Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: 2 onbekende vliegtuigen (Potez en Block?)

  1. #1
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard 2 onbekende vliegtuigen (Potez en Block?)

    Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum.
    Mijn naam is Vincent, 38 jaar en ik verzamel oude foto's uit WO2 met voorkeur locatie Nederland.

    Onlangs ben ik op 2 foto's van vliegtuigen gestuit en ik zou daar graag meer over willen weten. Wat zijn het bijv voor vliegtuigen en wat is bijv de crashlocatie op de foto:

    Foto1:



    Foto2:


  2. #2

    Standaard

    Nr.1 lijkt op een Bloch 210


    Nr.2 ziet er uit als een Potez 631
    Laatst gewijzigd door michelboons1974; 5 september 2010 om 09:48

  3. #3
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Bedankt voor de info.

    Als aanvullende info heb ik nog:

    Foto1: (Info op de staart: Block, RB4, No 26)

    Foto2: (Info op de staart: Potez, 631, K100)

    Is er misschien iets te achterhalen waar deze foto's genomen zijn?

  4. #4

    Standaard

    Dee erste foto rechts is in ieder geval geen Bloch200 of 210, die hadden een bijn aperfect rechthoekige romp. Dit vlieguig heeft aan de bovenkant duidelijk een halfronde vorm.
    Qua rompvorm zijn er twee franse toestelen die er voor in aanmerking komen: de Bloch 131 en de Martin 167 Maryland. Ook beide met stermotoren.
    Het linkerwark op foto1 is van een Bloch 131. Oorspronkelijk een verkenner werden die heel snel na het uitbreken van de oorlog uit de frontlijn teruggetrokken en gebruikt als doelsleeptoestel, vandaar de verticale zwart-witte strepen op de staart. (Ik weet niet waarom de Bloch 131 het typeaanduiding RB4 op de staart had; moet ik nog eens uitzoeken).
    Dat maakt het al met al het meest logische om aan te nemen dat het rechterwrak ook van een (de zelfde?) Bloch 131 is.
    De locatie is dan vrijwel zeker een van de vliegvelden in zuid Frankrijk in de Provence, bijvoorbeeld Orange-Plan-de-Dieu.

    De tweede foto is inderdaad van een Potez 631.
    De longitudinale witte streep of pijl op de romp geeft aan dat het vliegtuig vloog na de Armistice bij de Vichy luchtmacht.
    De locatie kan dan overal in zuidoost Frankrijk of de Franse kolonieen zijn.

    Groeten, Pieter

  5. #5
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Bedankt voor de info.Groet,Vincent

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het bovenste toestel is 100% zeker een Bloch 131 - niet alle toestellen waren al ingezet als doelsleper, sommig ook nog als lange afstands verkenner. Het toestel is zo te zien gebroken, maar het gaat hier wel degelijk om een en het zelfde toestel.
    De strepen waren overigens wit-rood-wit-rood-wit

    RB4 = "verkenningstoestel/bommenwerper" met vier bemanningsleden.
    Dat is het Franse registratiesysteem voor vliegtuigen
    C = jagers (Chasse)
    B = bommenwerpers (Bombardement)
    R = verkenning (reconnaissance)

    De vleugel die je links op de foto ziet is trouwens weer van een ander vliegtuig.

    De tweede foto is inderdaad een Potez 631. De witte streep op de romp doet vermoeden dat de foto in juni 1940 is gemaakt.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •