Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 56

Discussie: Gecrashte Fokker G1 - mei 1940

  1. #31
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De eerste foto, van de Wasp is met 100% zekerheid geidentificeerd als 360. Foto's van dit toestel zijn eenvoudig te identificeren adhv het trapje wat er voor staat.

    De enige G-1 Wasps die niet op Schiphol of omgeving stonden (Haagweg reken ik daarbij) waren overigens de 345 en 357; deze stonden op Ockenburg. Over nog een drietal andere kisten (349, 354 en 355) valt te speculeren of ze op Waalhaven stonden.

    Voor de cracks is er een interessant artikel over de toestellen aan de Haagweg, in G-1 InFormatie nummer 9. Het is het lijfblad van de Stichting Fokker G-1 die ook deze geschiedenis uitgebreid heeft onderzocht.
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 20 september 2010 om 22:15

  2. #32

    Standaard

    Hoi Edwin,

    Weet jij toevallig of er nog iets over is van de haagweg? Of is alles opgeslokt door de uitbreidingen van schiphol?

    Groet,

    Mathieu.

  3. #33
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Hoi Edwin,

    Weet jij toevallig of er nog iets over is van de haagweg? Of is alles opgeslokt door de uitbreidingen van schiphol?

    Groet,

    Mathieu.
    Als ik het zo zie, is er weinig van over. En betreft het de huidige A4. (die compleet anders is dan de haagweg op de foto's) De bocht is ook anders omgelegd dan hoe de Haagweg liep. Waarschijnlijk om schiphol wat meer ruimte te geven....

  4. #34
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De Haagweg is de huidige A4. Het stukje boven de Bovenveldert is alleen iets verlegd, die is een klein stuk naar het noorden verplaatst en rechter geworden.
    Op de plek waar de G.1's stonden is nu een groot parkeerterrein.

  5. #35
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    G-1reaper, hoe kom je op deze plek precies?
    Als je het kaartje van Chris aanhoud, dan is de locatie van de circel, eigenlijk precies het einde/begin (bij A4) van de Aalsmeerbaan.
    Dus eigenlijk naast het grote parkeerterrein.

    Of heb jij andere info wat precies de locatie was van de 360?

  6. #36
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Nog even een (misschien domme) vraag.
    Maar hoe zeker zijn we dat de bekende weg die vaak te zien is op de foto's daadwerkelijk de Haagweg is en niet gewoon de Waalhaven is.....
    De 360 en 361 stonden namelijk volgens alle bronnen inderdaad bij de Waalhaven.

  7. #37

    Standaard

    Hoi Vincent,

    Wat zijn "alle" bronnen? Ik weet dat in de boekjes van Hooftman geschreven wordt dat ze op Waalhaven stonden maar verder heb ik dat nooit gelezen. Maar gezien de foto van o.a. de 303 en 325 ga ik er vanuit dat het inderdaad de Haagweg is. Ook de dubbele rijbaan is op het kaart goed te zien. Het klopt dat bij Waalhaven ook een aantal G.1 opgesteld stonden buiten het veld, deze stonden echter langs een spoorlijn en die is op de fotos hier geplaatst niet te zien. In het boekje van Hooftman staat een mooie foto van 314 langs deze spoorlijn.

    Groet,

    Mathieu.

  8. #38
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    "Alle bronnen" daarmee bedoel ik wat ik met Google vind. Alle info die ik vind, vermelden allemaal "waalhaven"

    Maar wie zegt dat die weg waarvan gedacht wordt dat dit de Haagweg is bij Schiphol, niet gewoon waalhaven is/was?

    Of staat 100% vast dat de bekende weg die op de fotos te zien is, de Haagweg is?

    Op zich lijkt schiphol mij ook logischer dan de waalhaven. De waalhaven werd al snel bevochten en was omgeven door Duitse Fallschirmjagers en veroverd....
    Na de capitulatie in brand gestoken door eigen troepen klinkt niet logisch omdat de waalhaven al snel in Duitse handen was. Het vliegveld werd wel onbruikbaar verwoest door nederlandse bombardementen en artillerie vuur...
    Je zou dan denken dat als er nog Nederlandse vliegtuigen stonden, er al niet veel meer over zou zijn gebleven?

  9. #39
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Vincent,
    Omdat Fokkermedewerker Ir. F.P. Stok (testvlieger van Fokker en reserve luitenant-waarnemer van de ML) dat na de oorlog in diverse interviews heeft bevestigd. Hij is degene die de leiding op zich genomen heeft bij het verplaatsten van de toestellen naar de Haagweg. Verplaatsing van de toestellen naar de Haagweg was overigens al voor de oorlog gepland in het geval van een aanval.

    Stok was een van de sleutelfiguren binnen het bedrijf Fokker, en de enige als testvlieger opgeleide piloot in Nederland, voor de oorlog (waar vliegers als Leegstra en Sonderman "enkel" bovengemiddeld begaafde vliegers waren). Interessant genoeg is deze Stok nooit echt erkend als een belangrijke testpiloot.

  10. #40
    Geregistreerd
    4 september 2010
    Locatie
    Haarlemmermeer
    Berichten
    177

    Standaard

    Bedankt voor de info weer. Leuk om te weten.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •