Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 2 3 4
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39

Discussie: Koolhoven FK.31

  1. #31
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Jan,
    Heb ik die nog niet aan jouw gestuurd dan? Heb er 1; staat ook in mijn pennenvrucht.

  2. #32
    robh Guest

    Standaard

    Ik ben de Finse FK.31 van Omega Models aan het bouwen, de KO-66. Dat was een van de vier llicentiebouw kisten. Volgens de enige beschikbare foto had die geen gat in de vleugel boven de piloot, maar een grotere uitsparing aan de vleugelachterrand. De kit toont dat ook. De toegang tot de voorste cockpit is dat erg beperkt. Nu heb ik een schets uit een oude flight, waarin aan de linkerkant twee driehoekige deuren getekend staan, evenals in een maatschets in Luchtvaartkennis, jaargang 61, 2012 nummer 2. Mijn vraag: is dat correct? Een volgende vraag: heeft iemand ook foto's van de cockpits van de FK.31?

    Rob
    Laatst gewijzigd door robh; 17 augustus 2012 om 16:40 Reden: spelfout

  3. #33

  4. #34
    robh Guest

    Standaard FK.31

    Dank. De twee laatste had ik al gevonden, de eerste had ik nog niet.
    Rob

  5. #35

    Standaard

    FrankCharlois

    Heb je nog meer van zulke foto's uit de fabriekshal?
    Ik de hanenbalken hangt een vliegtuig, ik ben nl nieuwsgierig welk dit is, het is mogelijk dat het een Carley is.
    Carley heeft voor Koolhoven bij de NVI gewerkt en een korte tijd samen en ik zoek nl materialen van/over Carley vliegtuigen.
    Heb je toevallig nog iets van Carley?
    Bedankt.
    vr.gr.
    Jjr

  6. #36
    robh Guest

    Standaard F.K. 31

    Ik heb bijgaande foto in mijn bezit.

    Rob Hamann
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 12 juli 2018 om 22:49

  7. #37

    Standaard

    Leuk, een bekende foto.
    Deze is echter genomen in Finland en dat toestel er achter is een Fins lestoestel
    bedankt
    Jjr

  8. #38

    Standaard

    Eens kijken of er na 5 jaar nog interessante reacties op dit draadje komen. Schijnt overigens dat er zich in Finland heel veel tekeningen van de FK 31 bevinden.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #39

    Standaard

    Bedankt voor het mogen gebruiken van je foto, Rob Hamann. Deze is eind 1927 genomen op Utti volgens Jukka Raunkio, die me de volgende foto stuurde van een Finse FK.31 met de oorspronkelijke 3H-registratie, compleet met een mitrailleurring.
    https://www.airhistory.net/photo/386554/3H33

    En op deze Poolse website staat onderaan een fotootje van een Poolse FK.31!
    www.samolotypolskie.pl/samoloty/914/126/De-Monge-M-101C2

    De bekende foto van de F-AHAE is volgens de Polen genomen in Warschau - Pole Mokotowskié op 16 februari 1926. F-AHAE maakte dus de demonstratievlucht naar Polen en is kennelijk daar achtergebleven.

    Jan heeft duidelijk gemaakt dat er helemaal geen De Monge-fabriek bestond, maar dat er waarschijnlijk twee FK.31's als M.101's naar Frankrijk zijn gegaan, H-NACA (c/n 203) en c/n 204. Volgens Herman Dekker was F-AHAE c/n 204, dus is het in Franse militaire kleuren geschilderde toestel met zekerheid H-NACA?

    De Poolse tekst is ook interessant. Het toestel kon snel worden veranderd van C2-jager tot A2-verkenner door er een grotere bovenvleugel op te zetten, was het idee.

    Google vertaalt verder:

    Het vliegtuig De Monge M-101C2 wekte grote belangstelling in Polen. Op 14 februari 1925 arriveerde het referentievliegtuig in Warschau. Op 16 februari 1925 maakte hij op de luchthaven van Mokotów kennismakingsvluchten met min. Brig. Gen. pil. Włodzimierz Zagórski. Het vliegtuig maakte in eerste instantie een goede indruk. De mogelijkheid om 20 M-101A2-vliegtuigen en 10 sets C2-vervangingsvleugels aan te schaffen, evenals de aanschaf van een licentie voor 100-200 vliegtuigen, werd overwogen.


    Nadat het vliegtuig door WCBL was getest, bleek het niet te voldoen aan de in het aanbod vermelde basiswaarden. De serie werd uit de bestelling ingetrokken. Er was echter maar één De Monge M-101C2 in de Poolse luchtvaart. In 1928 werd het gebruikt in het 1 PL Training Squadron, het werd ook gebruikt in 1929 in 2 PL.
    Peter
    Laatst gewijzigd door Fogg; 27 augustus 2021 om 00:35

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •