Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Airspeed Oxford - verliezen?

  1. #1

    Standaard Airspeed Oxford - verliezen?

    Is er iemand die bekend is met verliezen van de Airspeed Oxford (of Airspeed Consul) boven Nederland?

    De achtergrond van mijn vraag is dat ik onlangs een wiel in mijn bezit heb gekregen (zie foto) waarvan gemakshalve werd aangenomen dat het van een in de tweede wereldoorlog neergekomen Hawker Typhoon was - dit wiel kwam bij een boer vandaan uit de omgevening van Barneveld en kwam via via in mijn bezit. Omdat ik bezig ben met onderzoek naar een Typhoon crash in de omgeving in najaar 1944, was ik vanzelfsprekend geinteresseerd

    http://i41.tinypic.com/23rkft0.jpg

    Navraag op een ander forum, en cross referentie met de serial numbers, leerde dat dit wiel (dat overigens sterk op een Tempest wiel lijkt - ook 4 spaken!!) hoogstwaarschijnlijk van een Oxford komt - een type waar de Klu en MLD na de oorlog mee vlogen..

    De vraag is dus of er in de jaren na de oorlog een ongeluk met een Oxford (of Consul) is geweest wat aan dit wiel te koppelen valt... Als iemand een verliesregister van Oxfords heeft or er 1 weet, dan hoor ik het vanzelfsprekend graag!

  2. #2

    Standaard Airspeed

    Er zijn een tweetal Airspeed toestellen in Nederland verongelukt.

    Op 7 oct 1944 is een Airspeed van de RAF 2e Group Communication Flight verdwaald op een vlucht van Benson naar Brussel en bij Zoutelande verongelukt.
    Mocht je hier meer van willen weten ga dan naar de website van Wings to Victory www.wingstovictory.nl en dan naar de database. Zoek op Airspeed en je ziet dan het bewuste toestel.

    Op 29 juni 1948 is een toestel van de KLU verongelukt bij Oldenzaal/Rossum.
    Het toestel had de registratie C-9 met RAF serialnummer HN131/S

    Leo Bakker

  3. #3

    Standaard

    Leo,

    veel dank voor deze informatie!

    Zoutelande zowel als Oldenzaal liggen niet bepaald naast Barneveld, dus de oplossing van het raadsel rond dit wiel laat nog op zich wachten

    Toch de nummers nog een keer checken of het niet een Tempest wiel kan zijn

    Frederik

  4. #4
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Er staat mijn iets bij van een ongeval met een Oxford op het vliegveld van Haamstede, zou dit eens moeten opzoeken.

  5. #5

    Standaard

    Louis,

    dat moet vlak na de oorlog geweest zijn.
    Weet verder niets van het ongeval maar heb wel een foto in mijn collectie.

    mvg

    Leo

  6. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk bericht
    Er staat mijn iets bij van een ongeval met een Oxford op het vliegveld van Haamstede, zou dit eens moeten opzoeken.
    Zie: Vragenrubriek
    Onder nummer 47!
    Herman Dekker

  7. #7

    Standaard

    Herman,

    bedankt voor de info.

    Leo

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •