Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: De Fiats van Vlissingen

  1. #11

    Standaard

    Uit Italiaanse bron is duidelijk dat Vlissingen/Souburg een hulpvliegveldje was voor de in Belgie gestationeerde Italianen, herfst 1940/winter 1941. Vliegtuigen van het type Fiat G.50 waren operationeel bij patrouille-vluchten langs de Zeeuwse/Zuid Hollandse kust. Het Nederlandse boekje Frontstad Vlissingen (auteur Hans van Soest) meldt een bezoek van vier G.50's aan het vliegveldje en meermalen luchtshows boven Vlissingen. Een foto van een G.50 in Nederland is mij niet bekend.

  2. #12

    Standaard

    18 nov 1940 arriveren een tweetal Fiat CR42 gevlogen door Tentente Specker en Maresciallo Giuseppe Ruzzi op vliegveld Vlissingen.
    Ze zullen verkenningsvluchten en nachtjagd gaan uitvoeren.
    Ben ook in het bezit van een foto van Ruzzi.

    Leo

  3. #13

    Standaard

    Aanvulling op het boek "Vliegvelden in Oorlogstijd": zowel uit Nederlandse bron (boek "Frontstad Vlissingen") als uit Italiaans/Duitse bron ("Luftwaffe im Focus" no. 13) blijkt dat op het vliegveldje Vlissingen/Souburg jagers van het type Fiat G.50 gebaseerd zijn geweest in de periode herfst 1940/winter 1941. De Italiaanse aanwezigheid was dus niet beperkt tot de twee Fiat CR.42 jagers.

  4. #14
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Bedankt voor de aanvulling Gert! Ik zal de LIMF 13 op proberen te snorren

  5. #15
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.311

    Standaard

    In het boek "Courage Alone. The Italian Air Force 1940-1943" van Chris Dunning is Vlissingen vermeld in slechts enige regels bij de Unit Historie van 18 Gruppo CT:

    >From 18 November two CR 42s were detached to Vlissingen on night-fighter and reconnaissance duties.<

    Dat is alles voor wat Vlissingen betreft in dit boek van 360 pagina's, zelfs de lengte van de aanwezigheid is niet vermeld!

    Het lijkt me logisch dat er buiten die twee toch nog wel "beleefdheidsbezoeken" of trainingsvluchten naar Vlissingen werden gebracht door andere Italiaanse kisten zoals de G.50. Dit gebeurde ook bij andere vliegvelden, dat is te lezen op dezelfde pagina:

    >During this time pilots checked out the Bf 109E in a neighbouring German unit, JG51.<

    Ruud van Ommeren.

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.311

    Standaard

    Hallo Gertdenherder.

    Uit uw commentaar is te nemen dat u "Luftwaffe in Focus 13" hebt gelezen v.w.b. de Italianen in de Battle of Britain.

    In de tekst van LWiF 13 zit iets wat ik niet begrijp. Alle andere bronnen die ik ken hebben het over CR.42's. Alleen bij LWiF 13 spreekt men van:
    >Am 18.11 wurde auf dem Platz Vlissingen auf der Insel Walcheren eine Alarmrotte der 18. bzw. 20. Gruppe stationiert.<
    Dit zonder het type vliegtuig te noemen. Andere bronnen spreken niet van een Alarmrotte (alert pair) maar over nachtjager- en verkenningsopdrachten. Dat lijkt me toch iets anders dan Alarmrotte.

    Verderop:
    >Am 03.01 machte eine einzelne Fiat G.50 einen Alarmstart von Vlissingen aus, konnte aber das zu hoch fliegende Flugzeug nicht erreichen. Drei Tage später startete die Alarmrotte aus zwei Fiat G.50 gegen einen britischen Bomber über Vlissingen. Der Angreifer konnte aber nicht gestellt werden, da er zu schnell in den Wolken verschwand. In den folgenden Tagen verlegte die Alarmrotte zurück nach Maldegem.<

    En daar zit voor mij de ongerijmdheid: Hier zijn het Fiat G.50's.
    Zijn tussentijds de CR.42's omgeruild voor Fiat G.50's of zou LWiF 13 zich vergissen (of alle andere bronnen) in het type vliegtuig? Alle bronnen hebben het overigens over twee vliegtuigen en nooit over meer.
    Wel is duidelijk dat ze een paar dagen na 03.01 Vlissingen hebben verlaten.

    Zou graag vernemen wat u hiervan denkt.

    Ruud van Ommeren.

  7. #17
    Geregistreerd
    13 april 2011
    Locatie
    Alphem aan den Rijn
    Berichten
    35

    Standaard

    ik heb er de gegevens van de Flakkommandeur bijgezocht en deze geeft het volgende weer.

    Marine Flak Abteilung 703
    1158 Unbekanntes Flugzeug einen Augenblick über dem Stand sichtbar; es verschwindet sofort in den Wolken und die Geräusche verschwinden in Richtung 12.
    1204 Kondensstreifen in Richtung 8 ziehen in Richtung Zeebrugge.
    1212 Flakalarm! Freya meldet unbekanntes Flugzeug in Richtung 11 bis 1 mit Kurs NO.
    1213 Fiat G-50 startet! West./- schießt einen Richtungsschuß!
    1225 Nord./- meldet Flugzeuggeräusche als zweimotorig erkannt.
    Das Flugzeug fliegt ab nach SW.

  8. #18

    Standaard

    Dag Ruud, jouw vragen gaan wel diep: zijn de bronnen betrouwbaar, zijn de vertalingen juist, hoe zijn de bronnen te interpreteren? Helaas ontbreken originele bronnen (ooggetuigen, militaire archieven). Maar de aanwezigheid/detachering op Vlissingen van Fiat G.50 jagers staat m.i. vast (immers 2 bronnen absoluut onafhankelijk van elkaar). De aanwezigheid van de 2 Fiat CR.42 jagers vind ik in zoverre iets minder overtuigend, want deze informatie komt waarschijnlijk uit een en dezelfde bron. Waarbij er m.i. geen wezenlijk verschil hoeft te zijn tussen "alarm"-functie en "nachtjager"-functie. Overigens zal een niet aangepaste Fiat CR.42 nachtjager alleen bij volle maan iets hebben kunnen uitrichten (dit bedoel ik niet als grapje). Mijn conclusie is dat beide genoemde types op Vlissingen gedetacheerd zijn geweest, maar mogelijk niet in dezelfde periode. Beide types waren slechts zo'n 35 km zuidelijker tegelijkertijd in Belgie gestationeerd: de G.50 (Gruppo 20) in Maldegem en de CR.42 (Gruppo 18) in het naburige Ursel; de G.50 is enkele maanden langer in Belgie gebleven. Het kan haast niet anders of ook andere Italiaanse types zijn op bezoek in Vlissingen geweest, hierover ontbreekt helaas informatie.
    Gert.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •