Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Curtiss Hawk P-6

  1. #1

    Standaard Curtiss Hawk P-6

    Ik zoek foto's van de in Indië bestelde en afgeleverde Curtiss Hawk toestellen. Deze toestellen zijn in twee series besteld, eerste serie van acht stuks, gevolgd door een tweede serie van zes stuks. Totaal veertien toestellen. Ze hebben gevlogen bij 1-VLG-1 tot halverwege 1938 (niet helemaal zeker )

    Wie kan mij helpen? Als het mogelijk is, een goede resolutie (300-600DpI)

  2. #2

    Standaard

    Uit "De millitaire luchtvaart in Nederlands-Indie" door Bart van der Klaauw en Bart M. Rijnhout aangaande de Curtiss P-6 Hawk: "Deze had een 600 pk Curtiss Conqueror motor en was bewapend met twee voorwaarts vurende mitrailleurs. De LA kocht er zes direct in Amerika en liet er nog acht in Nederland door Aviolanda bouwen. Zijn gingen vanaf 1930 het materieel vormen van de in 1926 opgerichte Derde Vliegtuiggroep".

    De eerste foto toont een door Aviolanda gebouwde Curtiss Hawk jager tijdens een proefvlucht boven Nederland.


    Laatst gewijzigd door Arjan; 7 januari 2010 om 19:04 Reden: goedu zpelling fan mei

  3. #3

    Standaard

    Hoi,

    Op het moment wordt er in Amerika gewerkt aan een Hawk replica voor het MLM.

    Groet,

    Mathieu.

  4. #4

    Standaard

    Ik wil hierbij even inhoudelijk reageren op michielboons1974:

    Uit "De millitaire luchtvaart in Nederlands-Indie" door Bart van der Klaauw en Bart M. Rijnhout aangaande de Curtiss P-6 Hawk: "Deze had een 600 pk Curtiss Conqueror motor en was bewapend met twee voorwaarts vurende mitrailleurs. De LA kocht er zes direct in Amerika en liet er nog acht in Nederland door Aviolanda bouwen. Zijn gingen vanaf 1930 het materieel vormen van de in 1926 opgerichte Derde Vliegtuiggroep".

    In september 1929 werden bij Curtiss in Amerika, 8 toestellen aangekocht, en werd er daarna bij Aviolanda een vervolgorder geplaatst voor 6 toestellen. Deze Aviolanda Hawks werden eind 1930 besteld, en eind 1931, begin 1932 afgeleverd aan de LA-KNIL. De toestellen kwamen terecht bij de 1ste Vliegtuiggroep op Andir, niet bij de 3de Vliegtuiggroep.

    Doet niets af aan de foto's die je postte, het zijn voor mij onbekende foto's; waarvoor hartelijk dank.

    Hartelijke groet,
    A Dieu,
    Jan Grisnich

  5. #5
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 6 oktober 2018 om 21:50
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  6. #6

    Standaard

    Ha Jan,

    Smullen zo'n plaat!
    Check PM

    Groet,
    Jan

  7. #7
    Geregistreerd
    15 juni 2013
    Locatie
    Semarang, Indonesia
    Berichten
    25

    Standaard

    C318 and C319
    nice article and photos from http://www.avianet.eu/meer_luchtvaartnieuws.php?ID=3653

    really hope there are translate articles on this website in English

  8. #8

    Standaard

    Ik ben op zoek naar een 3 zijde aanzicht van de Curtiss Export Hawk of van de Aviolanda Hawk.

    Wie kan mij helpen?

    Bij voorbaat dank,
    Edwin

  9. #9

    Standaard

    Bij de foto van de F-VII bij Civiele Luchtvaart met ook het rood-wit-blauw op de staart had de luchtvaartafdeling bezwaar tegen. Ik zie nu waarom, de militaire vliegtuigen hadden een rood-wit-blauwe staart, dus een KLM vliegtuig met die kleuren zou verwarring opwekken.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •