Foto 198. Zie ook foto 195 bij #267 voor dit type.
D-1960 (later D-OBIR). Focke-Wulf Fw 19a "Ente" - Werknr: 35 - Motor: 2x Siemens-Halske Sh 14 - Registratiedatum: september 1930 - Eigenaar: DVL e.V. Adlershof.
Bijlage 24541
Groet, Ruud.
Printable View
Foto 198. Zie ook foto 195 bij #267 voor dit type.
D-1960 (later D-OBIR). Focke-Wulf Fw 19a "Ente" - Werknr: 35 - Motor: 2x Siemens-Halske Sh 14 - Registratiedatum: september 1930 - Eigenaar: DVL e.V. Adlershof.
Bijlage 24541
Groet, Ruud.
Foto 199.
D-2689. Junkers W 33 he - Werknr: 2752 (volgens andere bron 2751) - Motor: 1x Junkers L5G - Registratiedatum: december 1933 - Eigenaar: DVS GmbH (volgens andere bron Lufthansa). Dit toestel schijnt gebruikt te zijn voor trainingsvluchten.
Deze opname kan geplaatst worden tussen december 1933 en half 1934. Op 20 maart 1934 kwam de verordening die aangaf dat alle cijfers na de D moesten worden vervangen door letters maar niet ieder toestel kon meteen worden omgeschilderd.
Bijlage 24548
Groet, Ruud.
Foto 200. Flugplatz Frankfurt a. M. Zie het tweewielertje onder het achterwiel geschoven dat gebruikt werd bij het verplaatsen van het toestel. Handwerk, kon toen nog met wat hulp.
D-786 (later D-OGOT). Fokker F.II - Naam toestel: "Werra" - Werknr: 1594 - Bouwjaar: 1925 - Motor: 1x BMW IV - Eigenaar: DLH AG.
Sept. 1929: F.IIb - Motor: 1x BMW V a.
Bijlage 24746
Groet, Ruud.
Foto 201.
D-1180. Heinkel HD 40 II - Werknr: 274 - Motor: 1x BMW VI - Eigenaar, stand februari 1928: DVL e.V., Adlershof - September 1933 inschrijving teruggetrokken.
Bijlage 24792
Groet, Ruud.
Foto 202. Drassige vliegvelden kwamen in de begintijd van de luchtvaart regelmatig voor. Hier had ergens in Duitsland een Rohrbach Ro VIII Roland II een probleempje met de bodemgesteldheid.
D-1727 (later D-AXEV). Rohrbach Ro VIII Roland II - Naam toestel: Freienfels - Werknr: 47 - Bouwjaar: 1929 - Motor: 3x BMW V a - Registratiedatum: augustus 1929 - Eigenaar: DLH AG.
Bijlage 24974
Groet, Ruud.
uitmelken tot stol-warning (als dat al bestond), gas dicht, knuppel in je maag en schrap zetten maar: zolang die niet op z'n neus gaat of dat onderstel afbreekt: happy landing.
leuk dat propellertje als energie-generator, zal wel geen stroom opwekken maar energie via een riemaandrijving doorgeven of pomp (brandstof) - wie het weet mag het zeggen
Hallo Hans.
Na nogmaals goed kijken viel me op dat de grond rechts (onder de bakboordvleugel) een spoor laat zien. Ik vermoed dat dit toestel op het laatste moment een zwieper van 90 graden heeft gemaakt.
Groet, Ruud.
En de prop op de neus lijkt ook wel beschadigd aan een tip.
Even puntjes op de i (op het gevaar af als zeikerd te worden beschouwd):
STOL = Short Take Off and Landing
Stall = het overtrekken van de vleugel door het zodanig vergroten van de invalshoek, dat de luchtstroom tegen het vleugelprofiel zegt: zoek het verder zelf maar uit.
Neem aan dat het laatste hier wordt bedoeld.
Adri
Foto 203.
D-2756. Junkers W 33 he - Werknr: 2748 - Motor: 1x Junkers L 5 G - Registratiedatum: december 1933 - Eigenaar: DVS GmbH.
Bijlage 25020
Groet, Ruud.
En dan precies:
Door middel van een akoestisch signaal (stall warning) wordt de piloot gewaarschuwd voor het naderen van de overtrek.
Nog voor het overtrekken van de vleugel gaat dit signaal!
Classic
En dat gaat samen met de stick shaker, die op hetzelfde moment bekrachtigd wordt.
Een electromotortje dat een a-symmetrisch gewichtje doet draaien, (en trillen), bevestigd aan de control column.
Tracker
Ruud als je 6e international Aero exhibition in Olympia july9 --20 1920 wilt hebben (the official souvenir catalogue)stuur ik hem .Graag ffe mailen
Ik moet nog iets toevoegen aan mijn vorige bericht.
Ik had geschreven 'bevestigd aan de control column'.
Maar daar werd ik vannacht wakker van; het moet niet doller worden..
Ik was met de MLD bezig geweest en de S2A zat nog in mijn hoofd.
Omdat we met de Tracker vaak langzaam vlogen, noodgedwongen, was er een stevige stick shaker
gemonteerd, die een enkeling er van moest weerhouden om achter het schip in de plomp te belanden.
Om niet te schrikken van dat ding vlogen we er tijdens een slow flight oefening al shakend een rondje mee, om fijntjes corrigerend er mee door te kunnen vliegen zonder abrupte bewegingen in te zetten.
Hij shakede uitstekend, je vullingen vielen er uit.
Maar.., ik werd wakker van het feit dat de Tracker géén Column had! Het control wheel verdween met zijn as soepel in het dashboard, gelijk het Cessna gashandle.
Ik had u maar half voorgelicht.
Maar hoe zat het dan?
Heel eenvoudig, gewoon boven op de knuppel, rond, zwart, met een lelijke nut bovenop afgestopt.
Lekker Grumman van toen dus, zie foto en rode pijl.
Het plaatje komt van de 151 op Lelystad.
Er viel me nog iets aan op:
Ergens in het land zit iemand zich schuldig te verlekkeren aan het Grumman control wheel afdekplaatje.
Dat is hier ontvreemd; het souvenir-jachtinstinct is iemands fatsoen te boven gegaan.
Wanneer dat is geschied weet ik niet. maar een neutrale grote envelop, zonder afzender, maar met de tekst: AFDEKPLAATJE volstaat te allen tijde...
Gewoon aan de balie, hoed op, valse snor...kraait geen haan naar!
Bijlage 25023 Bijlage 25024
Tracker.
Foto 204.
D-433 (later D-OKAX). Junkers F.13 - Naam toestel: “Baumläufer” - Werknr: 743 - Bouwjaar: 1924 - Motor: 1x BMW IV - Eigenaar, stand 1925: Europa-Union / Januari 1926: DLH AG / November 1934: DVS GmbH.
Februari 1931: F 13 d1e - Motor: 1x Junkers L 5 / Januari 1933: F 13 f1e.
Bijlage 25049
Groet, Ruud.
Foto 205.
D-503 (later D-ORIP). Fokker-Grulich F III - Naam toestel: ‘Leine’ - Werknr: 1556 - Bouwjaar: 1924 - Motor: 1x BMW IV - Eigenaar, stand januari 1926: DLH AG.
Mei 1930: F III c - Motor: 1x BMW V a.
Bijlage 25081
Groet, Ruud.
Foto 206.
D-1102 (later D-UDYF). Dornier B Merkur (interne naam Do B-Bal) - Naam toestel: 'Edelmarder' - Werknr: 87 - Bouwjaar: 1927 - Motor: 1x BMW VI D - Registratiedatum: april 1928 - Eigenaar: DLH AG.
Bijlage 25161
Groet, Ruud.
Foto 207.
D-2390. Heinkel He 71.
Dit toestel zag het licht als He 71a, met open cockpit en een Hirth HM-60-motor van 44,13 kW (60 HP). Vanwege gebrek aan productiecapaciteit besloot Heinkel het toestel niet in serieproductie te nemen. In plaats daarvan werd het toestel met een gesloten cockpit en een sterkere Hirth HM-4-motor van 58 kW (78 HP) uitgerust. Tevens werd er een extra brandstoftank ingebouwd waardoor het vliegbereik van 1.000 km toenam tot 2.500 km. Daarop kreeg het toestel een ander typenummer nl. He 71b en werd gebruikt door Elly Beinhorn voor haar tweede Afrika-lange afstandsvlucht van 1933, bij welke ze een totale afstand van 28.000 km aflegde. Het toestel werd in 1935 vernield.
Bijlage 25180
Groet, Ruud.
Foto 208.
D-463 (later D-OMUH). Junkers F.13 - Naam toestel: ‘Tauchente’ - Werknr: 764 - Bouwjaar: 1925 - Motor: 1x BMW IV / Mei 1929: 1x Junkers L 5 - Eigenaar, stand 1925: Europa Union / Januari 1926: DLH AG.
Andere bron (http://www.geocities.ws/hjunkers/ju_f13pl.htm): F.13 bi - Eigenaar per 06.01.1925: Sächsische LV AG / 06.01.1926: DLH AG - 1930: Geleased van Lufthansa door Flugfelag Islands voor visoperaties - Toestel 05.07.1940 naar Luftwaffe als ??+??.
Bijlage 25212
Groet, Ruud
Foto 209.
D-1011 (He HD 45a), D-2245 (He 45b), D-1546 (Albatros L 77v), D-1574 (Albatros L 77v [Heinkel]), D-1495 (Albatros L 75a), en nog veel meer.
Minstens de eerste twee toestellen met draaiende motor, waarschijnlijk veel meer (of allen?).
Bijlage 25226
Groet, Ruud.
Ik denk dat het door schroefwind en warme uitlaatgassen 'schoon' geblazen terrein wel aangeeft welke toestellen met draaiende motor staan en welke niet :)
Mooie plaat (en wat had ie mooi kunnen zijn als de plaat gemaakt was met een camera met de huidige hoge resoluties)
De navolgende foto’s 210, 211 en 212 zijn gemaakt tijdens het maken van de film "F.P.1 antwortet nicht" (1932) met o.a. de bekende duitse acteur Hans Albers (ook na WO2 nog werkzaam) op het eiland Greifswalder Oie, een plm. 12 km ten noordoosten van Peenemünde gelegen eiland van 54 hectare.
Voor de film: https://www.youtube.com/watch?v=KX3iFMfSZDo
Foto 210.
D-1096. Heinkel HD 22 tijdens opname van de film "F.P.1 antwortet nicht" op het eiland Greifswalder Oie.
Bijlage 25235
Foto 211.
D-1096. Heinkel HD 22 op het eiland Greifswalder Oie voor filmopnamen van "F.P.1 antwortet nicht".
Bijlage 25236
Foto 212.
D-1096. Heinkel HD 22 (Werknr. 252). Lesvliegtuig. Filmopnamen voor de film "F.P.1 antwortet nicht". Met hoge rijgschoenen Hans Albers.
Bijlage 25237
Groet, Ruud.
Foto 213.
Zentralflughafen Berlin.
Bijlage 25270
Groet, Ruud.
Foto 214.
D-1731. Heinkel HE 10 - Werknr: 318 - Motor: 1x BMW VI a - Registratiedatum: augustus 1929 - Eigenaar: DVS GmbH.
Bijlage 25388
Groet, Ruud.
Foto 215.
D-2125. Klemm L 25 b / Juli 1933: L 25 b I - Werknr: 321 - Motor: 1x Daimler F 7502 A / Juli 1933: 1x Salmson AD 9 - Registratiedatum: juli 1933 - Eigenaar: Verein f. Luftfahrt, Trier / Juli 1933: Stadtgemeinde Frankenhausen - Mei 1933 vernield.
Op de romp ziet men reclame van het Kyffhäuser-Technikum uit Bad Frankenhausen (een kuur- en vakantiestadje in de Thüringse "Kyffhäuserkreis"). Voor dit Technikum werd de D-2125 o.a. gebruikt als sleepvliegtuig voor een zwever van het type “Röhnadler”. Het Technikum had een eigen vlieginstructeur genaamd Walter Fremd die als eerste ter wereld in 1934 te Magdeburg met een zwever een negatieve looping uitvoerde.
Het Kyffhäuser-Technikum, een hogere technische school, werd onder de leiding van prof. Huppert tot een geachte onderwijsinstelling. Hier kregen 400-600 leerlingen een goede en dicht bij de praktijk staande opleiding, vooral in de machine- en vliegtuigbouw. Tegen het einde van de 20er jaren begonnen de Nazis een smerige campagne tegen prof. Huppert, die joods was. Hij moest 1931 zijn baan opgeven en gaf de leiding over aan dipl. ing. Winkelmann. In Duitsland werd de wet op de “Wiederherstellung des Berufsbeamtentums” aangenomen. Er volgde in Duitsland het ontslag van joden en ambtenaren die als politieke tegenstanders werden gezien.
In juli 1932 nam dr. ing. Schilling de leiding van de school over. In februari 1937 nam het “Reichserziehungsministerium” (Rijksopvoedingsministerie) het besluit dat het vak vliegtuigbouw niet meer voortgezet werd.
Aanvang april 1937 werd directeur dr. Schilling de leiding van de ingenieursschool ontnomen. Door zijn vrijwillig uittreden uit de NSDAP had hij tot uitdrukking gebracht, dat hij niet van zins was het lidmaatschap van de NSDAP en de daarmee verbonden loyale verbintenis aan de “Fuhrer” hoger te stellen dan welke private en persoonlijke aangelegenheid dan ook.
Bijlage 25413
Groet, Ruud.
Hai Ruud,
ik denk dat er ergens een typfoutje is gemaakt, want: ingeschreven juli 1933 en vernield mei 1933?
Hallo Heron.
Dat heb ik tijdens het typen niet eens opgemerkt maar het staat inderdaad zo in het boek van Ries. In de lijst van “Golden years of aviation” staat er augustus 1931 voor inschrijving en mei 1933 vernield. Wat te denken van Stadtgemeinde Frankenhausen als eigenaar in juli 1933 en in mei 1933 het toestel vernield? Ik kom niet verder dan deze gegevens.
Bedankt voor je opmerkzaamheid.
Groet, Ruud.
Foto 216. De opname is gemaakt in de winter van 1933 op 1934 (6 juli 1933 kwam de verordening tot het plaatsen van de zwart-wit-rode vlag rechts en de hakenkruisvlag links op de staart en 20 maart 1934 de verordening tot verandering van D-cijfers naar D-letters).
D-2967. Heinkel He-45d.
Bijlage 25473
Groet, Ruud.
Foto 217.
D-1310 (later D-ADIN). Junkers G 31 - Naam toestel: "Hermann Köhl" - Werknr: 3002 - Bouwjaar: 1928 - Motor: 3x Gnome et Rhone Jupiter / Aug. 1930: 3x Sh Jupiter (Sh = Siemens & Halske) - Registratiedatum: febr. 1928 - Eigenaar: DLH AG.
Juli 1933: G 31 ho - Motor: 1x Pratt & Whitney Hornet + 2x BMW Hornet.
Bijlage 25512
Groet, Ruud.
Ik vind het prachtige kisten zonder flauwekul en vliegen maar .Leve de junkers Bijlage 25522
Foto 218.
D-934. Heinkel HD 24 op Travemünde - Werknr: 249 - Motor: 1x BMW IV.
Bijlage 25528
Groet, Ruud.
Foto 219.
D-3025 (later D-ANEX). Dornier Do 11 D (eerst Do F genaamd) - Werknr: 261 - Motor: 2x Siemens & Halske Sh 22 B - Registratiedatum: maart 1934 - Eigenaar: Dornier GmbH, Friedrichshafen.
Dit toestel heeft slechts heel kort de D-3025 registratie gehad.
Bijlage 25555
Groet, Ruud.
Wat mij bij bovenstaande foto opvalt zijn de aparte ringen/kappen achter de propellers.
Verder een volslagen onbekend vliegtuig voor mij, hoewel er toch 372 exemplaren van gebouwd zouden zijn (wikipedia). Dat is zeker voor die tijd een aanzienlijk aantal.
Kwalitatief weer een zeer mooie foto.
Mvg, Boris
Hallo Boris.
Dit was de eerste bommenwerper van de Luftwaffe toen die nog geheim was, later gevolgd door een verdere ontwikkeling, de Do 23. Het toestel was ontworpen voor de Lufthansa als post- en vrachtvliegtuig (mooie dekmantel).
Wat ik vreemd vind is dat de Do 11 een intrekbaar landingsgestel had (middels lange schuifbare stangen vanuit de romp) en de opvolger Do 23 niet. Die lange stangen waren blijkbaar toch niet zo'n succes.
Bijlage 25559
Groet, Ruud.
Bovenstaande is een Bulgaarse Do 11 en dat land gebruikte ze tot in 1941. Dit land ontving diverse exemplaren van het D model. Inmiddels hadden ze een glazen neus gekregen.
Groet, Ruud.
Aan de wieldeuren te zien lijkt het erop, dat het landinggestel buitenwaarts in de vleugel werd ingetrokken. Dat zou dan betekenen, dat de stang, die van de onderzijde romp naar de onderzijde van het gestel loopt dan via rails o.i.d. naar boven schuift langs de landingspoot tijdens het intrekken en dan gaat functioneren als lift schraag, vleugelondersteuning dus. Een rare, en ingewikkelde constructie, maar het is wel Duits om op zo'n manier een dubbele functie toe te passen op een enkel constructie-element.
Heeft iemand een idee hoe dit kan zitten?
Zat daar ook al naar te kijken. Ik denk bovenkant poot schuift naar romp en wiel klapt onder motor d'r in.
Bijlage 25562