Pagina 14 van 15 EersteEerste ... 4 12 13 14 15 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 143

Discussie: MLM collectie volop in beweging

  1. #131
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Leuk dat je het zo laat zien, bedankt! Feitelijk pas je dus achteraf de belichting aan? Het resultaat is wel goed geworden in alle gevallen.

  2. #132
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Ik ben geen voorstander van iets recht trekken wat al krom is. ( belichting van opnames )
    Ik doe het nog steeds net als vroeger ( met film rolletjes ) , zoek op je onderwerp wat goed belicht moet worden een licht grijs vlak ( velg, marine grijs ) , zet je camera op spot meting , richt op het grijze vlak en doe je meting. Stel dan handmatig ( of beter je camera kan het vast houden ) de belichting in en maak de foto !

    Ook makkelijk met digitale fotografie is dat het niks kost. Stel de camera handmatig in zet F5.6 en neem gewoon 10 foto's totdat het licht goed is. Bekijk de foto's en het zal blijken dat in een museum de verlichting veelal hetzelfde is zodat de volgende onderwerpen met 4 foto's gemaakt er ieder geval een hele goede tussen zit !
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 14 april 2015 om 21:12

  3. #133
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Pim,

    Heb je op zich wel gelijk in. Voor het digitale tijdperk deed ik dat ook.
    Ik heb nu een goede digitale camera, met zat mogelijkheden, al moet ik bekennen dat ik de gebruiksaanwijzing nog een keertje moet doornemen om alles er uit te halen.
    Tot die tijd denk ik maar : Linksom of rechtsom, als het maar goed komt.

  4. #134
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Het was vandaag een mooie dag om naar het museum te gaan, lekker zonnetje en wat wind en niet te warm
    Het was natuurlijk redelijk druk vanwege de voorjaars-vakantie maar met mijn museum jaar kaart stond ik binnen 5 minuten binnen

    Allereerste de positieve dingen :
    - Film materiaal zomer 1945 in kleur , echte aanrader
    - laag hangende F15 zeer imposant
    - Onderkant van NF5, zeer mooie zichtbare aerodynamische lijnen
    De minder positieve dingen :
    - Bordjes met richting aanwijzingen zeer wazig
    - Bijna nergens prullenbakken te vinden

    De negatieve dingen :
    - het te veel licht van buiten
    - het weinige licht binnen

    De NF5 vanaf het balkon kijkend was 1 donkere massa. Beneden rondlopend zo gauw je richting de buitenkant keek was niks meer goed te zien. De voertuigen zijn allemaal groen en dan tegen het licht in kijken en je kan geen enkel detail meer zien. Binnen in het museum waar geen daglicht naar binnen komt was de verlichting zo erg donker dat er wederom niks goed zichtbaar was.

    Verder was kennelijk de P51 beschadigd geraakt bij het transport bij de linker wiel poot het paneeltje over het scharnier leek hardhandig er weer ingeramd te zijn

    Buiten stond de F86K op een transport pallet en kennelijk niet goed vastgezet en van zijn steunpunten/spanten verschoven te zijn

  5. #135
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    echt zuyinig omgaan met de spullen doen ze kennerlijkniet echt he

  6. #136

    Standaard

    Mijn duit in het zakje.
    Afgelopen zondag ben ik voor het eerst wezen kijken. Naar mijn bescheiden mening was het een teleurstelling. Hoewel ik had gehoord dat het meer een legermuseum is geworden met een paar vliegtuigen aan het plafond, klopte dat uiteindelijk aardig. De tentoonstelling vond ik rommelig, ook veel ruimte niet benut, grote betonnen gangen waar niets te zien was, leek wel een ondergrondse parkeergarage. Ik moet zeggen dat ik de D-21 en G-1 mock up niet eens heb gezien. De neptune en Atlantic buiten vond ik een goed compromis door ze wel overdekt te plaatsen maar ook weer niet. De opslag veel verderop was leuk om te zien (maar ik heb nu eenmaal iets met toestellen die uit elkaar liggen) maar dat was juist het makke,. De Buffalo replica en P-6 Hawk lagen gedemonteerd in de opslag net als zoveel andere toestellen. Ik had begrepen dat die twee wel in de tentoonstelling hebben gestaan volgens Roger Soupart die ik toevallig tegen het lijf liep. De hele sfeer ademde zoiets uit als van: alsjeblieft niet teveel van die lelijke vliegdingen bij mijn mooie tanks!
    Was aardig teleurgesteld moet ik zeggen.
    Maar goed, als de kinderen het maar leuk vinden zal men wel denken.
    Cees

  7. #137

    Standaard

    Hoi Cees,

    Aan de hand van wat ik zag op foto's had ik al besloten niet de moeite te nemen naar het museum te gaan. Kwam op dus over zoals jij nu beschrijft. Heel jammer voor mensen zoals wij, maar ik denk dat de meeste mensen die er komen het prachtig vinden. Een klein Duxford in Nederland zou prachtig zijn alleen zal dat altijd wel een droom blijven.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #138

    Standaard

    Mathieu,
    Dat gevoel had ik heel sterk toen ik daar rondliep, alles is toegespitst op de enkelbijters.
    Maar waar ik me zorgen over maak is hoe de leiding met de collectie omgaat. Ik hoorde dus van Roger Soupart dat de genoemde Buffalo en Hawk eerst in de tentoonstelling stonden maar
    nu dus naar de opslag zijn verhuisd. Als je ziet wat daar allemaal staat en ligt in best wel trieste conditie. De Catalina stond helemaal in een hoek onttakelt. Vleugels en een F86 (D of K)
    romp bovenop een container in weer en wind. Krijg niet de indruk dat daar liefdevol mee omgegaan wordt. De Spitfire hangt bv aan het plafond naast een V1, op zich leuk maar de enige
    manier om die te bekijken is via een vreethoek waar het druk is en niet echt bestemd om datgene te doen waar je voor komt, een Spitfire bekijken.
    Aan de andere kant was het wel leuk om te zien dat aan de overkant een hoop zweeftoestellen actief bezig was met lierstarts en de PH-BON was ook actief met slepen.
    Men zal het beoogde doel wel behaald hebben maar er kan op het luchtvaartgebied zoveel meer worden gedaan, dat doen ze wel met de tanks.
    Ach, voor ons luchtvaartgekken kunnen ze het nooit goed doen denk ik maar.

  9. #139
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Afgelopen herfst heb ik het NMM bezocht en was daar behoorlijk positief over. Vanaf de openingstijd 10:00 tot de sluitingstijd 17:00 rondgelopen en om vijf uur had ik nog lang niet alles gezien. Het helpt natuurlijk wel dat ik in (bijna) alle oorlogstuig ben geïnteresseerd en niet alleen in vliegtuigen.
    Er staan en hangen een aantal bijzonder fraaie en interessante luchtvaartuigen zoals de Do 24 en de F-15, dat kan niemand ontkennen denk ik.

    En ja, soms is de plaats en de lichtinval wat minder gelukkig gekozen.

    En ja, het MLM was groter en completer. Ben er ooit geweest toen de kinderen (jongen en meisje) klein waren en die vonden alles prachtig (en Papa ook).

    En ja, ik zou het zeer op prijs stellen als de opslag ook toonbaar en toegankelijk wordt gemaakt.

    Verder:
    - Gegevensbordjes zijn soms met slechte/onvolledige tekst of moeilijk vindbaar.
    - Er zijn te weinig monitors met gegevens en ze staan vaak op onlogische plaatsen. Verder is dat wel een mooi systeem.
    - Kalibergegevens van de vuurwapens zijn niet altijd consistent en dan slecht vergelijkbaar. Mijns inziens moet dat altijd minimaal in mm opgegeven worden.

    Adri

  10. #140

    Standaard

    Ik ben vandaag eindelijk ook eens gaan kijken in het NMM. Er zijn een hoop positieve punten maar helaas ook wat negatieve als je het mij vraagt.

    Positief:
    • Ruim opgezet wat een hoop mogelijkheden biedt.
    • Goed gebruik van diverse middelen zoals de informatieschermen, projecties, film en audio opnamen. De verschillende verhalen van militairen die te bekijken/beluisteren zijn is een mooie sectie. Er zijn genoeg zaken om de kleinere kinderen bezig/entertained te houden (als dat voor je belangrijk is), zelfs spelletjes...
    • Een groot gedeelte van de vliegtuigen staat binnen waardoor ze nog jaren veilig bewaard blijven.
    • De overkapping van de grotere vliegtuigen buiten is een mooie oplossing.
    • Het museum staat op een grotendeels complete vliegbasis, dat maakt een mooie koppeling met de rest van het 'vliegbedrijf'.
    • Bordjes en afscheidingen zijn niet overdreven aanwezig waardoor je goed foto's kan maken (van de spullen die op de grond staan!)


    Negatief:
    • Om de een of andere redenen mocht ik geen schoudertas met fotospullen mee naar binnen nemen. De reden die gegeven was: 'rugzakken mogen niet naar binnen'. Eenmaal in het museum zie ik meerdere mensen met grote rugzakken lopen...
    • Het lijkt er sterk op dat de uitdaging was: 'hoeveel vliegtuigen kunnen we aan touwtjes hangen'. Ik snap dat wanneer je een keuze moet maken, je geen tank aan het plafond hangt. Maar nu staan er 5 vliegtuigen en 2 helikopters op hun eigen wieltjes (binnen!), de rest hangt aan het plafond. Als je juist komt voor de luchtvaartgeschiedenis dan valt dit echt tegen.
    • Ik mis een hoop toestellen uit het oude MLM. Vreemd gezien het feit dat er best veel ruimte nog over lijkt te zijn. Zo kan je onder de opgehangen rij jets nog best wat toestellen op de vloer kwijt, dit gedeelte was nu compleet leeg.
    • Een mooie replica van een Fokker D.XXI, de enige kans in NL om zo'n toestel in complete toestand te zien, wordt in een donkere hoek van een compleet donkere ruimte weggehangen. Er ligt in dezelfde ruimte een origineel lijkend vertikaal staartvlak van een B-25, maar hier is geen informatiebordje bij te vinden.
    • De verleiding was blijkbaar te groot om een Spitfire niet naast een V-1 te hangen, ook al heeft deze specifieke Spitfire in deze kleuren nooit op V-1s gejaagd.
    • Er zijn een hoop hoeken van het museum die je initieel niet opvallen, zoals de ruimtes op de begane grond die achter gordijnen verstopt zijn of via een compleet zwarte deur betreden moeten worden. Je stapt dan van een ruimte in de felle zon ineens in een bijna compleet verduisterde ruimte waar je de neiging krijgt om naar de lichtknop op zoek te gaan. Ik snap dat dit beter is voor de spullen die hier hangen/staan, maar het contrast is wel erg groot.
    • Er zijn een paar hoeken/ruimtes waarvan het doel me ontgaat. Zoals de 'toekomst' ruimte op de 1e verdieping, lege ruimte naast de F-16 of een kunstinstallatie met een container en een verder lege ruimte achter een gordijn. Tip: zet hier meer vliegtuigen neer (op de grond!).
    • Gebruik de schermen niet alleen om meer foto's/video's te laten zien over de objecten (dit hoort eigenlijk onder positief), maar voeg ook meer informatie toe. Nu staat hier alleen een kopie van het niet-digitale bordje.
    • Als je silhouetten gebruikt op de bordjes om aan te geven over welk toestel het gaat, zorg dan dat deze natuurgetrouw getekend zijn a.u.b. Nu zitten er een aantal cartoons tussen in mijn ogen.


    Zo, genoeg geklaagd weer. Samenvatting: als je geinteresseerd bent in het totale militaire verhaal is het een mooi museum. Als je specifiek de luchtvaart interessant vind en het oude MLM kent is het best een tegenvaller op meerdere punten. Ik zie wel potentie...

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •