Goedemiddag allen,

Ik denk dat het verstandig is met beide benen op de grond te blijven staan. Een stichting, Europees hof, rechtszaak, en dergelijke kost al meer dan de prijs die de complete originele Fokker-made D.VII waard is. En, een kleine kanttekening, er zijn in Nederland door Fokker wel degelijk Fokker D.VII kisten gebouwd. Lees daarvoor het boek van Nico Geldhof over de D.VII.

Wat betreft de MLD kist zou het mooi zijn als die naar Nederland kwam. Het is echter alleen haalbaar met een grote financiële reserve, om crashes (tegen een viaduct) als onlangs met de DC-3 te voorkomen.

Dan de D.XVII: hier een model van bouwen is zeer goed mogelijk. Naast een eerbetoon aan de laatste tweedekkerjager van Fokker is het ook gewoon een zeer mooi ontwerp. Toch zou ik me richten op een Hawker Fury of Fairey Firefly, die qua ontwerp overeenkomen maar stukken gemakkelijker te bouwen zijn. Van de D.XVII is bijna geen informatie op bouwtechnisch gebied overgebleven.

Van de foto's die zijn gepost zijn originelen te vinden bij o.a. Jan van den Heuvel die al wat van zijn collectie hier op het forum heeft gezet. Misschien wel zo netjes om daar rekening mee te houden..
Als laatste is het goed om te weten dat ikzelf al een poos bezig ben met een boek over de Fokker D.IX tot het ontwerp D.XX. Een gat waarover nog geen boek is verschenen, behoudens wat artikelen. Op dit moment ben ik met de D.XI en D.XIII bezig, en houdt ik me voor informatie ten zeerste aanbevolen!

Hartelijke groet,
Jan Grisnich