Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Louwman collectie

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Louwman collectie

    In de laatste Verenigde Vleugels viel te lezen dat de Farman HF-22 die jaren lang te zien was in het MLM terug is in de Louwman collectie en nu te zien is in Den Haag, naast onder andere een Fokhoven heeft dat museum ook een Nieuport 17 in zijn collectie. In LVA kleuren notabene.
    Heeft iemand die ooit wel eens gezien, of zelfs foto's daarvan kunnen maken?
    Ik ben namelijk enorm benieuwd geworden.

  2. #2

    Standaard

    Hoi,

    Ik ben ook erg benieuwd naar foto's van de Fokhoven, al een tijdje op zoek maar recentere foto's nog niet kunnen vinden.

    Groet,

    Mathieu.

  3. #3
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Nieuport bij Louwman collectie

    Edwin,
    In 1990 ben ik in het Autotron in Rosmalen geweest en heb daar toen o.a. foto's gemaakt van de Nieuport. Voor zover ik weet is het een replica en ik heb geen idee of het een goed kleurenschema is. Het embleem van Spijker staat er maar aan een kant op. Hoe dan ook, het blijft een leuk ding. De Fokhoven hing in het Nationaal automobiel museum in Raamsdonkveer. In 2005 is de collectie van het autotron overgenomen en nu is alles naar Den Haag. Ik ging er vanuit dat de Fokhoven daar zeker te zien zou zijn, maar die schijnt dus ook nog opgeslagen te zijn.

    Groeten Stef


    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 18:07

  4. #4
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Toch is het jammer dat zulke belangrijke historische vliegtuigen, replica of niet, in een automuseum hangen i.p.v. het MLM of Aviodrome. Dit zijn toch de luchtvaartmusea bij uitstek. Zelf vind ik het jammer dat de musea (luchtvaart) allemaal versnippert zijn en allemaal hun eigen agenda hebben. Wat is niet mooier om 1 civiele luchtvaartmuseum te hebben en 1 voor de militaire luchtvaart. Zal denk ik wel nooit van de grond komen.

  5. #5
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    In het Louwman museum worden de Vlieg en Voertuigen naar behoren gekoesterd.
    In het MLM laat men het liever rotten en hebben ze de HF22 totaal uit zijn verband getrokken niet goed opgespannen en een spant gebroken .Nu hangt hij bij de Spijkers en helemaal goed gerigd en hangt voor de eeuwigheid .
    De Nieuport is in 1975 uit frankrijk gehaald .Het idee er achter was toen dat Spijker ook Nieuport in licensie heeft vervaardigd .

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De Nieuport ziet er anders ook gehavend uit, Wilem . De bovenvleugel heeft een flinke kreukel opgelopen. Bovendien in onjuiste kleuren (de LVA Nieuports waren natural dope gekleurd). Maar toch, een aardig idee dat die kist in Nederland is. Nu nog zichtbaar voor het publiek maken!

  7. #7
    Geregistreerd
    9 januari 2010
    Locatie
    Ijsselstein
    Berichten
    177

    Standaard

    Nou ik hoop dat ze er blij mee zullen zijn kan die daar mooi wegrotten

  8. #8
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Nieuport is niet zo belangrijk staat in opslag was beslist vliegvaardig in 1975 .Maar al dat verplaatsen en niet goed wegzetten en niet op tijd spannen en de draad spanning meten ja dan gaat het al gauw naar de filistijnen .
    Net als de PH-Hoe die door de vliegclub Gilze Rijen als onderdelen magazijn is gebruikt !
    En dat terwijl de eigenaar van niets weet .Toen hij bij Autotron kwam is hij opgehangen zonder motor maar alles erop en eran .Nu staat er een skelet !

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik vond de Farman bij het MLM er om eerlijk te zijn pico bello bij staan, van die beschadiging hoor ik nu voor het eerst, is me nog nooit opgevallen...

    Ik moet mezelf trouwens corrigeren over de Nieuport. Die was wel degelijk groen geschilderd, in dienst van de LVA. Zal mezelf correctieklapjes geven.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Ik ben ook erg benieuwd naar foto's van de Fokhoven, al een tijdje op zoek maar recentere foto's nog niet kunnen vinden.
    Deze zijn een jaar of twee oud, van mijn laatste bezoek aan het museum te Raamsdonksveer:







    Mooie kist, verdiend beter dan in opslag (Zeer waarschijnlijk nog de oude locatie) te staan!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •