Op de foto van Jan zie ik S2 op de rompzijde staan. Indien dat klopt is dit een Ju 87 van Sturzkampfgeschwader 77, vanaf 10.43 Schlachtgeschwader 77.
Bedankt voor je bijdrage Jan.
Mvg,
Ruud.
Printable View
Op de foto van Jan zie ik S2 op de rompzijde staan. Indien dat klopt is dit een Ju 87 van Sturzkampfgeschwader 77, vanaf 10.43 Schlachtgeschwader 77.
Bedankt voor je bijdrage Jan.
Mvg,
Ruud.
Ruud , bedankt voor de informatie over de Stuka eenheid.
Ik kocht ooit eens op Ebay in Duitsland deze set foto's van diverse JU 88's .
Tot welke eenheid behoren deze toestellen ?
Volgens de verkoper horen de foto's bij elkaar.
Hallo Jan.
Ik denk dat de foto's allemaal van hetzelfde toestel zijn, nl. CJ+ER. De eenheid ken ik niet omdat het toestel nog zijn Stammkennzeichen draagt.
Stammkennzeichen worden door de fabriek gegeven, noem het maar een fabrieksregistratie. Pas na arriveren bij een eenheid krijgen zij de registratie van die eenheid.
CJ+ER is een Junkers Ju 88 C-6 en heeft Werknummer 360250.
Soms worden toestellen al door een eenheid gebruikt terwijl ze nog het Stammkennzeichen dragen.
Ik heb overigens slechts één andere Ju 88 kunnen vinden die in de buurt komt van deze registratie en dat is de CJ+EM, ook een C-6 (WNr.360243).
Tot zover mijn "kennis" op je vraag.
Mvg,
Ruud.
Foto 242. Niet echt scherp maar wel de moeite waard.
Deze foto trok niet mijn aandacht vanwege de Ju 52 en Ju 86 op de voorgrond en Ju 52's op de rest van de foto maar door een aantal Savoia-Marchetti S.M.81 Pipistrelli's
met duitse beschildering. De eerste twee op de voorste rij en de tweede van links zijn duidelijk S.M.81's.
Bijlage 15428
Ruud.
Kleine correctie op bovenstaande plaatsing. De naam voor de S.M.81 is Pipistrello (= vleermuis) . Waarschijnlijk een typo, de i en de o liggen tenslotte naast elkaar.
Ruud.
Ik denk dat het SM.79's zijn (vanwege de buikgondel en het intrekbare landingsgestel) en de Aeronautica Nazionale Repubblicana had vanaf 1944 toch ook het IJzeren kruis als embleem?
zie: Aeronautica Nazionale Repubblicana - Wikipedia, the free encyclopedia
Hallo Heron.
Op foto 242 staan wel degelijk S.M.81's (T-uitvoering) zie uitvergroting, en die hebben een vast landingsgestel. Je opmerking brengt wel iets aan het licht wat mij nog niet was opgevallen. Dat is de modificatie die men hier heeft gepleegd onder de romp en door jou werd aangezien als buikgondel. Die modificatie heb ik in de literatuur (nog) niet kunnen vinden en dat maakt deze foto wel apart. Wat het werkelijk is? Het zijn ongetwijfeld toestellen van de ANR behorend tot Transport Gruppe (Italien) 10. Dan vielen ze onder commando van Luftflotte 1 en XIV. Fliegerkorps. Ze waren vooral actief in de Baltische Staten.
1. uitvergroot detail uit foto 242.
Bijlage 15443
2. S.M.81/T van 1° Gruppo Trasporto 'Terracciano'/Transportgruppe 10 (Italien) van de ANR te Riga in 1944. Let op de Italiaanse vlag op de rompneus.
Bijlage 15444
3. S.M.79 ter vergelijking.
Bijlage 15445
Mvg,
Ruud.
En zo komen we iedere keer weer wat verder :)
Nu ik zo de uitvergroting zie, zie ik 2 fouten die ik maakte.
1: wat ik aanzag voor wieldeuren is in feite de flap van de bakboordvleugel
2: wat ik aanzag voor een buikgondel is in feite de flap van de stuurboordvleugel.
Wel apart dat die dingen zo enorm ver naar beneden kunnen (maar niet uniek).
Groeten,
Bert.
Hallo Heron.
En daar had ik nu ook weer niet aan gedacht. Tsja... het blijft mensenwerk.
Daar gaat de modificatie de lucht in, jammer.
Mvg,
Ruud.
Foto 243. Junkers Ju 52 in formatie. De rugschutter maakt een tamelijk schlemielige indruk achter zijn windschermpje.
Bijlage 15471
Ruud.
Schlemielig Ruud,
Maar wat vind je dan van onze Boordschutter in de Oriol, voorheen Oehoe, die in zijn eentje ons gehele Caraïbisch territoir moest zuiveren van vijandelijk gespuis?
We spreken hier 1941...
Bijlage 15472
Tracker.
Hallo Tracker.
Beide installaties zullen niet erg effectief zijn geweest maar je zult toch moeten toegeven dat de persoon op jouw foto een heel wat "heldhaftiger" indruk maakt dan de doedel die op mijn foto achter zijn windschermpje zit waarbij het lijkt of er niet eens een wapen aanwezig is. Hij zit wel mooi rechtop, dat wel.
