Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: F.K.51 in het MLM.

  1. #1

    Standaard F.K.51 in het MLM.

    Vandaag maar even een bezoekje aan het MLM om de F.K.51 replica vast te leggen. Ik moet zeggen dat het op het eerste gezicht een fraaie kist is geworden, jammer dat het museum binnenkort voor langere tijd gesloten zal zijn in verband met de verhuizing naar de voormalige vliegbasis. Op het buitenterrein is de grote afbraak al begonnen.









    Laatst gewijzigd door Arjan; 2 maart 2010 om 16:25

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ja, het begint nu wel wat tastbaarder te worden dat er dingen gaan veranderen bij het MLM - de F-15 weg, de dakota...
    Ik weet niet of je de laatste Spinner gelezen hebt, maar de F-15 wordt erg mooi - die Friezen kunnen er wat van!

  3. #3
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    mijn vraag is kan deeze fk51 ook fliegen
    iets wat ik erg jammer vind van nederlandse vliegtuig musea,s
    is dat de toestellen voornamelijk stof staan te happen
    terwijl er in de landen om ons heen heel wat klasiek materiaal vliegt
    Ik ben zelf al is een luchtwaardige me262 tegen gekomen

  4. #4

    Standaard

    De F-15 is inderdaad al weg en opnieuw beschilderd; de Dakota is al ontdaan van de staart en neuskegel, de F-27 mist ook de neus en aan de staart werd gewerkt om deze te demonteren.
    In de Schnijderhal word een gedeelte van de expositie opnieuw ingericht dus voorlopig zal het MLM nog wel even open blijven. De Farman is overigens wel al verdwenen, waardoor er wel plaats vrij kwam voor de F.K.51.

    Ik denk niet dat deze F.K.51 vliegwaardig is. Ik kan mij zo voorstellen dat een vliegwaardige replica een flinke duit meer kost dan een statisch 'model'. Verder blijft er natuurlijk het risico dat er wat mis gaat! Als er alleen schade aan het vliegtuig onstaat is dat vervelend, maar er zijn natuurlijk ook altijd mensenlevens die dan in gevaar komen.
    De luchtwaardige 262 is ook een replica voorzien van moderne motoren en elektronica, die in een beperkte serie gebouwd wordt. De originele 262 motoren waren nog al onbetrouwbaar en hadden een zeer korte levensduur (10 uur max.!) vandaar de keuze voor nieuwe motoren.

  5. #5

    Standaard

    De dakota zonder neus, prop spinner en zoals nog net te zien onder de tent is met ook begonnen met de demontage van de linkermotor.:



    De staart van de Dakota:



    De Fokker F.27, waarbij het mij niet geheel duidelijk is waarom eerst alleen de neus eraf is gehaald om vervolgens bij de staart te beginnen met demonteren:

    Laatst gewijzigd door Arjan; 2 maart 2010 om 16:28

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    met de FK-51 gaat inderdaad niet gevlogen worden, maar zou dit wel kunnen, als men dat zou willen. Maar daar zitten natuurlijk wel risico's aan verbonden.

    De Fokker S.IV (gedeeltelijke replica, met originele romp) van het Aviodrome is straks wel luchtwaardig, net als de Norseman restauratie.

  7. #7

    Standaard

    Zal wel aan mij liggen maar het lijkt erop dat de meesten onder ons een restauratie alleen voor vol aanzien als deze luchtwaardig is. Het is toch mooi dat zoiets weer uit de as verrijst, laten we het dan ook zo zien.

    Naar mijn bescheiden mening is dit een hele kortzichtige visie. Als het toestel in kwestie crasht sta je weer op nul, letterlijk.

    Pas als er een toestel statisch is (en je hierdoor ook alle problement hebt opgelost, zeg maar het prototype) kun je denken aan een volgend toestel maar dan volledig luchtwaardig.

    Cees

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cees Bekijk bericht
    Zal wel aan mij liggen maar het lijkt erop dat de meesten onder ons een restauratie alleen voor vol aanzien als deze luchtwaardig is. Het is toch mooi dat zoiets weer uit de as verrijst, laten we het dan ook zo zien.

    Naar mijn bescheiden mening is dit een hele kortzichtige visie. Als het toestel in kwestie crasht sta je weer op nul, letterlijk.

    Pas als er een toestel statisch is (en je hierdoor ook alle problement hebt opgelost, zeg maar het prototype) kun je denken aan een volgend toestel maar dan volledig luchtwaardig.

    Cees

    Hoi Cees,

    Helemaal mee eens! Naar mijn mening is een statische restauratie/herbouw historische gezien veel beter. Je bent in staat oude technieken te gebruiken en veel oude onderdelen die je nooit meer goedgekeurd kunt krijgen voor een luchtwaardige kist. Vliegen is leuk maar beslist niet noodzakelijk voor het behoud van de geschiedenis.

    Groet,

    Mathieu.

  9. #9
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Maar tog is het schiterend als een toestel ook vliegt al is het maar 1 keer per jaar op een sjow
    Aangezien je tog niet echt dicht bij de kisten mag komen
    Overal staan hekken omheen dus dat orginele onderdeel zie je niet zitten
    en als je geen gekke dingen doet is vliegen nog veiliger dan de straat over te steken

  10. #10
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Als die S.IV zou crashen staan we zelfs nog verder dan 0, op -10, als je het mij vraagt.

    Ze hadden het rompframe moeten kopieren en het originele moeten bewaren voor tentoonstelling, dat is toch een uniek stuk.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •