-
Ja, jammer genoeg was ik daar nog te jong voor, maar ze zijn wel degelijk op Eelde geweest. Elke twee jaar is de Parijse Luchtvaartsalon en in de jaren '60 en '70 kwamen de russische (soviet) heli's een paar keer op Eelde tanken. Volgens mij zijn ze ook op de terugweg langsgeweest. Ook van de Mi-6 en Mi-10 zijn foto's bekend die op Eelde zijn genomen. Toen ik in militaire dienst was, waren er herkenningsposters van sovietheli's, waarop foto's werden gebruikt die op Eelde waren gemaakt :)
De foto van het linkje is een hele bekende (voor mij). Volgens mij heb ik daar nog een kopie van een z/w-negatief van.
Overigens staan een paar van die foto's ook bij ons (Groningen Eelde Aviation Society) op de site, bij de archieffoto's.
Rechtstreekse link: Groningen Eelde Aviation Society
-
Oké, bedankt voor de link Heron! :thumbup:
Toch vraag ik me weleens af hoe het kan dat er wel verkeer mogelijk was tussen oost en west terwijl het volop Koude Oorlog was...
Hoe zat het nu precies?
Ik heb weleens begrepen dat er vriendschapsverzoeken waren van de Russen naar Westerse landen. Ik welk licht moet ik dat zien? :wacko:
En de deelname aan de Parijse Salon, in oorlogstijd? "We hebben 'oorlog' jongens, maar we komen wel even met onze spullen in het territorium van de vijand." :blink:
Ik heb altijd begrepen dat men elkaar probeerde te mijden, maar bij dit soort gelegenheden blijkt dat niet te gebeuren.
Vragen van een verward jonkie, van 'na de muur'...:blush:
-
Om met Bul Super te spreken: "Zaken zijn zaken, jongen!"
De Parijse Luchtvaartsalon (en Farnborough en Hannover) waren/zijn luchtvaartbeurzen, waar iedereen z'n waren probeert te slijten, zowel civiel als militair. Het zijn geen vliegshows (al wordt er wel voorgevlogen).
De heli's die op Parijs kwamen, waren civiel (en zelfs de militaire sovietkisten waren 'civiel') en er bestaan gewoon luchtvaartverdragen tussen landen onderling. Aeroflot kwam/komt toch ook gewoon op Parijs en Schiphol? KLM en Air France kwamen/komen toch ook gewoon in Moskou?
En die 'koude oorlog'... is er ooit een oorlogsverklaring afgegeven? Nee, dus was er geen oorlog. :)
-
Ik was in dit tijd wat ouder en heb diverse russische toestellen op de Salon mogen aanschouwen
in de jaren 60 en begin 70er jaren zoals de An-22, de Wostok en ook deze Mil.
Vooral die afmetingen. Om bijvoorbeeld de achterkant van de An-22 in te lopen... ongelooflijk.
Helaas zijn alle foto's uit die tijd bij een echtscheiding en verhuizing verdwenen.
Mvg,
Ruud.
-
Vliegveld van Kryvy Rih , Oekraïene
-
MI 2 - Vil'ne , Oekraïne.
-
Vostok draagraket , ruimtevaartmuseum in Kaloega.
-
51T6 Gorgon ABM-4 , Priozersk , Kazachstan.
-
Victory monument - Jerevan , Armenië.
-
Kosmonauten museum , Moskou.