Waar zat de radio in de D.XXI?
En zijn er foto's van een intact exemplaar?
Ik heb hier wel een foto van de radio van de 229:
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...40-45-181.html
Printable View
Waar zat de radio in de D.XXI?
En zijn er foto's van een intact exemplaar?
Ik heb hier wel een foto van de radio van de 229:
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...40-45-181.html
De radio bestond uit twee onderdelen, zender en ontvanger, en was op de romprug ingebouwd, juist achter het vast gemonteerde deel van de cockpitbeglazing. De accumulator lag op de rompvloer, onder de pilotenstoel. De hoofdschakelaar zat achter de rechterschouder van de piloot, tussen de poten van de omslagbok. Volgens mij heb ik een fabriekstekening waar de radio duidelijk op te zien is, zal eens zien.
Kijk alvast 'ns op blz 123 van Le Fokker D.XXI van Peter de Jong. De twee bakjes boven de cijfers 28, dat is de radio.
Bedankt voor die aanwijzing.
Was in de cockpit zelf iets zichtbaar wat bij de radio hoorde?
Daar heb ik tot nu toe nog helemaal niets van kunnen vinden... Ik moet dinsdag toch al het hele D.XXI archief doorspitten in het Aviodrome, zal gaan kijken voor je!
Ik heb hier drie tekeningen van de romp opbouw van de D.XXI.
Ik was lui, en heb foto's gemaakt van de tekeningen. Ze staan in mijn foto-emmer, en zijn nogal groot. Dus, hier een linkje;
Bedankt!
waaaaaaaaat, dit is goud voor mij! ik ben al heel,lang op zoek naar originele schetsen en tekeningen.
Ben de D-XXI in 1:4,5 aan het bouwen.
Fokker D-XXI project nederland - Modelbouwforum.nl
is deze informatie beschikbaar en zo ja hoe kan ik daar aankomen?
groeten john
Dat is beschikbaar, door mij te vragen kopietjes te draaien :-)
Hoi John,
Ik heb even de link naar het modelbouwforum bekeken. Ziet er echt prachtig uit wat je tot nu toe gemaakt hebt:thumbup: Enig idee wanneer hij moet vliegen?
Groet,
Mathieu.
haloo ik ben hier nieuw en ik heb meteen al een vraag aan G-1reaper
ik ben net als john ook bezich met een 1/4,5 d21
een aantal foto,s zijn te zien in het draatje van john op het modelbouwforum
nou zag ik dat jij meschien interesante gegevens hebd over de D21
Ik ben zelf bezich met het verzamelen van zo veel mogelijk gegevens
omdat ik een 1/1 replica wil bouwen
zou je me verder kunnen helpen
en weel jij meschien of de vliegtuigen in wo2 gespoten of geschildert werden
groetjes jeroen weel
Hoi Jeroen,
Welkom! Mensen met ambities als jij hebt zijn hier erg welkom:D
Zelf ben ik al enige jaren bezig met het nabouwen van de G,1 romp, ik stel mijn kennis graag tot je beschikking. Als je even een pm stuur breng ik in contact met mensen die zeer betrokken waren bij de replica bouw van het toestel welk in het MLM staat. Ben overigens van plan een complete D.XXI te bouwen of een gedeelte? Ben erg benieuwd.
Groet,
Mathieu.
Bedankt ik stuur je een p b tje maar hoe doe ik dat hier
Er is een bedrijf in nederland die alles heeft maar die wijgere ook maar iets uit handen te geven
Mijn plan is voledig en vliegend te bouwen
Dus een voledige replica
:thumbup::thumbup::thumbup:Strak plan:thumbup::thumbup::thumbup: Op mijn medewerking kun je rekenen!
Welk bedrijf heeft al die tekeningen dan? Overigens is er in Denemarken nog een komplete D.XXI romp die in de opslag ligt van een museum, die hebben er verder, helaas, geen plannen mee. Ik weet niet hoe groot/dik je beurs is maar misschien geld ook wel daar: met geld is alles te koop.
Groet,
Mathieu.
PB sturen doe je door op iemand z'n naam te klikken in een bericht en dan Stuur prive bericht.
Of je zoekt zijn profiel op in de ledenlijst, onder netwerk en gaat daar naar contact informatie.
Op dezelfde manier dus als bij het modelbouwforum.
Oh ja, je moet wel bepaalde activiteit op het forum hebben laten zien. Dat is met automatische regels gedaan.
Pas als je daar aan voldoet mag je prive berichten sturen.
Dat is een maatregel om spam via de priveberichten tegen te gaan, omdat deze moeilijk te constateren is zonder in de prive berichten van mensen te gaan lezen.
Heb je ook een naam van dat museum
Mijn beurs is niet echt dik maar ik ben beslist niet minder bedeeld
en dat zou meteen het grootste probleem oplossen
eigebouw in nederland mag max 150 pk
en restouratie heeft die beperking niet
ik klik op naam en krijg vanalles behalfe personelijk bericht
ik blijk geen toegangsrechten te hebben om een p b tje te sturen
wat moet ik doen om die te verkrijgen
Joepie ik mag pbsturen
bedankt
voor geitereseerde
ik onderhoud vrij nouwe kontakten met yke rusticus
de oorspronkelijke bouwer van mijn D21
ik heb namelijk indertijd zijn model over genomen
helaas kreeg ik storing en ging het model nagenoeg verloren
Ik wil altijd nog een paar tekeningen van hem bestellen.
D.XXI, G..I en ik meen dat hij de A-17 ook had.
Dat bedrijf heet A.T.N en zit op luchthaven hogeveen
word gerund door sjac van egmond en zijn zoon
Zij hebben een complete set tekeningen
Maar wilen daar geen kopien van maken
Ze willen hem zelf in de toekomst bouwen
en natuurlijk willen ze aleen blijven
Weet iemand trouwens hier de ecsakte ral kleuren die voor de D21 nodig zijn
ik heb wel de fs nummers maar volgens mij hebben wij nooit gebruik gemaakt van fs
We maken wel gebruik van FS hoor. Zo ongeveer de hele NAVO doet dat. En tja, onze F-16's hebben de Amerikaanse kleuren ook.
Feit is wel dat FS595 pas uit de jaren 70 stamt. Daarom vind ik het ook al jaren vreemd dat alle kleuren door met name modelbouwers naar FS wordt vertaald.
Hier wat meer over de kleuren:
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/f13-fokker/toegangsdeur-fokker-t-v-entrance-fokker-t-v-3537/index2.html#post4050
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/f13-fokker/toegangsdeur-fokker-t-v-entrance-fokker-t-v-3537/index3.html
En hier de RAL nummers:
http://www.simmerspaintshop.com/page-RGB-colors-Holland.html
Overigens werd bij de LVA alleen van RAL nummers gebruik gemaakt bij een paar toestellen die uit Duitsland kwamen.
Dus niet bij Fokker vliegtuigen. Wel is beweerd dat er originele FS nummers zouden moeten zijn omdat de 8A3N in Amerika gespoten zouden zijn. Probleem is alleen dat het FS kleuren systeem van ver na de oorlog stamt. Het kent wel veel kleuren uit voorgaande systemen zoals Quartermaster, maar die kenden een hele beperkte set kleuren. Ik denk dus eerder dat of mengverhoudingen aan Douglas zijn doorgegeven of dat de verf vanuit hier naar Amerika verscheept is.
Ik heb nog een vraag
Die is voor mij en voor john
We zijn op zoek naar goede foto,s van istrumenten
Voor het instrumentenpaneel vn onze modellen
Ik heb al een voorlopig paneel gemaakt maar daar kloppen een heleboel meters niet
Ik heb gewoon gebruikt wat er op leek
ik wil dan meteen voor andere modelbouwers van nederlandse modellen een goed argief opbouwen
Waar gratis gebruik van gemaakt moet kunnen worden
alles is welkom als het maar recht van voren genomen is
hier alvast een foto van mijn voorlopige paneel
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...2-img-1671.jpg
In het fotoboek, staan foto's van de cockpit van de replica (echter zijn daar de meters niet Nederlandstalig) en van het wrak.
Die geven in elk geval een indruk van de lay-out.
Om de Nederlandse wijzerplaten te krijgen, moet je originele foto's hebben. Een geluk is dat in de fokkers van rond 1938 vaak dezelfde meters zaten. Dus foto's van de G.I en T.VIIIw kunnen behulpzaam zijn daarbij.
Wat voor informatie wil je precies in je archief zetten? En hoe ga je dat beschikbaar stellen?
het word een argief die via de mail of via dit forum doormidel van een pb opvraagbaar word
ik mail dan alle invo zoals laiout maatschets en de meters via email
dan blijft de resolutie van de foto,s goed
de laiout heb ik al en de maatschetsen ook
en ook al een paar meters
ik heb het model van mijn D21 ondertussen spuit klaar
als kleuren ga ik gebruiken ral 8011 bruin
ral 6001 beige ral 6009 groen
om vergising te voorkomen
de D21 op hetmodelbouwforum met de alu romp beplating is de mijne
ik mocht van john wat foto,s bij hem in het draatje plaatsen
zo kan john meteen de foto,s als voorbeeld gebruiken
aleen heb ik besloten dat ik verders eve geen bouw foto,s plaats in zijn draatje
ik plaats pas weer een foto als i klaar is
natuurlijk stuur ik wel alle opgedaane info naar hem door
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...471-custom.jpg
Mag ik vragen waar je die RAL nummers vandaan hebt?
Omdat ze niet overeen komen met de RAL nummers uit Camouflage en Kentekens, die ook in de eerder geplaatste link staan.
die ral nummers heb ik van yke rusticus
hij heeft indertijd de D21 gebouwd en is toen een in contakt gekomen met een oud fokker medewerken
dees had nog een groot stuk bekleding van een fokker d21
daruit vandaan hebben ze de kleuren erbij gezocht
en kwamen ze op deeze nummers uit
maar om te conteroleren zou ik de nummers die jij hebd ook graag hebben
Zie de bovenste post van deze pagina. Daar zie je de kle
6001 kan niet kloppen voor Beige, want dat is Smaragd groen. Ik dacht aan een typ fout, maar 7001 is Zilvergrijs
De kleuren uit het boek camouflage en kentekens zijn:
Groen 6009
Beige 7002
Bruin 8017
Kun je achterhalen wie dat stuk bekleding heeft? Ik weet dat mensen van de Stichting Fokker G.I daar heel nieuwsgierig naar zullen zijn. Er zijn wel schaalmodellen van Fokker met de originele kleuren, maar om de kleuren op origineel materiaal te zien is natuurlijk nog beter.
Deeze meneer heete ton en die werkte bij fokker
Yke is het contakt met hem helaas kwijt geraakt
Het vermoeden bestaat dat i overleden is
wat er met het stuk bekleding is gebeurd weet niemand
ik heb wel een kopie van het orginele briefje
type foutje het is beige 1001
met de a17 bedoel je tog douglas nortrp a17
zo ja die heeft i
en ondertussen ook gebouwd
Hoi Jeroen,
Ton kan Ton v/d Heuvel zijn die bij de bedrijfsschool werkte. Deze was ook betrokken bij het verbeteren van de G.1 nadat die bij de tros als decoorstuk gediend had. Overigens klopt er volgens de deskundige weinig van de kleuren van de G.1 en D.XXI. Voorzover ik weet leeft Ton en je moet via de VTOC toch wel mee in contact kunnen komen.
Groet,
Mathieu.
Inderdaad. De 8A3N was een exportversie van de A-17. Vandaar.
Van de 8 an heeft Yke tekeningen hij heeft hem afgelopen jaar gebouwd
Ik heb het landingsgestel en de uitlaaten geleverd voor dat model
Ik wist niet dat v d heuvel ton hete whahahahaha
In het laatste gesprek dat ik met hem heb gehad
heb ik hem vriendelijk gevraacht eve zen mond te spoelen :rolleyes:
Dat vergeet ik nooi meer
Ik heb op het v t o c de opleiding vliegtuigplaatwerker gedaan
Maar of het dezelfde ton is dat weet ik niet
Ik zal komende week weer eve naar het v t o c bellen
had dat voor de kerst ook geprobeerd maar toen was en zowel meneer v d heuvol
als meneer suuroverste ziek
Hallo Mathieu,
bedankt voor je reactie.
Nee, geen idee wanneer hij zal vliegen...........ik reken toch wel op 3jaar bouwtijd waarvan er nu een om is, nog 2 te gaan dus, maar ik hoef er dan ook mijn brood niet mee te verdienen.
groeten john