Pagina 2 van 8 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 73

Discussie: Koolhoven FK58, reconstructie mogelijk?

  1. #11

    Standaard

    Hoi Stef,

    Mooie foto's Dat er een ligger was wist, maar het stabilo was mij onbekend. En wie weet wat er nog meer is! Een iedergeval schijnt het dat een paar jaar geleden een handboek van de FK 58 via ebay gekocht is door een Nederlander. Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij het FK 51 project met minder originele onderdelen begonnen.

    Groet,

    Mathieu.

  2. #12
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Ik vemoed dat er dus nog meer moet zijn van koolhovenkisten dan gedacht

    Het zou me niks verbazen dat als je goed zoekt je de orginele tekeningen wel kan achterhalen

  3. #13

    Standaard

    Stef,

    Bedankt voor de foto's, die ligger had ik ook eens gezien maar de foto die erbij stond (zie foto's dus) toonde een tweedekker. En destijds vond ik het raar dat zo'n tweedekker zo'n zware ligger nodig had. Wist ik veel. Zo zie je maar dat musea het niet zo nauw nemen met de verstrekte informatie.

    Maar wel is het goed nieuws dat er zoveel toch nog overgebleven is dus wie weet heeft Harry v/d Meer ooit nog eens plannen om de FK58 de nodige aandacht te geven.
    Losse onderdelen in een tentoonstelling heeft weinig of geen waarde maar het kan wel het begin zijn van een reconstructie.
    Gr

    Cees

  4. #14

    Standaard koolhoven.

    beste mensen, er is van koolhoven dus maar heel weinig over gebleven. dankzij de duitsers(!) heeft de TH veel gekregen uit depot en voor mij zeker enkele rompen en grote onderdelen. Voor de TH zijn die allemaal verzaagd voor studie doeleinden, en later op grote schaal weggegooid
    omdat NIEMAND er iets van wilde hebben (1958-1965) De resterende
    stukjes zijn beweaard gebleven en o.a. gebruikt voor de FK51 replica.
    samen ongeveer 1,5% van het hele vliegtuig dus je kunt er bij lange na geen vliegtuig vanb bouwen, maar het helpt heel veel.
    De FK50 in Liberia staat al jaren op mijn verlang lijst, maar een KLM
    tech-rep stak zijn neus niet buiten het vliegveld, dus ik ook niet.
    Vraag is natuurlijk of er nog iets van over is zo'n 50 jaar naar dato.

    De FK58, speciaal voor enkele heren!!, was in aanbouw voor de LVA en voor het grootste deel klaar in de fabriek, de motoren moesten nog worden ingebouwd en nog heel veel meer bijbehorende onderdelen.
    De vleugelliggers komt van de TH die hem (zie boven) weer van de duitsers kreeg, evenals het stabilo. Bij de fabriek op waalhaven stond
    een speciale vleugel loods, rechts achteraan bij de ingang, waar vleugels
    voor de 56 en 58 werden gemaakt. Er staat geen enkel merk teken op de fk58 ligger, dus weten we niet voor welke land die was gemaakt.
    Het stabilo dat in detail gelijk is voor de 56 en 58 is nu bij de Stichting Koolhoven. Tevens was er een oudere hout werkplaat op enkele kilometers
    van de fabriek in Charlois waar kleinere houten delen werden gemaakt plus vleugels voor de 51.
    Van de populaire typen was alle informatie in de fabriek (logisch he?) en ging allemaal verloren. Alleen wat elders werd gebruikt bleef over maar ging dan toch midden 50er jaren in de vuilnisbak. Daarna waren het enkele particulieren, oud werknemers, die soms een enkele tekening hadden. Die zijn nu ook bij de stichting. Belangrijkste aanwinst was het verloren gewaande archief van Ir. C.A.van der Eijck dat voor vele duizenden euros
    moest worden terug gekocht! Geen geld, geen tekeningen. Hierin zaten enkele belangrijke tekeningen, enkele dus!!
    Resume: van niet een type is een compleet pakket tekeningen. Van enkele populaire modellen 10 a 15 tekeningen van (deel) details, bouw je geen vliegtuig van. Van de 58 b.v. zullen het er ca. 20 zijn. Om een toestel te bouwen heb je er ca. 2500 of het dubbele nodig. Verder zijn veel onderdelen in het buitenland gekocht (motoren, props, wielen, pompen etc.) en bestaan al lang niet meer. technische maatvoering staat niet in een p.r. folder, en de FK51 bewees weer, voor elk onderdeel is een maatvoering nodig.
    Wie een FK58 wil bouwen kan beschikken over wat basis informatie, en zal een aerodynamicus en sterkte calculator moeten inhuren om het geheel
    opnieuw te berekeken. Vraag maar aan Fokker wat dat ongeveer kost.
    Het niet serieus nemen van dit advies kost je je kop, zo als reed vele malen is gebleken.

    Sommige buitenlandse modellen werden door de amerikanen na de oorlog mee genomen en op micri film gezet, mvaak met alle technisch docu.
    Helaas was de fk58 minder belangrijk voor ze als de Me262!

    Ik hoop zo iets te hebben bijgedragen aan de discussie.
    Groeten, Harry van der Meer

  5. #15

    Standaard

    Harry,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.

    Zo zie je maar, het gaat dus niet zozeer om het weggooien van spullen maar het feit dat er destijds geen enkele interesse was. En dan maar de vuilsnisbak in dus.
    Kan me jaren geleden een radioprogramma herinneren waarin je mensen opriep om te bellen als ze vliegtuigonderdelen hadden. Was er niet iemand die zei de complete tekeningen van de Fokker G-1 (?) bij het grof vuil te hebben gezet? Misschien kan je dit raadsel uit de wereld helpen.
    In ieder geval mooi werk met de FK 51.

    Gr

    Cees

  6. #16

    Standaard

    dat was van de FK58........! uitspraak van de zoon van Jaap Weijer, chef constructeur
    FK58. Zijn moeder had het bij de vuilnisbak gezet.
    Marius Beeling, chef constructeur Fokker voor en na de oorlog vertelde me dat ze na de oorlog (+/- 1947) het hele archief moesten opschonen, daarbij gingen ook de G-1 tekeningen in de oven. Beeling liet wel nog ca 20 microfilms van de belangrijkste tekeningen maken per type. Die bestaan nog. Harry

  7. #17
    Geregistreerd
    9 januari 2010
    Locatie
    Ijsselstein
    Berichten
    177

    Standaard

    zo eindelijk een echte deskundige in deze forum. hehe
    Harry Als ik je zo mag noemen, Ze willen ook een Fokker Tv bouwen is dit ook wel realisties?

  8. #18
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EGI Bekijk bericht
    "hehe"
    ...
    "Ze willen"
    ...
    Laat iedereen toch mooi zijn hobby uitvoeren man. Dat gegil van jou draagt weinig bij hier.

  9. #19
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Er stond pas geleden iets van een FK58 tekening op ebay, ik weet niet of dat wat bijzonders was???

  10. #20
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard FK58

    Deze tekening






    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 18:53

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •