Pagina 2 van 15 EersteEerste 1 2 3 4 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 143

Discussie: MLM collectie volop in beweging

  1. #11
    Geregistreerd
    9 januari 2010
    Locatie
    Ijsselstein
    Berichten
    177

    Standaard

    Kapot gevroren bedoel je krijg je met waaibomenhout.
    Hij heeft in USA buiten gestaan en toen op schip deze kant op met -10 op zee

  2. #12

    Standaard

    Tijdens de officiële onthulling van de Buffalo vorig jaar op Soesterberg heb ik het kunstwerk van dichtbij kunnen bekijken en op een paar opmerkingen na (achterranden van de vleugels waren niet afgeschuind maar leken op onafgewerkte multiplex platen en wat kleine onbenullig dingen) was het een mooi object dat een goede representatie gaf van de grootte van de Buffalo. Het is beter dan foto's of kleine schaalmodellen.

    Maar het is natuurlijk raar als ze eerst al die moeite doen om zoiets op poten te zetten en dan de boel in opslag gooien. Momenteel wordt een Curtiss Hawk gebouwd in de VS vergelijkbaar met de Buffalo.

    Cees

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EGI Bekijk bericht
    Kapot gevroren bedoel je krijg je met waaibomenhout.
    Hij heeft in USA buiten gestaan en toen op schip deze kant op met -10 op zee
    Voor zover ik weet is het toestel per KC 10 van de Klu overgevlogen. Mocht het al per schip gaan staat het natuurlijk niet ergens aan dek maar netjes verpakt in een container.

    Chris

  4. #14
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Lol

    Van vorstschade was zeker geen sprake. Het probleem was ontstaan op het vliegveld. Er was vertraging ontstaan doordat papieren niet klopten of ontbraken. Daar is waterschade ontstaan.

    Dat men hem weer heeft weten te herstellen vind ik nu juist weer een goede prestatie!

    Laten we vooral niet vergeten hoeveel werk in de replica is gestoken, qua voorbereiding, en qua bouw. Er komt in ieder geval nog iets van de grond, dat is 15 jaar lang wel anders geweest. Hulde dus voor het MLM en de heer Casius! Dat een MLM medewerker (nota bene!) een uitlating doet dat hij in depot (omdat hij niet mooi genoeg zou zijn) staat vind ik dan ook vreemd. De Buffalo is misschien op een aantal punten niet perfect, maar hij is wel heel indrukwekkend.

    Ik denk dat de replicabouw van deze Buffalo (en FK-51, C-10 en DH-9 in veel grotere mate) aangeeft wat de moeilijkheid is van de bouw van zo'n groot project:
    - veel (heel veel!) onderzoek is noodzakelijk omdat veel gegevens
    onbekend zijn
    - de kosten (!!!)
    - de manuren
    - de beschikbare expertise en materialen

    Dat wordt nog wel eens onderschat. En dan te bedenken dat die projecten statische objecten zijn. Je zou maar eens een D.XXI vliegend willen bouwen (of een G.1... )

  5. #15
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik las trouwens elders (op het warbird information exchange board) dat de twee ex MLM starfighters (een G en een T) inmiddels zijn aangekomen op Everett airfield (Washington state).
    Verder komt de Starfighter die jarenlang bij het vliegveldmuseum Texel stond terug naar Soesterberg.

  6. #16
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Sorry dat ik het zeggen moet, maar ik vraag mijn echt af waarom de laatste tijd zoveel moeite en energie is gestoken in het maken van replica's en aan het aanschaffen van vliegtuigtype's die maar een klein stukje van de totale militaire luchtvaartgeschiedenis voorstellen. Er bevinden zich verschillende andere toestellen en objecten in het MLM die beter verdienen dan zo als men er nu mee omgaat. Het is zelfs zo dat enkele bijzondere (geen vliegtuigen) objecten afgestoten worden, en daarbij gaat het zelfs om exemplaren waarvan er nog maar een bestaat. De gelden die gebruikt zijn voor die replica's die toch alleen maar in een depot staan hadden beter daarvoor gebruikt kunnen worden, dat is mijn bescheiden mening.

  7. #17
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het nieuwe museum wordt groot genoeg om het huidige materiaal ten toon te stellen. Er komt een centrale "Middelenhal" van 10000 m2 waarin zowel het grote materieel van het legermuseum als het MLM in zal worden ondergebracht. Daarnaast komen er diverse locaties waar ander materiaal ten toongesteld gaat worden, in tijdvakken, en daarnaast nog in een wisseltentoonstelling. Daarnaast komt er depot ruimte.

    Men gaat de hoogte in, wat wil zeggen dat er ook vliegtuigen opgehangen gaan worden. Er is nogal wat vliegend materiaal wat nog volop aandacht verdient. Denk daarbij bijvoorbeeld eens aan de recent verworven Phantom.

  8. #18
    Geregistreerd
    13 april 2011
    Locatie
    Alphem aan den Rijn
    Berichten
    35

    Standaard

    Dan ben je beter op de hoogte dan dat ik dat ben. Vrij recent werden de vrijwilligers ge-informeerd over het hoe en wat en daarbij bleek dat slechts een (klein) deel doorlopend zal worden tentoongesteld. Hierbij moet men denken aan wisseltentoonstellingen met bijvoorbeeld een helicopter lijn, een jaar later een lestoestellen collectie om maar een mogelijkheid te noemen.

    De opzet was inderdaad in eerste instantie een vervanging voor het huidige MLM maar zoals gebruikelijk zal het leger, nu eerder is gekozen voor een samengaan met dat krijgsmacht onderdeel, het leeuwenaandeel krijgen (althans wordt gevreesd).

  9. #19
    Geregistreerd
    13 april 2011
    Locatie
    Alphem aan den Rijn
    Berichten
    35

    Standaard

    Nu ik toch bezig ben nog even een reactie op de Buffalo. Ik heb het resultaat gezien en vanaf een zekere afstand is het toestel inderdaad indrukwekkend. Maar het landingsgestel en het staartwiel zijn met een ijzeren ringconstructie aan elkaar vastgezet om het geheel te ondersteunen omdat hij anders gewoon zou inzakken. En als je de pitot tube bekijkt zie je dat daar gewoon een bezemsteel voor is gebruikt. Zo zijn er nog wel meer punten o.a. waar de vleugels aan de romp zijn bevestigd en deels loslaten.

    Daarom wordt deze machine niet tentoongesteld en het is maar zeer de vraag of dat ooit zal gebeuren. Samengevat kan men zeggen dat er knoeiwerk is afgeleverd!

  10. #20

    Standaard

    Aan de laatste zin van de eerste opmerking van de vorige spreker moet niet te veel waarde worden toegekend.

    Hans

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •