Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Koolhoven FK.51

  1. #11

    Standaard

    Stond de 409 op Gilze-Rijen?
    Volgens mijn informatie stond deze kist op Noordwijkerhout, ingedeeld bij III-2 LvR. Bij IV-2 LvR 411, 415, 421 en 427 en 1 onbekend, waarvan de 411 en de 415 hun Stalingrad hebben gevonden op Haamstede. Ook hier komt de informatie weer van F.Gerdessen en opgaven in I&I etcetera.

    Hartelijke groet,
    A Dieu,
    Jan Grisnich

  2. #12
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik zat van de week nog 'ns te denken over die FK-51 in de rol van artilleriespotter.
    We weten dat men eind jaren dertig de FK-51 al niet geschikt vond voor die rol. Toch is die kist tot de meidagen wel als zodanig gebruikt.

    Er waren wel degelijk een voldoende aantal kisten om in ieder geval twee verkenningsgroepen uit te rusten met betere vliegtuigen:

    Er waren nog;
    - twee C.5d (met HS 57Mb)
    - vier C.9 (met HS 57Mb)

    Deze kisten sleten hun dagen in secundaire taken. Genoeg toestellen voor een verkenningsgroep.

    Daarnaast waren bij Koolhoven rond september 1939 (correct me if i'm wrong) vijf FK-52's aanwezig (twee gingen later naar Finland, drie waren voor Spanje bestemd). Ook voldoende voor inzet bij een verkenningsgroep.

    Dan waren er nog vijf C.5'en bij de vliegschool op Texel (later Haamstede) die zonder al te veel trammelant snel inzetbaar te maken waren (wat tijdens de meidagen ook daadwerkelijk is gebeurd). Ook weer voldoende voor inzet bij een verkenningsgroep.

    De in maart/april '40 gereedkomende FK-56's waren geschikt als noodverkenner. Dat maakt het plaatje compleet, totdat de 36 FK-59's plus 20 C-10's vrij zouden komen voor het tweede luchtvaartregiment.

    Zo zie je dat je met die toestellen de verkenningsgroepen een enorme "boost" had kunnen geven, en de vrijkomende FK-51's meteen gereed maken voor inzet als gevorderd lesvliegtuig. Daar was immers een gillend tekort aan. Zeker drie verkenningsgroepen hadden zo een veel betere inzetbaarheid kunnen hebben in de meidagen van '40...

  3. #13

    Standaard

    Herman,

    Herman

    je noemt bij "418"8/1/1940 aro Frima".

    Een tweetal vragen:

    - wat betekent aro
    - heb je meer info over Frima. Ik neem aan de piloot van de 418.

    Leo

  4. Standaard

    Leo,
    Zoals ik erbij schreef:
    Alles was afkomstig uit die artikelenreeks van Frits Gerdessen.
    Ik 'doe' alleen civiel en voor dit soort details moet je toch echt bij de deskundigen zijn.
    Gokje: aro = adjudant reserve-officier, over bestuurder Frima weet ik niets.
    Herman.

  5. #15

    Standaard

    Herman,

    bedankt voor de info.


    Leo

  6. #16

    Standaard

    Wie kan mij helpen aan een foto van aro J. Jongkind welke 26 sep 1939 te Zonnemaire samen met zijn waarnemer J. Hubregtse dodelijk is verongelukt.
    Ik heb wel een foto van Hubregtse.

    Dit in het kader van 100 jaar luchtvaart in Zeeland dit jaar.

    Leo

  7. #17
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    Teris van Beek maakte op 9 januari 1940 een landing in Belgie (te Wilmarsdonk net ten noorden van Antwerpen). Dit zal wel met de 417 geweest zijn.
    In 'de Vliegende Hollander' heeft nog een artikel gestaan.

  8. #18
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •