Pagina 1 van 8 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 73

Discussie: Koolhoven FK58, reconstructie mogelijk?

  1. #1

    Standaard Koolhoven FK58, reconstructie mogelijk?

    Hallo,

    Koolhoven, nog zo'n naam die in de historie is ondergesneeuwd. De Koolhoven FK58 was voor Nederlandse begrippen een modern toestel en voor zover mij bekend had een topsnelheid in de buurt van de 500 km/u.

    Hoewel niet in Nederland gebruikt, behalve het prototype dan, is het jammer dat er geen enkel exemplaar bewaard is gebleven.

    Wat is er nog van deze kist over (in Frankrijk) en zijn er mogelijkheden om een toestel van dit type te reconstrueren. Zijn er nog tekeningen bewaarde gebleven b.v.

    Gr
    Cees

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hoi Cees,
    Er zijn wel meer Koolhovens die reconstructie verdienen! Ik denk daarbij vooral aan de FK-43 en FK-47, mooie toestellen die toentertijd ook goed mee konden in de markt.

    Het MLM heeft een hoofdligger van de FK-58 in depot liggen, verder zou ik het zo 123 niet weten...

  3. #3

    Standaard

    Ga eerst eens serieus onderzoeken wat er mogelijk is t.a.v. van de FK 50, hiervan ligt nog veel in Liberia, helaas niet een land om even heen te gaan Zoals Edwin al zegt, er zijn meer types die herbouw verdienen. Wat betreft de tekeningen, ik mij laten vertellen dat Koolhoven een aparte houtafdeling had die niet op Waalhaven was maar op een andere lokatie in Rotterdam ( waar ?? ), kan mij voorstellen dat de daar aanwezige tekeningen op een of andere manier nog ergens liggen te wachten gevonden te worden.

    Chris.

  4. #4

    Standaard

    Niet echt wat ik als antwoord had verwacht.

    Ik vroeg over de FK58, die andere toestellen van Koolhoven zullen ook wel belangrijk zijn maar daar vroeg ik niet naar.

    Wel interessant dat er nog een vleugelligger in Nederland is terwijl dit toestel niet hier is gebruikt. Is het verhaal hoe die ligger is overgebleven bekend?

    Gr

    Cees

  5. #5
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard FK58

    Dat zou toch wat zijn, een FK-58 in een museum, de 1002 ofzo, ik ga er van uit dat bouwtekeningen van dit toestel ook in de oorlog verloren zijn gegaan.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Tenzij er dus ergens in Rotterdam een tweede vestiging was van Koolhoven, schat ik dat alles op 10 mei 1940 de lucht in is gegaan.
    Dan zijn er nog kleine kansjes bij oude Sabca vestigingen in Belgie, of anders in Frankrijk.

  7. #7
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Als ze zelfs al een mesersmit me262 kunnen recostrueeren dan moet een f k 58 tog ook wel lukken denk ik

    Ik vind het echt wel raar hoor
    in zoveel landen om ons heen is er echt vanalles
    Maar van de nederlandse kisten is bijna niks meer over
    En de meeste gegevens zijn verbrand

  8. #8

    Standaard

    Tja, dat heeft dan toch met de Nederlandse instelling te maken.

    Alles wat oud is moet weg en later hebben we spijt dat het er niet meer is. Een paar jaar geleden heeft het Aviodrome een Nederlanse Spitfire (een Indië veteraan) verkocht aan Engeland in ruil voor veel geld een een halfbakken incomplete Firefly. Kan me voorstellen dat men er financieel beter van is geworden maar hoe zit het dan met het historisch besef?

    Lijkt mij dat het beter is om gaten in de Historische luchtvaart op te vullen. Kost ook geld maar dan heb je ook wat ipv een leuk bedrag op de bank,
    Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen

    Cees

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    Als ze zelfs al een mesersmit me262 kunnen recostrueeren dan moet een f k 58 tog ook wel lukken denk ik

    Ik vind het echt wel raar hoor
    in zoveel landen om ons heen is er echt vanalles
    Maar van de nederlandse kisten is bijna niks meer over
    En de meeste gegevens zijn verbrand
    Is natuurlijk wel een verschil,tussen een vliegtuig waar een aantal orginele van over zijn,en een vliegtuig waar vrijwel niets van over is gebleven,zowel in onderdelen als tekeningen.
    G1 was toch ook al zo makkelijk om bij te knutselen
    Maar als je in modelbouw termen denk,kan natuurlijk alles.
    Laatst gewijzigd door Dennis; 8 april 2010 om 14:58

  10. #10
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Koolhoven FK58

    Cees,
    Of een reconstructie haalbaar is betwijfel ik, maar er is nog wel iets meer. Het MLM heeft beide liggers + nog wat kleinere vleugeldelen zie foto van 1-11-1990 in museum en foto van 4-9-2006 in het depot. Die worden daar trouwens niet beter van, maar dat is een ander verhaal.
    Dan is er ook een stabilo van de de FK58. Die komt uit de collectie van de TH in Delft. De foto's ervan heb ik, omdat ik stom toevallig op Zestienhoven was, op 18-5-1990 gemaakt bij een reunie van oud Koolhoven medewerkers. Tevens is toen ook de Stichting Koolhoven opgericht. Of het stabilo terug is gegaan naar de TH of nu bewaard wordt bij de Stichting weet ik niet.
    Groeten Stef.









    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 18:52

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •