Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Koolhoven FK.51

  1. #1

    Standaard Koolhoven FK.51

    Ik zit met een groot aantal problemen rondom deze kist. Het is voor mij een compleet raadsel hoeveel Koolhoven toestellen er zijn verongelukt en wanneer. Ik wil iedereen die ook maar een klein gegeven heeft, of aanvulling of detail, oproepen om met elkaar eens die lijst compleet te maken.

    Afgelopen week heb ik mijn website www.lva-40.nl geherstructureerd en aangevuld. Ook is de website wat beter gevuld, en heb ik een aantal gegevens veranderd c.q. verbeterd. De FK.51 kwam daaribj ook uitgebreid aan bod. Ik heb een aantal artikelen, voornamelijk krantenartikelen, die gaan over crashes met FK.51's of noodlandingen, of foto's waar ik heel weinig mee kan omdat ik geen gegevens heb. Hieronder volgen de eerste paar, er zullen er waarschijnlijk nog wel wat volgen.

    Vraag 1 - een krantenartikel:

    28 maart 1938 - Rotterdamsch Nieuwsblad

    Gistermorgen is op het militaire vliegkamp te Soesterberg een vliegtuigongeval gebeurd met een Koolhoven lesvliegtuig, dat bijzonder goed is afgeloopen. Het vliegtuig, dat bestuurd werd door den sergeant-leerlingvlieger Fopma is bij het landen afgegleden en terechtgekomen op een weg, welke het vliegkamp doorsnijdt.


    Het toestel sloeg over den kop en werd ernstig beschadigd. De zitplaats van den bestuurder werd slechts zeer licht beschadigd. Sergeant Fopma bleef ongedeerd.

    Met behulp van te hulp geschoten militairen kon hij uit het toestel worden bevrijd.

    Welke kist is dit? Ik heb een foto van een verkreukelde kist op Soesterberg die ver in de prak zit, waar vaag nog een 1 op is te lezen als eerste cijfer. Kleur lichtblauw, dus een FK.51 1?. Wie helpt?

    Vraag 2 - een foto

    Ik heb een foto van de 404 die is gecrashed. Een datum daarbij heb ik, 19 april 1939, maar de plaats en bijzonderheden zijn niet bekend. Wie kan mij helpen aan details en verdere bijzonderheden? Namen etc. zijn ook van harte welkom!

    Vraag 3 - gegevens

    Er zijn een aantal toestellen die de prak in zijn gegaan, waar weinig over bekend is. Van een aantal kisten heb ik die bijzonderheden, van een aantal ook niet. Dat geld voor de volgende kisten:

    FK.51 2,8 (gegevens + data)
    FK.51 13,15 (foto + verdere gegevens)
    FK.51 400 Helemaal geen gegevens - gecrashed? Buitgemaakt?
    FK.51 417 Geland in de bomen op Gilze Rijen (details + foto)
    FK.51 424 Gecrashd in september 1939, maar verder geen foto's of verdere gegevens

    Gegevens van de FK.51 418, 420, 423

    Dan is er nog een leuke landing van de FK.51 417 in Belgie op 10 januari 1940. Ik weet niet of iemand dat wist, of er ooit wat van heeft gelezen. Maar ik heb alleen sumiere informatie (te lezen op www.lva-40.nl) en zou dat graag willen aanvullen met verdere gegevens.

    Dat was het even wat betreft de FK.51. Vooral van de eerste twee series heb ik nogal wat vraagjes, maar dat komt tzt (hopelijk) nog wel.

    Alvast hartelijk bedankt voor uwe medewerking!

    Hartelijke groet,
    A Dieu,
    Jan Grisnich

  2. #2

    Standaard

    '16' 21.3.1938
    sgt. F. Fopma

    '404' 19.4.1939 Waalhaven
    elt. P.J.B. Ruys de Perez
    vlm. Fluit

    '2' 2.10.1938
    aro. E,.A. Roosenberg
    '8' 15.7.1938 Gilze-Rijen botsing met '20'
    aro. BN.J.J. van Offeren
    aro. J.D. van Overbeke
    '20'
    aro. E.C.A. Mannese
    sgt. J. Streur

    '13' 19.1.1938 Den Bosch
    elt. W. Bakker
    sgt. F. Fopma

    '417' 8.9.1938
    sgt. F.C.H. Looijen

    '424' 26.9.1939 Zonnemaire
    aro. J.m Jongkind
    aro. J. Hubregtse

    '418' 8.1.1940 Haamstede
    aro. Frima

    '420' in 1939 maar vóór 29.8.1939 Soesterberg
    sgt. Vierdag (?)

    '423' aug. of sept. 1939 Ypenburg
    sgt. H.K. de Waal

    '417' 9.1.1940 Wilmarsdonk(B)
    cad. Van Beek
    cad. v.d. Pol

    Al deze informatie is afkomstig uit de opgave "Ongevallen LVA" die Frits Gerdessen in zo'n 25 afleveringen (met veel aanvullingen/commentaar van Ruud Pieters) in LUCHTVAARTKENNIS heeft gepubliceerd.
    Frits heeft ongetwijfeld nog veel meer informatie!
    Herman Dekker

  3. #3
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hallo Jan,

    Ik heb 3 crash foto's van de FK51 in mijn archief; misschien heb je hier iets aan. Foto 1 en 2 zijn de 418 bij Haamstede. Frappant is echter, dat op foto 1 nog de propellor aanwezig is; op de tweede foto is deze al verwijderd. Het registratieno. verdwijnt geheel achter de rug van de vlieger. Het leek mij eerst onwaarschijnlijk, dat dit de cijfers 418 zouden moeten zijn. Toch betreft het hier dezelfde kist of heeft iemand anders een andere mening?
    Foto 3 is uiteraard de 5, maar waar dit ongeval plaats vond, weet ik niet.
    De foto's heb ik gescand uit het archief van Ben Moerkoert.

    Groet, Ger.





    Laatst gewijzigd door Arjan; 25 december 2009 om 20:37

  4. #4

    Standaard

    Hoi Ger,

    Mooie foto's Leuk dat je ze hier plaatst, let overigens bij de 5 eens op de vlieger helm die wat verloren op de grond ligt! Wat betreft de 418, ik zie toch echt op beide foto's een propeller.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 25 december 2009 om 22:17

  5. #5

    Standaard

    Best Ger, Herman en Mathieu,

    Bedankt voor jullie aanvullingen en correcties. En je zult zien, ja hoor, met dat ik de vraag op dit forum heb gepost, vind ik een correctielijst/aanvullingen van vriend Frits Gerdessen op het nogal prijzige standaardwerk. Die aanvullingen vertellen al veel, zeker met de gegevens die ik had is er een redelijk beeld ontstaan.

    De vragen die ik heb gesteld als eerste post zijn daarmee voor het grootste gedeelte beantwoord. Helaas nog niet allemaal, maar volgens mij is dat een utopie die je kunt wensen, maar wat nooit werkelijkheid zal worden. Maar, je weet nooit.

    De eerste serie Koolhovens 1-10 (serie met bol kielvlak, onbewapend, LVAbruin) heb ik nog niet helemaal helder. De 8 en de 10 zijn van tevoren afgeschreven, resp. op 10 augustus en 01 december 1938. De 1 stond als trainer op Schiphol, uitgerust met blindvliegkap. De 4 was uitgerust met een instrumentenkooi, tbv de weerdienst. Blijven er dus nog 6 kisten over die op Haamstede dienst zouden hebben kunnen gedaan. De verblijfplaats van de 1 was Schiphol, die van de 4 is onbekend.
    De foto die Ger heeft gepost is een mooie foto van een neuslanding van de 5. NIet zijn eerste, twee keer eerder is er volgens de maandverslagen van de TD/LVB een nieuwe prop gemonteerd. Waarschijnlijk is deze neuslanding op Haamstede, ik zou niet weten waar anders. Maar dan de vraag wie er meer informatie en/of fotomateriaal heeft van deze kisten. Vooral gegevens zijn interessant, het schept wat duidelijkheid in de soep van de verwarring.

    Hartelijke groet,
    J.M. Grisnich

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Fantastische foto's Ger!

    Nummer 5 was ten tijde van de de Duitse aanval bij Koolhoven, nummer 7 werd buitgemaakt (op Ypenburg, als ik me niet vergis).

  7. #7

    Standaard

    Klopt, zie mail.

    A Dieu,
    Jan

  8. #8
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Per E-mail kreeg ik de volgende informatie binnen:

    Er waren vragen over de Koolhoven FK-51.
    De FK-51 no 415 is vernietigd bij het bombardement van Gilze-Rijen op 10 mei 1940. Ik heb nog vleugelsteunen van dit toestel in mijn bezit vandaar dat ik deze info heb. Deze steunen zijn gevonden op 14-4-1976.

  9. #9

    Standaard

    Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat deze kist op Haamstede stond op 10 mei. Op 9 mei inderdaad op Gilze Rijen, maar de kist is samen met de 411 naar Haamstede gegaan op de 10de mei. Op 12 mei zijn uit beide kisten de radio's gedemonteerd, en zijn vervolgens op Haamstede vernield op 13 mei 1940. Dus niet de 415. Wat voor kist het wel geweest is, weet ik ook niet.

    Gegevens uit de aanvullingen van F. Gerdessen op het standaardwerk van Molenaar. Ik citeer daaruit, niet uit eigen werk.

    Hartelijke groet,
    A Dieu,
    Jan Grisnich

  10. #10
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Zou dan kunnen gaan om 409, 421 of 427. Die bleven achter op Gilze. 409 en 427 staan echter vermeld als verbrand.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •