Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 5 6 7
Weergegeven resultaten: 61 t/m 67 van 67

Discussie: Fokker D.XXI tekening.

  1. #61
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Dat zou een stuk beter gaan
    Die russen kun best een mooi stukje werk leveren
    er waren ook chte D21 toestellen uitgerust met russiece motoren
    in finland

  2. #62

    Standaard

    Hoi Jeroen,

    In Spanje heeft een D.XXI gevlogen bij de republikeinen met een Russische motor, de Finnen gebruikte de Bristol Mercury en de Pratt & Whitny motoren.

    Groet,

    Mathieu.

  3. #63
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Ik heb van de heren in finland vernomen dat ze ook russische motoren gebruikt hadden op een bepaald type d21
    Dat was toen rusland de kant van de gealieerde had gekozen
    Daarvoor werd de D21 juist tegen de russen ingezet
    Is mij ook maar verteld hoor
    Maar wel door de man van het tikakosie museum in finland
    Als ik die er al niet of vertrouwen kan
    Dan weet ik het ook nietmeer hahahahaha

  4. #64

    Standaard

    Finland is in 1939 in oorlog geweest met Rusland, toen vlogen ze met D.XXI's met Mercury motor. Dit waren alleen in licentie gebouwde Mercury's. Als ik me niet vergis zijn die in Polen gebouwd. Misschien dat daar de verwarring zit?
    Dat Finland Russische motoren kreeg toen Rusland aan gealliëerde kant vocht is natuurlijk grote onzin. Want op dat moment vocht Finland aan Duitse kant.
    Bij gebrek aan Mercury motoren is toen een serie D.XXI's met Wasp motor gebouwd. Deze staat bekend als Sarja 4 (Sarja 1 waren een stuk of 8 door Fokker gebouwde toestellen en Sarja 2 en 3 in Finland gebouwde Mercury's). Als laatste zijn nog een paar D.XXI's gebouwd met Wasp motor. Deze serie wordt vaak Sarja 5 genoemd.

  5. #65
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Er waren wel 55 toestellen met Twin Wasp gebouwd. Meer dus dan met Mercury (35 + 7 door Fokker geleverd)
    Finland kreeg via allerhande wegen motoren geleverd, o.a. via Duitsland die motoren buit had gemaakt in Nederland en Frankrijk.

    De Mercury werd in veel landen in licentie gebouwd, in Polen, Zweden Tsjechoslowakije en Italie. Maar ik denk dat de Finse Mercury's door Valmet zelf gebouwd zijn. De Blenheim was ook voorzien van Valmet Mercury motoren.
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 28 juli 2010 om 15:01

  6. #66

    Standaard

    Sarja 2 en 3 zijn al voor/in 1939 gebouwd, en in de Winteroorlog gebruikt.
    Door de Duitsers geleverde Mercury's zullen dus niet voor de D.XXI´s gebruikt zijn. Niet voor nieuwbouw tenminste. Tijdens de Continuous war zijn alleen nog maar Wasp toestellen gebouwd (Sarja 4 en Sarja 5).

  7. #67
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Dan heb ik het waarschijnelijk verkeerd begrepen
    Gelukig dat er hier veel kennis zit

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •