Vliegveld Haamstede - 1933.
Printable View
Vliegveld Haamstede - 1933.
Hallo Jan.
Zie mijn plaatsing bij Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart ("pagina 4", kaart 38) voor dezelfde opname. Is jouw geplaatste een foto of een prentbriefkaart?
Ruud.
Hallo Ruud
Het is inderdaad dezelfde opname echter die hierboven is een foto.
Mogelijk de foto waar de prentbriefkaart van is gemaakt ?
Ook dit is een echte foto.
Ger.
Zijn er bij forumbezoekers nog foto's van hangars of militaire installaties op Haamstede van 1940 of eerder? Ik zou daarvan graag wat zien.
Ruud.
Ik denk niet dat er meer stond dan dit gebouwtje.
Bijlage 25469
Haamstede jaren 30.
http://www.forgottenairfields.com/ne...tede-s983.html
Misschien staat hier nog wat informatie
Een stukje tekst van een kort artikel.
Bijlage 25483
Het al weer enkele jaren geleden opgeheven museum van de RLD beschikte over een hele serie foto's van het vooroorlogse vliegveld Haamstede. Een tweede bron bleek een privé collectie te zijn van de KLM vlieger Noomen - tevens G-1 piloot. Beide series worden opgenomen in deel II van onze serie over de luchtoorlog boven Zeeland.
Deel I zal op vrijdag 21 april 2017 worden gepresenteerd in het museum WingstoVictory op vliegveld Midden Zeeland.
Een groep ambitieuze ondernemers uit Zeeland en Holland verenigd in de NV Land en Exploitatie MaatschappijNieuw Haamstede heeft het vliegveld aangelegd. In combinatie met de ontwikkeling van tuinbouw en bollenteelt wilden zij Schouwen rond 1930 in de vaart der volkeren, waarbij het vliegveld mooi van pas kwam als hulpmiddel voor een snelle export van tuinbouwproducten. De crisis gooide echter roet in het eten. Bijna niemand wilde voor de tuinbouw bestemde kavels kopen, temeer daar de zandige grond nauwelijks geschikt was voor agrarisch gebruik. Ook van het plan om toeristen te trekken met de bouw van zomerhuizen kwam niets terecht. De NV raakte diep in de schulden en werd uiteindelijk door de rechter failliet verklaard.
De gemeente nam het veld over.
Zijn glorietijd beleefde het veld tussen 1934 en 1938. Elk jaar reisden duizenden mensen per KLM-toestel vanaf het vliegveld naar Vlissingen, Rotterdam en Knokke.
In de tweede wereldoorlog werd het vliegveld geconfisqueerd door de bezetter. Die wilde het als uitvalsbasis gebruiken voor de slag om Engeland. Toen dat mislukte, hebben de Duitsers het vliegveld volledig gesloopt en honderden landmijnen op en rond het terrein gelegd. Na de oorlog beval het Militair Gezag dat de Duitsers die mijnen zelf zouden ruimen. Daarbij zijn veel jonge Duitsers omgekomen.
Bron; Reformatorisch Dagblad
Wordt vervolgd
Weer een heel interessant draadje dat ik nog niet eerder had opgemerkt. Leuk om dat verhaal van Ary Ceelen te lezen. Ary was jarenlang heel actief met zweefvliegen op Eindhoven en met het maken en uitgeven van zijn zweefvliegpublicatie Planeur, compleet met inlegvellen van de lokale zweefvliegclubs.
Hopelijk heeft Mathieu tijd om de foto's weer tevoorschijn te toveren.
Adri
Na de oorlog was het gedaan met gemotoriseerde vluchten op het Schouwse vliegveld. Alleen zweefvliegtuigen maken er nu nog gebruik van.De KLM haakte af omdat binnenlands luchtverkeer niet langer rendabel was.
In het begin van de vorige eeuw woonde in Nieuw-Haamstede een handjevol gezinnen waarvan de mannen hun kostje bij elkaar scharrelden met het bedienen van de in 1840 gebouwde vuurtoren in de duinen. Anno 2017 staan er 450 veelal riante huizen die vooral worden bewoond door rijke senioren om er te rentenieren. Het goedkoopste huis in Nieuw-Haamstede kost 3 ton,het duurste 3,5 miljoen.
Nieuw-Haamstede bestaat uit een ideale combinatie van villawijk en natuurgebied. Je bent er te voet binnen tien minuten op het strand.
Na de watersnoodramp van 1953 was de situatie wel even anders. Het zwaar door de ramp getroffen Nieuw Haamstede kreeg 83 Noorse en Oostenrijkse noodwoningen ( houten bouwpakketten die snel in elkaar gezet konden worden ) waarin de getraumatiseerde bevolking tijdelijk werd gehuisvest. Het bij het vliegveld gelegen hotel "De Schouwse Boer "werd ingericht als noodziekenhuis.
Het is tot augustus van dat jaar als zodanig gebruikt. De noodwoningen zijn tegenwoordig vakantiehuizen.
Bron tekst en foto's: Reformatorisch Dagblad