Groet,
Ruud.
Foto 244.
Focke-Wulf Fw 56 Stösser tijdens "Verbandsflug". Neukuhren 28.04.1943. Flugzeugführerschule A/B 125 (FFS A/B 125).
Bijlage 15513
Ruud.
Mooie foto van een leuk apart vliegtuig.
Na de oorlog heeft de luchtmacht er nog een poosje een in gebruik gehad die de Duitsers hadden achtergelaten.
"Een Nederlands beute Flugzeug"
Er zijn niet veel foto's van dacht ik.
Groeten Stef :thumbup:
Hallo Stef.
Je hebt gelijk, apart. Trouwens moeilijk aan te komen, kwam ook in uiting in de prijs.
Er zijn wel meer toestellen uit die tijd die wat apart zijn, bijv. de Ju 86 en nog een die moeilijk te verkrijgen is, de Arado Ar 76 om maar eens een paar te noemen.
Groet,
Ruud.
Foto 245.
Formatie van 3 Ju 52's en 4 Fw 58's.
Bijlage 15566
Ruud.
Foto 246.
Caudron C-445. Niet scherp maar toch geplaatst omdat dit toestel vliegend zelden te zien is, en nog moeilijker te verkrijgen.
Bijlage 15646
Ruud.
Foto 247.
TK+EM. Gotha Go 242 zwever klaar voor transport.
Deze registratie stond niet in de voormalige LEMB Stammkennzeichen Database.
Wel de TK+EL en de TK-EP waarbij de laatste tot VK(S)4 behoorde.
Bijlage 15651
Ruud.
Mooie, unieke foto.
Mvg, Boris
Foto 248.
Henschel Hs-123 in de sneeuw.
Bijlage 15770
Ruud.
Foto 249.
Junkers Ju 88 nachtjager.
Bijlage 15784
Ruud.
Foto 250.
Fieseler Storch, laag over frans strand met Wehrmacht-soldaten.
Bijlage 15792
Ruud van Ommeren.
Dit is een Heinkel He-70 'Blitz'. Deze kaart is verstuurd op 30 december 1938. 'Zur Veröffentlichung freigegeben' staat er op de achterkant.
Foto 251.
Stukas boven noord-Afrika.
Bijlage 15914
Ruud.
Foto 252. Niet perfect maar zeer interessant.
T9+LK (eerder 8+6) - Republic P-47D-16-RE Thunderbolt - Serial: 42-75971 - Naam toestel: "Ruthless Ruthie". Ex 301st Fighter Sq/332nd FG - Buitgemaakt 29/5/1944.
Hier is het toestel door de Ami's "heroverd" te zien. Een GI bekijkt het toestel. In de hangar staan nog wat andere restanten van geallieerde toestellen.
Bijlage 16008
Ruud.
Foto 253.
Wrak van een buitgemaakt zeldzaam Gotha-MMW Ka 430 transportzweefvliegtuig met G.I.'s.
Bijlage 16123
Ruud.
Foto 254.
Heinkel He 114.
Bijlage 16301
Ruud.
Tanken op één van de Engelse Kanaaleilanden .
Foto 255.
Dornier Do 18 wordt het strand opgetrokken.
Bijlage 16390
Ruud.
Foto 256.
Dornier Do 18's. Denemarken (of Noorwegen).
Bijlage 16408
Ruud.
Foto 257.
Dornier Do 18. Denemarken (of Noorwegen).
Bijlage 16409
Ruud.
Foto 258.
Me 109's.
Bijlage 16419
Ruud.
Gibt es:
Messerschmitt 109's,
oder
Messerschmitts 109?
Mij om het even. Het blijven moffen voor mijn generatie.
Ruud.
Ik ben van '41, en jij?
Mvg
De Messerschmitts lijken van II./JG77 als dat zo is is de foto waarschijnlijk op Kreta gemaakt.
Overigens kom ik Noordwijk, waar men in mijn jeugd er al achter gekomen was dat er goed geld te verdienen was aan Duitsers uit het "Ruhr-gebiet".
Moffen waren dus al snel weer Duitsers, alhoewel de jeugd (dus ik ook) er veel plezier in had om Duitsers die de weg vroegen de verkeerde kant op te sturen.
Hallo Tracker.
Februari 1943.
Maar vooral wat de duitsers met mijn vader hebben gedaan heeft me laten opgroeien met in het begin een haat tegen dit volk, ondanks dat ik duitse familieleden had.
Net voor zijn dood wilde mijn vader nog over het balkon springen omdat de duitsers achter hem aan zaten.
Ruud.
Foto 259.
Dornier Do 18's. Denemarken (of Noorwegen).
Bijlage 16458
Ruud.
Hoi Ruud,
Foto 257 en 259 zijn vrijwel zeker in Noorwegen genomen, de exacte plek weet ik nog niet maar ik hoop met de hulp van een Noors forum daar ook achter te komen.
Groet,
Mathieu.
Ruud,
Het zou hier best wel eens Noorwegen kunnen betreffen.
Het bedrijf dat rechts op de laatste foto (#259) staat heeft als naam CHR Bjelland & Co. Dit is een bekend bedrijf dat uit Noorwegen komt. Misschien kun je via die ingang de plaatst van de foto's nog herleiden.
Succes.
Mvg, Boris