Hoi,
Nu op Ebay, de 705 in Frankrijk!!:thumbup:
Foto eng Beute FLUGZEUG avion aircraft Griechenland WK2 bei eBay.de: 1918-1945 (endet 19.01.09 19:25:00 MEZ)
Chris
Bijlage 513
Printable View
Hoi,
Nu op Ebay, de 705 in Frankrijk!!:thumbup:
Foto eng Beute FLUGZEUG avion aircraft Griechenland WK2 bei eBay.de: 1918-1945 (endet 19.01.09 19:25:00 MEZ)
Chris
Bijlage 513
Hoi Chris,
Deze is nog mooier!
Foto Flugzeug aircraft Doppeldecker Griechenland WK2 bei eBay.de: 1918-1945 (endet 18.01.09 19:14:00 MEZ)
Groet,
Mathieu.
Bijlage 520
Het is te hopen dat de foto aan deze kant van de plas blijft en niet richting het in crisis verkerende Amerika...
Nu ik de foto nog eens bekijk valt het me op dat er Duitse militairen rond de Curtiss lopen!
Hoi,
Dit is waarschijnlijk op het vlegveld Le Mardiqeu bij Duinkerken. In 1951 lagen de resten van de 705 nog steeds aan de rand van het vliegveld. ( en wie weet misschien nog steeds wel:D)
Bijgevoegd een foto uit 1951.
Groet,
Mathieu.
Bijlage 519
Wat mooi, dat deze foto's nu nog boven water komen. De foto uit 1951 van Mathieu kende ik nog niet.
Zoals een aantal forumers weten heb ik enig onderzoek gedaan naar vliegveld Ruigenhoek in de meidagen en hierover gepubliceerd. Voor degenen, die niet op de hoogte zijn van de CX's op dit hulpvliegveld, het volgende citaat uit mijn publicatie:
"Om 19.00 uur (op 14 mei 1940, na de capitulatie) kwam de order van hogerhand om alle overgebleven vliegtuigen in de brand te steken. Verontwaardiging en protesten volgden. De meesten wilden met de vliegtuigen naar Engeland ontsnappen, doch dit werd door commandant Raland weggewuifd. De vliegtuigen werden op het veld verspreid en van munitie ontdaan en de brandstofkranen werden opengezet. Op enige afstand werden ze beschoten, waarop ze explodeerden en brandden als fakkels. Bijna was deze opdracht geheel voltooid, toen er weer een tegenorder kwam dat hier onmiddelijk meegestopt moest worden.
De 705 was nog gespaard gebleven en werd weer teruggezet in de vliegopstelling. Twee reserve-officieren, lt.vl.Hoekstra en kapt.wrn. Van Marcelis-Hartsinck, dachtten er anders over en stapten in het vliegtuig tegen de uitdrukkelijke orders in, startten en gaven volgas en vlogen hun vrijheid tegemoet richting Frankrijk. Ze hadden gewoon het vliegtuig gepikt!"
Gesteld mag worden, dat dit getuigde van moed en lef. Als je deze actie visualiseerd, dan denk ik, dat hierover grote hilariteit is geweest en ik zou kunnen bedenken hoe Raland hierop reageerd heeft. M.a.w. grote klasse!
Dus zonder de eerste order om de vliegtuigen in brand te steken, zouden er meerdere CV's en CX's en een enkele FK51 naar Engeland hebben kunnen ontsnappen en zouden voor het nageslacht gespaard zijn gebleven. Voor de Duitsers hadden de tweedekkertjes geen enkele waarde. De 700 was met Van Panhuys en Van Linschoten tijdens hun laatste verkenningsvlucht al naar Frankrijk uitgeweken, maar waar zijn ze precies zijn geland? Een ander CX (registratieno. 706) met dezelfde opdracht en met vlieger Van der Poest-Clement (wrn. onbekend) keerde wel terug. De vlucht met de 706 staat wel vermeld in het vliegboekje van de vlieger en in het dagboek van de IIIe Verkenningsgroep, maar in het boek van Molenaar is hierover niets bekend. Weet iemand hier meer van?
De 706 is dus ook in de brand geschoten.
Ger.
Het is inderdaad een goed voorbeeld van wat wel degelijk kon.
En dan te bedenken dat er nog heel wat kisten op Ruigenhoek stonden, die ook naar Engeland hadden kunnen vliegen, hetzelfde geld natuurlijk voor de D.21's en G.1's.
Die foto uit 1951, dat is een van de piloten die terugkeerde naar het veld in Frankrijk. Wie weet is het Marcelis Hartsinck wel.
Hallo,
Het wrak werd gevonden door Schuller en Mulder en die meldden dat in Avia. Het bijbehorende verhaal stond later in Avia 1.3.1951 m?t deze foto. Daar stond ook bij dat het lt. E.M. Hoekstra's toestel was op Le Mardique (Mardyck). In de jaren zeventig heb ik daar wel eens wat rondgekeken maar niets aangetroffen.
Herman Dekker.
Luchtvaartgeschiedenis Nederland
Jammer, dus we hoeven niet met zijn allen naar Le Mardique om te gaan zoeken :(
Het artikel in Avia is trouwens ook opgenomen in het Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie deeltje over de C.X, pagina 148 en 149!
Hoi,
Inderdaad de foto heb ik uit het boekje van Hugo Hooftman gehaald, vergeten te vermelden!!:blush:
@ Koolhoven 426: Zijn die vier mannen van de 700 & 705 ook daadwerkelijk in Engeland aangekomen?
Of zijn ze gestrand in Frankrijk?
Groet,
Mathieu.
Van 3 personen weet ik, dat ze in Engeland zijn aangekomen. In het boek van mr. J.W.T. Bosch is een foto afgedrukt van officieren, die Engeland wisten te bereiken. Alleen Hoekstra staat hier niet bij. Voor 3 jaar geleden heb ik e-mail contact gehad met de zoon van jhr. J.E. van Panhuys in Nieuw Zeeland; zijn vader leefde nog (toen 95) maar had er moeite mee om het ??n en ander te verhalen aan mij. Hij had dit afgesloten en wilde er niet mee aan herinnerd worden. In Engeland is hij na de MLD bij de RAF
gekomen bij de School of Artillery en daarna geemigreerd naar Nieuw-Zeeland. Zijn zoon vertelde mij, dat zijn vader nog zelfstandig woonde en nog dagelijks in zijn auto reed. Zijn broer jhr. W.H. van Panhuys, zat bij het 235 Squadron Coastal Command en is op 3 nov. '41 met een Blenheim neergeschoten bij de Noorse kust. Dit feit kan het probleem zijn, dat hij niet meer aan de oorlog herinnerd wil worden.
Ger.
Hoi allemaal,
Ik zat wat oude onderwerpen in het forum te bekijken toen ik dit verhaal over de 705 tegenkwam. Toen schoot me te binnen dat ik nog ergens een foto had gezien van een C.X in Frankrijk (samen met een Duitse Weihe en enkele Me-109's). Als die gemaakt is Le Mardique bij Duinkerken dan mag je aannemen dat het de 705 is. Anders zou het dus de 700 moeten zijn. Ik ben benieuwd of iemand hier uit kan komen.
Groeten Stef.
Bijlage 927
Deze foto is indertijd ook op het (inmiddels ter ziele) Air Warfare Forum vertoond. Als ik 't me goed herinner ging het het inderdaad om Duinkerken maar hoe die 705 daar nou terecht kwam??
Mooie foto Stef; ik denk, dat het de 705 is, misschien kan Herman Dekker ons dit vertellen?
Grasshopper: hoe die CX daar terecht is gekomen, staat in mijn bericht op pagina 1
Ger.