Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Wrak Belgische Fox verkenner... bij Tilburg

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Wrak Belgische Fox verkenner... bij Tilburg

    Ik heb in diverse boekskes (Dat zijn Belgische boeken) gelezen over de inzet van Belgische verkenningsvliegtuigen in de regio Tilburg-Breda. Ook dat daarbij verliezen zijn gelezen.
    En awel zunne, nu komt op ebay deze foto voorbij:

    (030) Orig. Foto Flugzeug Holland Tillburg Belgien bei eBay.de: 1918-1945 (endet 22.01.11 19:29:04 MEZ)

    Zie de hanepoten op de achterkant: Tilburg. Nu vraag ik me af dit inderdaad een in Nederland gecrasht exemplaar is: zie de eigenaardige constructie die op de bovenvleugel ligt, lijkt me een soort van camouflage.

  2. #2
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    misschien konden ze niet zonder die takken vleigen omdat die kist anders uit elkaar zou vallen ik weet het ook niet, maar het ziet er niet echt neergestort uit, geen rem sporen, en de neus is ook niet in de grond geboord. ziet er eigenlijk alleen uitgebrand uit. en dan is het idd mogelijk gecamoufleerd geweest.

  3. #3

    Standaard

    Ik zou ervan uit gaan dat dit Tilburg niet is. Het potloodschrift vermeld pas bij het tweede handschrift en kleur potlood dat het Nederland en Tilburg betreft. Bovendien zijn er nogal wat Belgische verkenners op de grond vernield, deze hoogstwaarschijnlijk ook. Dat Belgische verkenners in nederland zijn gestationeerd geweest, lijkt me stug. Beide landen hadden al moeite om hun verdedigingslinies op elkaar aan te sluiten, laat staan een vorm van stationering van toestellen bij elkaar. Met andere woorden; een verkooptruc.

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dat Belgische vliegtuigen op Nederlands grondgebied gestationeerd zouden zijn geloof ik ook niet. Dat frame van boomstammetjes (want dat lijkt het te zijn) moet wel camouflage zijn, dus ergens in Belgie. Toch opmerkelijk dat er Tilburg op de foto is gezet.
    Maar I/1 "Meeuwen" heeft op 12 mei de weg Tilburg/Breda verkend.
    Op 13 mei herhaald door dezelfde eenheid.
    En op 18 mei: Verkenning Kanaal Gent-Terneuzen. Weer door I/1, de eenheid vloog met Fairey Fox "Kestrel".

  5. #5

    Standaard

    Allereerst: er zijn geen Belgische toestellen boven Nederland verloren gegaan! In feite heeft de Aeronautique Militaire amper boven Nederland gevlogen, en als het gebeurde dan louter boven de grensstreek. In het begin was dat Maastricht, later het Albertkanaal en boven Antwerpen, en op het laatst Zeeuws Vlaanderen. De Belgen hadden hun handen vol aan hun eigen grondgebied en luchtruim om ook nog eens uitgebreid boven Nederland te gaan verkennen!

    Dan het bijschrift. Het is bekend dat met name de aanbieders op eBay er nogal eens een potje van maken qua labels. Vaak refereren ze naar de bijschriften in de fotoalbums waar de fotos uitkomen. Als een soldaat dus via Noord Brabant naar Belgie trok - en dat waren nogal wat divisies! - en hij maakte een eerdere foto in Tilburg zetten ze er boven Tilburg-Belgie. En zoals Jan v.d. Heuvel al eerder heeft opgemerkt, soms helpt dat om de prijs te drukken, soms creeërt het een boel verwarring.

    Dan het toestel: dat is vrijwel zeker een Belgische Fox. In Belgie waren de nodige vliegvelden behoorlijk kale vlaktes zonder veel bescherming. De toestellen werden dan met wat takken etc bedekt als camouflage. Tevergeefs natuurlijk. Zeker de eerste dagen zijn er dus nogal wat toestellen op de grond vernield, net als in Nederland trouwens. Gezien de staartronding is dit vrijwel zeker een Fox. Als ik de foto vergelijk met andere die ik heb is het een toestel van 5/III/1 die op 11 mei door Bf109's en Hs123's in brand werd geschoten op Jeneffe.

    Groeten, Pieter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •