Stavanger , deze foto is uit een wat andere hoek genomen.
Printable View
Stavanger , deze foto is uit een wat andere hoek genomen.
Ruud,
Kijk eens naar de fabriek op deze foto
http://www.byhistoriskforening.org/v...kker_large.jpg
Zie ook de pagina waar deze vanaf komt. Industribyen vokser fram / Byhistorien
Dit lijkt mij de fabriek die je ziet op foto 259. Dus Stavanger.
Mvg, Boris
Omdat het nu een vraagstukje is geworden hier nog een opname uit hetzelfde album. Dezelfde lokatie?
Foto 260.
Do 18. Denemarken (of Noorwegen).
Bijlage 16460
Ruud.
Foto 261.
Ju 88 motoren voorverwarmen.
Bijlage 16685
Ruud.
Je krijgt het gewoon koud als je naar die foto kijkt! :thumbup:
Foto 262.
Arado Ar 196.
Bijlage 16802
Ruud.
Foto 263. De tekst is van de verkoper. Het is wel een aparte opname, lager vliegen kon bijna niet. Let eens op de hele rij huifkarren die linksonder geparkeerd staan. Kijk hem ook eens vergroot, past net op 24".
Ju 52. Wehrmacht hilfsfreiwilligen (Hiwis) transport Luga-Leningrad 1943.
Ik betwijfel of deze vlucht inderdaad voor het transport van Hiwis was. Dat waren tenslotte geen frontsoldaten maar hulpkrachten (niet eens Duits) en of die een transport per meerdere toestellen waard waren?
Bijlage 16861
Ruud.
Foto 264.
Dornier Do 18, vooroorlogs.
Bijlage 16900
Ruud.
Veel postzegels hebben een luchtvaartuig tot onderwerp. De Duitsers wisten er ook wel weg mee. Hierbij een plaatje van de Arado AR95 of AR196. De echte spotters mogen mij vertellen welke type hier wordt afgebeeld. In mijn verzameling heb ik duizenden luchtvaart postzegels en eerste dag enveloppen.
De mooiste scan ik en vergroot ik met dikwijls mooie resultaten. Deze prent is eigenlijk wel grappig. De term 'Grossdeutsches' Reich werd pas later in de oorlog gebruikt toen 'das Reich' het al weer steeds kleiner werd.
Foto 265 + 266.
De gondel onder de vroege Ju 52 is eerder onderwerp van discussie geweest op dit topic. Hier een opname van zo'n 'Gondeltopf' maar dan bemand.
Foto 266 is een uitsnede van foto 265. Nu is ook duidelijk aan de lus onder zijn armen te zien dat hij niet los in de bak staat, maar comfortabel...?
Bijlage 17054Bijlage 17055
Ruud.
Hoewel ik zeker geen echte spotter ben, durf ik er wel wat over te zeggen. Die postzegel zal toch wel van de Ar 196 zijn. De Ar 95 was een bubbeldekker. hierbij twee fotootjes:
Bijlage 17064
Ar 95
Bijlage 17065
Ar 196
Groeten,
Rik
Foto 267.
Stuka crash.
Bijlage 17166
Ruud.
Ik heb wat oude Luftwaffe ansichtkaarten uit de oorlog en ook 'illegale' kiekjes die onderhands werden verkocht. Ik zou graag weten of ze in deze thread passen of dat ik hier een nieuwe lijn kan/moet opzetten. Hier bij een vergroting van een postzegel waarmee ik 'afbeeldingentussen de tekst invoegen ' kan oefenen
Bijlage 17206
Deze afbeelding past goed bij de Stuka die (zoals wij dat in Rotterdam zeggen) goed op z'n bek ligt. In die tijd was elke Luftwaffe kist die er zo bijlag een fraai gezicht.
Jan Jr
Foto 268.
Dornier in zwaar winterweer.
Bijlage 17217
Ruud.
Foto 269.
"Tante Ju" heeft een noodlanding in ondiep water gemaakt.
Bijlage 17310
Ruud.
Mooie foto's Ruud met interessante onderwerpen. En vrij zeldzaam. Alleen Duitse militairen mochten zulke foto's maken. Als Nederlanders dat zouden doen zaten ze gauw in een concentratiekamp. JanJr.
Foto 270.
Focke Wulf Fw 190.
Bijlage 17413
Ruud.
Foto 271.
Me-110's boven Parijs.
Bijlage 17470Bijlage 17471
Ruud.
Foto 272.
Blohm und Voss Bv-222 Wiking in Tripolis.
Bijlage 17525
Ruud.
Foto 273.
De bekende jachtvlieger Josef Priller en Focke-Wulf Fw 190.
De auto is ook interessant. Spanbanden om de motorkap en aparte constructie van de deursluiting.
Na de oorlog schreef Priller een boek getiteld "Geschichte eines Jagdgeschwaders - Das JG 26 (Schlageter) von 1937 bis 1945"
dat in diverse drukken verscheen tussen 1956 en 1980. In de derde druk van 1969 werd verwerkt wat na 1956 nog aan het daglicht kwam.
Bijlage 17642
Ruud.
Fraaie BMW 327/28 sport cabrio voor een nog fraaiere Fw190 A-5.
De spanbanden zijn inderdaad wel uniek. Dat zie je niet vaak op een BMW 327.
Overigens weer een zeer fraaie propaganda foto.
Mvg, Boris
Zal ik dan maar weer eens de boel in het honderd jagen door off-topic te gaan? :)
Hier een plaatje van mij van een BMW 327, gemaakt in juli 2014. Je kunt zien dat de deurophanging hetzelfde is. Hier echter geen spanbanden, dus misschien waren de sloten van deze, in perfecte staat lijkende, BMW uit 1938 wat beter dan die oorlogskar...
Bijlage 17650
Foto 274.
Starrschlepp van He-111 met een DFS-230.
Om met sleepvliegtuigen in blindvlucht relatief zeker door wolken te vliegen was het noodzakelijk dat het gesleepte vliegtuig zo dicht als mogelijk aan de sleepmachine was gekoppeld.
Om botsingen te vermijden ontwierp DFS (Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug e.V.) een vaste verbinding van ongeveer 1 meter lengte. De verbindingsarm woog 60 kg.
Door een cardankoppeling met een stalen kogelophanging (cardanische Kupplung mit einer Blechkugelaufhängung) was de gesleepte machine in alle richtingen volledig beweeglijk
en manoeuvreerbaar. De "Starrschlepp" gaf bij juist gebruik een mogelijkheid om bij elke weersgesteldheid verzorgings- of andere zweefvliegtuigvluchten uit te voeren.
De "Starrschlepp" werd veelvuldig ingezet, als voorbeeld is bijvoorbeeld de sleepcombinatie He 177 en Go 242 te noemen.
Bijlage 17676
Ruud.
Gave foto, Ruud.
Als je er naar kijkt krijg je toch een beetje een onbehagelijk gevoel. 'Veel te kort op elkaar' is de gedachte die naar boven komt.
Ik had van de term Starrschlepp nog nooit gehoord. Na wat rondkijken op internet blijkt het toch een veel gebruikte vorm van slepen te zijn. Ik kan dit concept alleen van wat proeven die in het verleden gedaan zijn. Ik meen mij te herinneren dat ik wel eens een vliegtuig gezien heb met een vliegende extra brandstoftank er achter gesleept, maar kan nu zo snel het bijbehorende project niet vinden.
Ik denk dat als je het nu voorstelt om toe te passen in de civiele luchtvaart, de luchtvaart bobo's helemaal door het lint gaan. Die vinden alles wat al niet minstens 50 jaar gebruikt is allemaal reuze verdacht.
Bedankt voor het aandragen van weer een leuk onderwerp. :thumbup:
Mvg, Boris
Heb dit wel eens bij een Me 262 gezien.
http://www.aviation-history.com/mess.../me262-10a.jpg
Hallo Boris en Bofors.
De Duitsers hadden in totaal 11 verschillende sleepmethodes.
Om een voorbeeld te noemen, overbelaste Heinkel He 111's die met een lier naar boven werden getrokken
alsof het zwevers waren, zie hieronder het aankoppelen.
Bijlage 17699
Hier een afbeelding die past bij jullie opmerkingen, het toestel is een He 177.
Bijlage 17700
Zie:
http://www.luftarchiv.de/index.htm?/...te/schlepp.htm
Groet,
Ruud.
Foto 275.
Heinkel He 51. Begintijd van de Luftwaffe.
Bijlage 17765
Ruud.
Foto 276.
Heinkel He 111Z "Zwilling" met ietwat verweerde wintercamouflage. Foto is slechts 5,4 x 3,8 cm (zonder witte rand).
Bijlage 17829
Ruud.
Foto 277.
Het einde. Van Feldflugplatz naar Air base.
Bijlage 17840
Ruud.
Mooie foto. Ik vond het volgende over deze foto nog op het web.
A North American P-51D Mustang of the 354th Fighter Group, USAAF, at Ober-Olm airfield (code Y-64), county of Mainz-Bingen, Rhineland-Palatine, Germany, probably around 8 April 1945, when the 345th FG moved to Ober-Olm. In the foreground is the wreck of Focke-Wulf Fw 190D-9 (s/n 210917). It was produced in December 1944 and seems to have been blown up by the retreating German troops. (Bron: WW2inColor.com)
Mvg, Boris
Hallo Boris.
Hartelijk dank voor je uitvoerige aanvulling.
Mij ontbreekt gewoon de tijd om alles van mijn plaatsingen te gaan uitvlooien dus is commentaar zéér welkom.
Groet,
Ruud.
Foto 278.
Dornier Do 18 op konvooibeveiliging.
Bijlage 17912
Ruud.
Foto 279.
Focke-Wulf Ta 152C.
Bijlage 17913
Ruud.
Foto 280.
'KQ+AU'. Focke-Wulf Fw 56 Stösser.
Bijlage 17958
Ruud van Ommeren.
Bij foto 280 hierboven heb ik een fout gemaakt, een storende want de naam is fout.
Haastige spoed... etc. Stom, stom, stom.
En ik was nog wel zo opgewonden bij de koop omdat dit toestel zo moeilijk op foto te verkrijgen is, net als de Stösser trouwens.
De correcte tekst is:
Foto 280.
KQ+AU. Arado Ar 76 (van FFS A/B 1).
Excuses,
Ruud.
Foto 281.
Arado Ar 68.
Bijlage 18115
Ruud.
Foto 282.
Focke-Wulf Fw-190.
Bijlage 18524
Ruud.
Iets meer over bovenstaande foto 282.
De foto toont een Focke Wulf Fw 190A7 van II.JG26 die in het bos bij Boissy-le-Bois in Frankrijk onder de bomen wordt gezet. Deze foto komt uit juni 1944.
Mvg, Boris
Foto 283.
Messerschmitt Me 110.
Bijlage 18602
Ruud.
Foto 284.
Prototype Dornier Do.317V-1 "VK+IY".
Bijlage 18669
Ruud.