Pagina 5 van 8 EersteEerste ... 3 4 5 6 7 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 73

Discussie: Koolhoven FK58, reconstructie mogelijk?

  1. #41
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    de kleine aantallen waren inderdaat een groot problem
    ook voor de nederlandse strijtkrachten
    we gaan nu weer hard die kant op
    en dat in een tijd dat je het niet kan veroorloven om jezelf niet goed te kunnen verdedigen

  2. #42

    Standaard

    Weel,

    Kleine aantallen van een goed ontwerp vs een gebrekkige bouw en service hebben niet altijd iets met elkaar te maken. Wat het probleem met de FK.58 was, was dat Koolhoven een kleine vliegtuigbouwer was- evenals Fokker, en dat wij hier in Nederland zeer afhankelijk waren van andere landen voor motoren, instrumenten en bouwmaterialen. Zo'n beetje alleen de verf kwam uit Nederland. Als er dan oorlog uitbreekt, lopen leveranties in het honderd en kunnen beloften niet altijd om die reden worden nagekomen.
    Ik zal je een Koolhoven voorbeeld geven, waar ik toevallig zelf op stuitte. Ik heb nooit geweten dat de vierde serie van 15 FK.51's voor de ML-KNIL compleet was voltooid, er vanuit gaande dat deze bestelling amper was geplaatst. Maar deze bestelling werd in oktober 1939 geplaatst, een bestelling die door het Koolhoven personeel onder luid gejuich werd aangehoord. Een paar dagen ervoor was er namelijk voor 200 man ontslag aangezegd. De nieuwe order was medio april 1940 voltooid, op motoren na. Die kwamen ook niet meer op tijd en de vrijwel gereedzijnde serie van 15 FK.51's werd door de Duitse bombardementen vernield.

    Kortom, Koolhoven kon een kleine serie leveren en had de wil dat te doen. Andere omstandigheden gooiden echter roet in het eten. En wat de denken van de FK.58's zelf? Die werden op drie locaties gebouwd: bij SABCA in België, op Waalhaven in Nederland en in Nevers in Frankrijk. Tsja, de wil om te produceren was er- maar verkeerde tijd en plaats.

  3. #43

    Standaard

    De spijker op z'n kop!

  4. #44
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    dat klopt als een bus
    was volgens mij ook een probleem bij Fokker met de Bristol mercurie motoren
    ook trage besluitvorming van de overheid in die tijd zal niet mee hebben geholpen

    maar ook het fijt dar de bestelde aantallen niet waren wat Fokker en koolhoven hoopte

    met de G1 hoopte Fokker op een order van op zijn minst 100 toestellen
    dan had Fokker weer groter kunnen worden
    De oorlog heefd ook veel roet in het eten gegooit
    en dat was het einde van de Fokker jachtvliegtuigen
    wel ironies
    de eerste jachtvliegtuigbouwer in de wereld werd het onmogelijk gemaakt om nog jachtvliegtuigen te bouwen

    zonde

    maar om terug te komen op het verhaal

    Ja ik ben er van overtuigt dat een reconstuctie mogelijk is
    tekeningen zouden er moeten zijn ergens
    ik gok in frankrijk

    maar het aanwezich zijn van een originele hoofd ligger is zeer handig

  5. #45

    Standaard

    Dus, op naar Frankrijk en zoeken maar!



    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #46

    Standaard

    Mag ik nog FF meedoen FK58? Natuurlijk kan er een replica worden gebouwd en een behoorlijk goede ook. Daar zijn een paar startpunten voor nodig: Geld, faciliteiten, onderdelen die niet te maken zijn zoals een Bristol Mercury 15 motor, propeller. Faciliteit en geld gaan samen, en de ervaring leert dat je voor dit soort projecten ergens tussen de 500.000 en het dubbele nodig hebt. Je kunt dat opdelen in b.v 10 a 15 jaar. Maar een fondsenwerver heb je in elk geval continue nodig! Het einddoel; voor wie bouw je het een waar laat je het als het klaar is: stalling kost per maand geld!!! Ergo, voor je zo'n project start moet je van te voren al veel zaken hebben geregeld. Kijk eens om je heen waar in de wereld de mannen vandaan komen die dat soort
    projecten van de grond krijgen. Vrijwel allemaal kapitaal krachtige mensen die hun prive geld er instoppen, en dat dan al dan niet bewust vast afschrij-ven. Een ander groot gevaar is de tijd die zo'n project vraagt. Enthousiast denkt men het in 4 a 5 jaar te klaren. Ja in full time betaald!! Maar met vrijwilligers gaat dat heel anders. Mensen maken ruzie, worden ouder en stoppen, overlijden, verhuizen, en als je pech hebt claimen ze ook nog een deel van de gemaakte werkstukken. Heel veel projecten stoppen omdat de groep uiteen valt; zo had Shuttleworth de Hurricane voor restauratie aan een group gegeven en kreeg die na 8 a 9 jaar in tig verhuisdozen weer terug, het moeste van de bodem af weer worden uitgezocht.
    Het best zou zijn stilletjes een eenmans prive project, dat geeft de meeste kans op slagen. En dat is precies wat iemand aan het doen is: een 58 bouwen.
    groet; harry van der meer
    Laatst gewijzigd door havair; 22 december 2014 om 10:59 Reden: was nog niet klaar.

  7. #47
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Dat geld aleen in Nederland
    Je zou bijvoorbeeld delen kunnen maken gewoon in je garage en op zolder
    ook motoresering
    je kunt ook kiezen voor een minder corecte maar veel betaalbaardere motor
    bijvoorbeeld die van de antonov an 2
    kwa maatvoering past hij er in

    alles is relatief
    je kunt de dingen op meerdere manieren doen

    met veel geld
    of met veel lef

    Vliegen mag I toch niet
    dus waarom zou je dan de moeite doen alles te laten keuren
    en een werkplaats te huren die voldoet aan alle zware eizen van de RLD

    ik zou in mijn huidige schuur de staalbuizen romp kunnen maken
    en zelfs de vleugel bouwen kan in mijn schuur

    samenstellen gaat echter net niet
    maar als je zo iets gebouwd hebd zal een plek om hem gratis neer te zetten denk ik wel mogelijk zijn

    ik vermoed dat ze je bij het nieuwe militaire luchtvaarmuseum met open armen zullen verwelkomen

    maar dan moet je wel alles zeer goed op papier laten zetten
    anders roven ze als ze dat nodig vinden je kist leeg

  8. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door havair Bekijk bericht
    En dat is precies wat iemand aan het doen is: een 58 bouwen.
    groet; harry van der meer

    Prachtig nieuws Harry! Ik kijk er al naar uit om eens de eerste foto's van dit project te zien als ze openbaar gemaakt worden! Ik wens de betrokkenen erg veel succes met het project.

    Groet,

    Mathieu.

    Edit; Net deze site gevonden: http://fk58-stichting.nl/blog/ . Zijn dit de mensen die proberen een 58 te bouwen?
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 22 december 2014 om 17:17
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #49
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    top
    ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen
    mij benieuwen wat we eerder zien
    de FK 58
    of de G1

  10. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht

    Edit; Net deze site gevonden: http://fk58-stichting.nl/blog/ . Zijn dit de mensen die proberen een 58 te bouwen?
    Weet iemand of deze mensen nog actief zijn of een andere website hebben?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •