274 rechts. Maar de F.K. 51 van 274 staat ook op de 243.
Is die van de 274 een uitsnede van de 243 en uitvergroot voor een nieuwe kaart? Verkleind komt hij dichter bij de scherpte van kaart 243.
Bijlage 16257Bijlage 16258
Ruud.
Grappig Ruud , photoshop is duidelijk niet van deze tijd :D maar werd vroeger ook al toegepast.
De foto van kaart 273 is wel bekend. Ik ben hem sowieso al tegengekomen in 'Onze Vliegers' van Hans Vos. Daar valt het nog sterker op dat de civvies getekend zijn.
Ruud,
Kaart 274, op zichzelf, roept al wat vragen op.
Ik zie achter het cijfer "2" wat lijkt op een rood/wit/blauwe Nederlandse roundel. Dit klopt in samenhang met het rood/wit/blauwe roer. Ik lijk echter op de zijkant van de romp, ter hoogte van de voorste zitplaats, ook een driehoek te zien. Zou dit soms een oranje driehoek met zwarte rand moeten zijn? Merkwaardige combi, of niet?
Verder lijkt mij het cijfer "2" wat aan de korte kant. Zou in die tijd toch uit drie cijfers moeten bestaan. Ook hier lijkt de foto geretoucheerd te zijn.
Het valt wel op dat prentbriefkaarten in het algemeen geliefde objecten waren om eens lekker een foto te gaan retoucheren.
Mvg, Boris
De registratie is correct.Dit is een toestel uit de 1e serie FK51's die aan de LVA geleverd is.
Het driehoekje is een ruitje wat aan weerszijden in de romp zat.
Groeten Stef