Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Zerlegebetrieb

  1. #1
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard Zerlegebetrieb

    Hallo

    Ik ben op dit moment bezig met een onderzoek over de vliegtuigsloperij binnen Konzentrationslager Herzogenbusch. In acht werkbarakken van het concentratiekamp waren ongeveer vijfhonderd gevangenen ingeschakeld door het luftwaffen-kommando.
    Er werden in Nederland neergeschoten Duitse, Engelse en Amerikaanse vliegtuigen gesloopt. De vliegtuigwrakken werden per trein aangevoerd, over een spoorlijn welke doorliep tot in het kamp.

    Op een andere locatie in Nederland was ook een vliegtuigsloperij het Zerlegebetrieb in Utrecht gelegen op het huidige kanaaleiland. Eind 1943 is er een afdeling op poten gezet om vliegtuigen te slopen. Van dat moment heet heet dan ook geen Zerlegebetrieb Utrecht meer, maar Rohruckbetrieb Herzogenbusch-Vught.

    Graag zie ik reacties tegemoet.

    Vriendelijke groeten,

    Peter van Kaathoven

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hallo Peter,
    Een interessant onderzoek! Die zerlegebetrieben zijn interessant en volgens mij het onderzoeken meer dan waard, vooral omdat er zo weinig van bekend is.

    Wat zijn je onderzoeksvragen precies, dan kunnen mensen die er wat van af weten concreet reageren.

  3. #3

    Standaard

    Henk Wilson uit (woonplaats is mij even ontschoten) heeft er zijn levensdoel van gemaakt om de geschiedenis van het Zerlegebetrieb vast te leggen. Een paar jaar geleden kwamen vliegtuigonderdelen bij het baggeren naar boven.
    Heb jaren geleden voor het laatst contact met hem gehad.
    Het is niet veel maar goed alle beetjes helpen welllicht.

    Cees

  4. #4
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard Zerlegebetreib

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cees Bekijk bericht
    Henk Wilson uit (woonplaats is mij even ontschoten) heeft er zijn levensdoel van gemaakt om de geschiedenis van het Zerlegebetrieb vast te leggen. Cees
    Hallo Cees
    De naam Henk Wilson (Bilthoven) kom ik inderdaad meerde malen tegen tijdens mijn onderzoek. Deze heer is al aardig op leeftijd en correspondeert alleen per brief.
    Ik heb echter zijn gegevens niet.

    Ik heb de volgende vragen:
    - Hoe werden de wrakken vervoerd over het spoor?
    - Wie (maatschappij) vervoerde de wrakken?
    - Zijn er foto's van dit onderwerp?
    - Wie weet meer over Luftwaffen Berge Bataillon 4? Dit Bataillon was belast met het
    bergen van de vliegtuigen en wrakken.
    - Zijn er buiten Vught, Westerbork, Utrech en Enschede nog meer sloperijen geweest?
    - In Rijen, Maaldrift, Amsterdam, Utrecht zijn er fabrieken geweest welke onderdeel
    uitmaakte van het geheel. Hier werden vliegtuigonderdelen gesorteerd en verpakt,
    motoren gereviseerd en gedraaid. Zijn er meer locaties geweest in Nederland?

    Zoals je ziet ben ik nog wel even bezig.

    Groeten Peter



  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    In het kader van deze discussie is deze foto misschien interessant?

    4861#Foto: Abgeschossenes Flugzeug in Holland bei eBay.de: 1918-1945 (endet 20.06.10 17:49:58 MESZ)

  6. #6
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    .
    Laatst gewijzigd door ReneL; 1 april 2011 om 10:31

  7. #7
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    Hallo Jan deze foto was bij mij al bekend.
    Toch bedankt voor het sturen van deze informatie.

    Vriendelijke groet Peter

  8. #8
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bits & Pieces Bekijk bericht


    De naam Henk Wilson kom ik inderdaad meerde malen tegen............,Ik heb echter zijn gegevens niet.

    Ik heb enkele maanden geleden contact weten te leggen met Dhr. H. Wilson.
    We hebben de nodige informatie uitgewisseld. Een hoop nieuwe informatie verkregen m.b.t. het Zerlegebetrieb in Utrecht en Kamp Vught.

    Ik ben echter nog steeds op zoek naar nieuwe informatie? Zijn er mensen op dit forum welke hierover informatie hebben of kunnen verschaffen?

    Vriendelijke groet ,

    Peter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •