Varia. Zomaar wat Luchtvaart.
Zo nu en dan komt men op het net plaatjes tegen die de moeite waard zijn.
Er valt iets aan op, er zit historie achter, of alleen maar iets grappigs.
Je legt dat in de regel ergens weg en er kraait geen haan meer naar.
Maar het is misschien ook wel aardig om deze kleinoden er eens uit te lichten.
Ook al om uit te zoeken wat er achter zat en om er evt iets van te vinden.
Alles is welkom.
Ik begin met een paar propellers.
Ten eerste deze heer die een propeller ophanging heeft bedacht die draaibaar is om de dwars-as. Kantelbaar naar boven.
Bijlage 22017
Bijlage 22018
De bedoeling er achter kan heel verschillend zijn.
Kun je er 'mooi' mee landen?
Is het bedoeld om een (nog) kortere start te bewerkstelligen?
Het loopt tegen WW1 aan, zo aan vliegtuig en snor te zien.
Zou het daarom een tactische vinding zijn om de snelheid in een luchtgevecht er 'plotsklaps' uit te halen?
Of om een rare hoek in de vlucht te krijgen waardoor de vijand niet kan volgen?
Het is namelijk een rotatiemotor; alles draait mee.
Met vol gas vormt dat een behoorlijke gyroscoop, met zijn precessie.
Het geheel draait rechtsom.
Dat betekent dat bij plotseling omhoog kantelen van de prop, de romp een slinger naar stuurboord maakt.
De neus gaat naar rechts door de precessiekracht van de rotatiemotor.
Dat nu werd niet verwacht door de vijand omdat in de regel juist de linker bochten krapper waren dan de rechter.
Het zou zó maar kunnen...
Weet iemand er iets over te melden?
Tracker.
Varia. Zomaar wat Luchtvaart.
Iets geheel anders is een wat dolgedraaid Berlijns uitgaans speelpakje.
In 1928 kon daar alles.
Het bracht mooie dingen, maar ook een flut als dit.
Vliegenierspakje met propeller.
Ik weet zeker dat menig heer in het Berlijnse uitgaansleven deze mevrouw de beginselen van het vliegen heeft willen bijbrengen.
Verder valt op dat hier al sprake is van een intrekbaar onderstel.
Bijlage 22021
Tracker.
Varia. Zomaar wat Luchtvaart.
Het EurovisieSongfestival was erg 'hot' in 1957.
Dat kwam niet in het minst door Onze Corrie Brokken, die een winnares werd.
KLM speelde er op in door haar losjes op de vleugel van een Electra te laten poseren.
Verkleed als fancy stewardess staat ze op niveau, naast de enorme peddels die
door de Allison T56 straalmotor werd aangedreven.
De naaldhakjes moesten uit, dat wel.
En er lag een kleedje.
Maar het blijft toch hoog boven de grond.
De Common Linnets zouden het vast niet meer doen, nu.
Bijlage 22022
Tracker.
Varia. Zomaar wat Luchtvaart.
Dank je Jan.
Blij dat je toehapt!
Ik had wat moeite met het lezen van de Flyertekst, macula enzovoort.
Heb er daarom nog een duwtje aan gegeven:
Bijlage 22034
Tracker.
Varia. Zomaar wat Luchtvaart.
Ik had er op Kerstmiddag ook nog een geprepareerd.
Een bomvliegtuig is in een benarde positie beland.
Het keerde ongeschonden uit de strijd terug, maar het laatste
rijtje bomen bleek net te hoog.
Te Droes!
Volgende foto, zegt men dan, maar nee!
Er is iets vreemds aan dit vliegtuig.
Vreemds aan de beschildering.
Bijlage 22035
Wij, Nederlanders, hebben een Groot Greuter Kentekenboek.
Dat is overigens alleen voor een exorbitante prijs nog te koop.
Zo zal iedere natie rond WW1 er wel een hebben gehad.
Bijlage 22036
Het type vliegtuig kan ik niet direct herkennen, maar de Roundels, de Cocardes,
zouden Frans kunnen zijn.
(Maar ook Italiaans of Belgisch...).
Twee grote cocardes op de stabilo-hoogteroer combinatie, en verder een aantal volkomen kale vleugels.
Daar móet de ontwerper iets mee hebben bedoeld!
Filosoferend kom ik tot het volgende:
Het zóu kunnen dat de mogelijkheid om vertikaal in een boom te eindigen al voorzien was.
En dat de bemanning dan in een hachelijke positie zou komen te verkeren.
En dat derhalve Den oprukkenden Vijand op enige afstand diende te worden gehouden.
Hoe doet men dat zonder mitrailleur, die doelloos onder aan zijn beugel hangt en waarvan het schootsveld verziekt is?
Men neme een voorbeeld aan de natuur.
De mesmerizing, magnetiserende valse ogen van de vlinder schrikken af.
Bijlage 22037 Bijlage 22038
Deze hoog oprijzende biologerende blik lijkt op die van de bidsprinkhaan.
Den Vijand haalt het niet meer in zijn hoofd!
Bijlage 22039
Inmiddels is er een reddingsactie op gang gekomen.
Een tweetal dappere soldaten, poilus, is door de luitenant omhoog gecommandeerd.
Bijlage 22040
Hoe dit kleine drama in de Grote Oorlog afliep weet ik niet.
De boordschutter lijkt me niet ver verwijderd van een nare val...
Maar nu nog op zoek naar de Grote Franse Greuter om een antwoord te vinden op deze dwingende Cocardes.
Tracker.