Lijkt een beschemkap welke er aan de rond om het hoogte roer gedaan wordt. Op het richtingsroer zit ook een beschermkap bij het trimvlak.
Printable View
Lijkt een beschemkap welke er aan de rond om het hoogte roer gedaan wordt. Op het richtingsroer zit ook een beschermkap bij het trimvlak.
Soms wordt de grondklem (tegen klepperen van de roeren in de wind) van hoogteroer en richtingsroer met elkaar verbonden door een lang elastiek, om hem vast te kunnen zetten. Is dat misschien hier het geval?. Het is zeker geen verstaging, daarvoor is de hoek tussen de vertikale en horizontale staartvlakken niet goed. Of is het een simpele visuele waarschuwing dat de klemmen er nog opzitten?
Bijlage 31548
Foto 166.
'P-204'. Republic F-84F Thunderstreak.
Groet, Ruud.
Bijlage 31586
Foto 167.
'N-2??'. Hunter F.Mk. 6 met embleem 325 Squadron.
Toestel deels te zien is een Engelse Meteor nachtjager.
Groet, Ruud.
Hallo Ruud,
Het is een FGA.78 van Qatar AF.
Er zijn 3 Nederlandse F.6en omgebouwd tot FGA.78 die in Qatar zijn terecht gekomen.
QA-10 ex N-268; QA-11 ex N-219; QA-12 ex N-222.
Bovenstaande kist is er een van. Is in 1992 in het Yorkshire Air Museum aangekomen.
Groet, Hans
Bijlage 31603
Foto 168.
Alle Nederlandse Spitfires T.IX.
Groet, Ruud.
Leuke foto Ruud en wat een rijkdom!
Groet,
Huub
Bijlage 31631
Foto 169.
'B-28'. North American AT-16ND Harvard.
Dit toestel heeft meer dan één van dit soort "landingen" gemaakt zoals op 15.05.1947 en 27.10.49.
Of er nog meer zijn? Mij ontbreekt de tijd om uit te zoeken hoeveel en welke dit is.
Groet, Ruud.
De B-28 heeft wel meerdere ongevalletjes gehad. Te weten op 1947/04/29, 1947/05/15, 1949/10/27, 1950/05/03, 1954/07/27 en 1958/07/18. Gezien het plaatje moet het hier om de buiklanding bij Made gaan op 27 juli 1954: "Noodlanding in roggeveld uitgevoerd na motorstoring, veroorzaakt door storing in brandstoftoevoer. Propeller en nacacap beschadigd." toen de B-28 1094:45 uren op de teller had. Vlieger was Jan Toorenaar, met de rang Adelborst 1.
groeten,
Benno
Bijlage 31659
Foto 170.
General Dynamics F-16AM.
Groet, Ruud.
P.S. Ik had niet opgelet, dus dat het de Midlife Update-versie was ging mij voorbij, helemaal in de ban van de mooie opname. Gelukkig reageerde Bert bij #331 en kon ik van A nog AM maken.
Hai Ruud,
dit zijn zelfs al F-16AM's (de MLU-versie).
Herkenbaar aan de 4 antennes ("birdslicers") voor de cockpit.
Klopt. Ik weet alleen niet of alle F-16's van de KLu, nu in gebruik, de MLU ombouw hebben gekregen.
Hoeveel F-16's zijn er op het moment nog over van het totaal wat ze hebben gehad?
Groet, Ruud.
Volgens mij zijn er nu nog tussen de 60 en 65 vliegwaardig, allemaal al jaren MLU. Ik denk dat Scramble wel een goed overzicht hiervan heeft.
Op vliegshows wordt nog wel eens gezeuld met een oude "A", maar die is voor tentoonstellingen.
Bijlage 31681
Foto 171.
'N-268'. Hawker Hunter F.Mk.6 van 325 Squadron.
Groet, Ruud.
Bijlage 31701
Foto 172.
'Y9-7'. Gloster Meteor F.Mk.4 van 323 Squadron.
Groet, Ruud.
Bijlage 31738
Foto 173.
'I-17'. Gloster Meteor T.Mk.7 na noodlanding door gebrek aan brandstof op 11 juni 1953 bij Durgerdam. (Bron: Schoenmaker/Postma, "KLu vliegtuigen" blz. 100).
In het crasharchief van Herman Dekker staat bij de datum 11.06.53 geen T.Mk.7 noodlanding maar een F.Mk.8 ongeval met de I-117 (tikfout en daardoor verkeerd vliegtuigtype?). Bovenstaande foto laat dezelfde noodlanding zien als op blz. 100 van "KLu vliegtuigen". Die opname lijkt van een dijk genomen te zijn en het cockpitdak nog aanwezig terwijl mijn foto bij het toestel is gemaakt en het cockpitdak niet meer aanwezig is.
Herman Dekker: 11.06.53 I-117 Gloster Meteor F.8 KLu Schellingwoude Schmidt Crans
Groet,
Ruud van Ommeren.
Bijlage 31770
Foto 174.
'ZU-16'. Douglas C-47B Dakota.
Groet, Ruud.
Inderdaad een type-fout Ruud.
Mijn bron was de index van het Militair Ongevallen/Incidenten archiefen die noemt I-117 met één naam, dus geen achterdocht.
Bijlage 31772
Maar de informatie van Rob Beetsma maakte er inderdaad een T-7 en dus I-17 van!
Bijlage 31773
Kortom, probleem uit de wereld!
Herman Dekker
Hallo Herman.
Wie is die Rob Beetsma van jouw gegevens? Ik ben die naam nog nooit tegen gekomen. Heeft hij een site?
Groet, Ruud.
Hoi Ruud,
Ron Beetsma was een Leeuwarder verzamelaar die voor die tijd (ca. 40 jaar geleden...) al een indrukwekkende verzameling militaire ongevallen/incidenten had.
Hij had een ongevallenserie in het Leeuwrder spottersblad waarvan mij de naam is ontschoten.
Wij hebben toen een tijdje samengewerkt (hij militair, ik civiel) en bestanden uitgewisseld.
En die bestanden heb ik natuurlijk bewaard.
Of hij nog actief is weet ik niet, ik heb de laatste dertig jaar niets meer van/over hem gehoord.
Herman
Heet het Leeuwarder spottersblad niet "Full Stop" van de Aviation Group Leeuwarden?
Groeten, Hans.
Bijlage 31808
Foto 175.
'D-8244'. Lockheed F-104G Starfighter.
Groet, Ruud.
Bijlage 31847
Foto 176.
'J-876'. General Dynamics F-16A MLU met speciale staartbeschildering ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van 322 Squadron.
Groet, Ruud.
Bijlage 31861
Foto 177.
'I-69'. Gloster Meteor F.Mk. 4.
Groet, Ruud.
Bijlage 31893
Foto 178.
'M-102'. Lockheed RT-33A van 306 Squadron.
Groet, Ruud.
Bijlage 31905
Foto 179.
'X-18'. Douglas C-47B Dakota in NNG. Links op de achtergrond nog een Twin Pioneer van de Kroonduif.
Groet, Ruud.
Bijlage 31912
Foto 180. Ietwat onscherp.
'N-104'. Hawker Hunter op weg naar NNG.
Groet, Ruud.
Hij is er al! Dit is de ontlading.
Hans
Bijlage 32073
Foto 181.
'P-102'. Republic F-84F Thunderstreak.
Groet, Ruud.
Bijlage 32078en in kleur
Bijlage 32085
Foto 182.
'K-4017'. Northrop NF-5B.
Groet, Ruud.
Bijlage 32138
Foto 183.
Gloster Meteor F.Mk. 8.
Groet, Ruud.
Hoi Ruud,
Je stuurt echt prachtige historische foto's. Zo langzamerhand post je mogelijk het meeste. Dank je wel.
Sommige foto's zijn erg grof gescand. Welllicht om de grootte te beperken.
Zou je een hogere resolutie kunnen gebruiken?
Leon
Hallo Leon.
Alle door mij geplaatste foto's worden op dezelfde manier gescand en zijn dan meestal zo'n 2700-2800 pixels breed. Daarna breng ik ze terug tot 1100 pixels breed (tenzij er een reden is om een kleiner formaat aan te houden), dat is gewoonlijk de afmeting van mijn plaatsingen hier.
Een aantal van de oudere foto's zijn nu eenmaal niet zo goed van kwaliteit. Misschien zijn ze dan kopie van kopie o.i.d., dat is lang niet altijd duidelijk.
Ik sleutel er iets aan maar het resultaat is helaas niet altijd geweldig. Soms vind ik ze dan toch nog net de moeite waard om te plaatsen, jij ziet niet wat ik niet plaats omdat ik ze niet goed genoeg vind.
Overigens is hogere resolutie niet altijd de oplossing. Wat er niet is wordt niet beter met een hogere resolutie. Wel is het beter om foto's wat groter in te scannen en daarna terug te brengen in formaat (dan praten we over het formaat op een monitor). Vergroten ná het scannen maakt de afbeelding slechter.
Groet, Ruud.
Bijlage 32419
Foto 184. Een wat groter formaat als extraatje vanwege het hervatten van mijn plaatsingen. Past in de hoogte nèt op een 24 inch monitor.
'G-275 (Joop Mulder)'. Lockheed C-130H-30 Hercules.
Groet, Ruud.
Hoi Ruud,
Fijn dat je er weer bent! heb je plaatsingen gemist en moest het doen met de plaatsingen van Jan Wullink [die natuurlijk ook niet te versmaden zijn;-)].
Ik hoop dat je niet al te veel last overhoud van je hand en de andere blessures.
Groet, Rik
Hoera! Ruud is er weer. Nou kan m'n dag weer goed beginnen met de mooie foto's!
@ Jan Wullink...Geweldig Jan dat jij de afgelopen tijd zoveel foto's hebt geplaatst ! Zo zagen wij iedere dag mooie afbeeldingen
van interessante exemplaren...je hebt er mij veel plezier mee gedaan ! Ik kijk uit naar de volgende(n)...
Groetjes, Trudy
a
Bijlage 32430
Foto 185.
'D-8115'. Lockheed F-104G Starfighter.
Groet, Ruud.
Bijlage 32450
Foto 186.
'3P-4' ('N-143'). Hawker Hunter FMk. 4.
Groet, Ruud.