Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 38

Discussie: rapwi

  1. #11
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard RAPWI

    Nagenoeg onbekend- een japanse jager in RAPWI dienst. Een Nakajima Ki 43 Hayabusa die werd gevlogen door een voormalig officier van de japanse legerluchtmacht in opdracht van de RAPWI.
    Kapt. Arens heeft eind '45 eveneens ruim een maand vrijwel dagelijks in een Ki43-2a gevlogen. Dit was op Andir- de japanse basiscommandant maakte wel eerst een 'testvlucht' met die kist. Niet bekend is of de Hayabusa van Arens ook getooid was met het groene kruis en een RAPWI opschrift.
    foto credit:Calvin Jones e.a.via Jim Lansdale
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 juni 2019 om 11:44

  2. #12

    Standaard

    Dit is puzzelen.

    In een oud archieflijst heb ik ook nog de volgende Japanse types staan welke mogelijke voor RAPWI zijn ingezet. Geen foto's en geen nadere info bekend.
    -Kawanishi H6K-5 Mavis
    -Mitsubishi A6M-5 Zeke
    -Nakajima Ki49 IIb Helen
    -Tachikawa Ki55

    Zou iemand nog wat weten?

    Leon

  3. #13
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    De H6K2-L die op Morokrembangan gevonden werd stond inderdaad op een inventarislijst van de RAPWI. Deze vliegboot is wel vaker voor een H6K5 aangezien maar dat klopt niet.
    Arens schrijft dat hij daar ook twee A6M's heeft gezien maar er zijn geen foto's van.
    Voor zover ik weet zijn géén van de genoemde kisten door de RAPWI ingezet.

  4. #14

    Standaard

    Een artikel van G.J. Tornij geeft veel duidelijkheid.

    Introductie GJ Tornij.html

    Leon44

  5. #15
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Onderdeel van m'n collectie. Heb met dhr Tornij gecorrespondeerd over de restanten v/d japanse marineluchtmacht op Morokrembangan.

  6. #16
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Sorry I did not answer to this but I am currently away from home and have no access to my archives. Also been to placves where internet access was not that hot. But I think 'grasshopper' has provided the answer.

    Jos Heyman

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Verbeek Bekijk bericht
    Meneer Heyman, kunt u misschien wat meer informatie over het boek, Tornij, G.L. - Japanse vliegtuigen Onder Nederlands Bevel, geven alstublieft.
    Ik ken dit boek niet. (Ik ga ervan uit dat het een boek is en geen artikel)

  7. #17
    Geregistreerd
    15 maart 2011
    Locatie
    Breda
    Berichten
    4

    Standaard RAPWI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Gaat Hr Gosewinus ook in de openbaarheid vertellen wat hij over deze materie weet?
    Graag...

    Tracker
    In iedergeval, zover mijn analyse tot nu toe reikt:
    B-25"s:
    N5-128
    N5-134
    N5-142
    N5-146
    N5-174
    N5-175
    N5-186
    N5-188
    en
    N5-209

    Er bestaat ook een verslag over RAPWI, getiteld: RAPWI, een geschiedkundig overzicht.
    Door Dr. C. Schouten.
    Ik heb dit gevonden in het ML-KNIL bestand bij het NIMH, doos 55 van de collectie nummer 806 (Onbewerkt)

    Gosewinus

  8. #18

    Standaard

    Er bestaat een foto van een Mitsubishi Ki.21 Sally in Nederlandse kleuren. Een kopie daarvan is in mijn bezit. Ik kan deze helaas niet publiceren, daar de eigenaar deze nog wil gebruiken voor een publicatie.
    Binnen de IPMS SIG Nederlandse Militaire Luchtvaart is wel een model gebouwd van de foto. Deze kan ik wel publiceren en gaat hierbij.

    Hans
    Laatst gewijzigd door Dutchplanes; 7 januari 2013 om 18:25

  9. #19
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Ik ben erg nieuwsgierig naar die foto Hans, laat je even weten wanneer betreffende publicatie uitkomt?

  10. #20

    Standaard

    Tav Mindert

    Geen idee omtrent de datum, maar diegene is heel minutieus met alle aspecten van Andir in die tijd bezig.

    Hans

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •