Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 88

Discussie: Buitgemaakte Fokker D-VII.

  1. #31

    Standaard

    Goedemiddag allen,

    Ik denk dat het verstandig is met beide benen op de grond te blijven staan. Een stichting, Europees hof, rechtszaak, en dergelijke kost al meer dan de prijs die de complete originele Fokker-made D.VII waard is. En, een kleine kanttekening, er zijn in Nederland door Fokker wel degelijk Fokker D.VII kisten gebouwd. Lees daarvoor het boek van Nico Geldhof over de D.VII.

    Wat betreft de MLD kist zou het mooi zijn als die naar Nederland kwam. Het is echter alleen haalbaar met een grote financiële reserve, om crashes (tegen een viaduct) als onlangs met de DC-3 te voorkomen.

    Dan de D.XVII: hier een model van bouwen is zeer goed mogelijk. Naast een eerbetoon aan de laatste tweedekkerjager van Fokker is het ook gewoon een zeer mooi ontwerp. Toch zou ik me richten op een Hawker Fury of Fairey Firefly, die qua ontwerp overeenkomen maar stukken gemakkelijker te bouwen zijn. Van de D.XVII is bijna geen informatie op bouwtechnisch gebied overgebleven.

    Van de foto's die zijn gepost zijn originelen te vinden bij o.a. Jan van den Heuvel die al wat van zijn collectie hier op het forum heeft gezet. Misschien wel zo netjes om daar rekening mee te houden..
    Als laatste is het goed om te weten dat ikzelf al een poos bezig ben met een boek over de Fokker D.IX tot het ontwerp D.XX. Een gat waarover nog geen boek is verschenen, behoudens wat artikelen. Op dit moment ben ik met de D.XI en D.XIII bezig, en houdt ik me voor informatie ten zeerste aanbevolen!

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  2. #32
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Een D7 is lang niet zo groot als een DC3
    ik vind het gewoon belagelijk dat i niet terug gegeven is
    Dat hadden ze namelijk wel moeten doen
    Daar zijn de duitsers al voor veroordeeld na de oorlog
    Het is gewoon weer een kweste van ach ze zijn zo een klein landje die gaan tog niet zeuren
    Als dit toestel een nederlands gebouwde D7 is dan hebben ze helemaal de plicht hem terug te geven en wel met de orginele motor en vliegwaardig
    Want dat was i toen ze hem gestolen hebben

    Er hoeft maar 1 oficial naar duitsland en daar een claim neer te leggen
    En wel met het prijsgeven van de locatie waar dat toestel opgedoken is en inzage in wat ze nog meer hebben liggen
    Het zou zomaar kunnen dat er D21 en G1 spullen tussen zitten
    Zoals ik al eerder vermeld heb
    Als dit toestel dat zogenaamde bombardement overleeft heeft met de orginele bekleding
    Die bij brand zeker verwoest zou zijn
    Geloof ik nietmeer dat er niet meer bewaard is gebleven
    Vergeet niet dat de duitsers 15 G1 toestellen uitgerust met wasp motoren hebben meegenomen en een aantal mercurie uitvoeringen


    Ze hebben wel meer dingen als verloren opgegeven die later via een omweg tog stiekum weer opdoken

    Ik ben ondertussen achter wat zaken gekomen omtrend fokker via een zeer betrouwbare bron die ik niet mag noemen
    Dat de duitsers een zeer vuil speletje hebben gespeeld en dat dat een van de redenen is dat fokker nietmeer bestaat
    Ook hebben er mensen op bepaalde posten voornamelijk hun zakken lopen vullen en niet aan het voortbestaan van fokker gedacht
    ik heb de oud fokkertopman al is het schaamrood op de kaken gezet in de periode dat ik op de fokkerschool zat en hij een praatje kwam doen
    Hij kon geen antwoord geven op mijn vragen
    Omdat hij wist dat mijn vragen goed waren en voral waar
    Antony fokker zou zich omdraaien in zijn graf als i wist hoe er hier in nederland met zijn nalatenschap is omgegaan

    Omtrend de bouw van een model van de D17
    Juist het is een zeer mooi nederlands ontwerp
    Daarom juist
    En engolse en americaanse modellen zijn er al zat
    Van bijde genoemde modellen zijn er tekeningpaketten en zelfs ARF modellen in de handol
    Wat het voor de echte schaalbouwer totaal oninteresant maakt
    Laatst gewijzigd door j.weel; 15 oktober 2010 om 20:19

  3. #33

    Smile Buitgemaakte Fokker D.VII

    Met belangstelling heb ik de foto van de Fokker D.VII D-28 bekeken. Afgelopen dec. heb ik dit vliegtuig in het luchtvaartmuseum Flugwerft Schleissheim ten noorden van München zien staan en gefotografeerd. Het museum maakt er geen geheim van dat het toestel inderdaad heeft gevlogen bij de MLD met genoemde registratie. Tijdens de restauratie kwamen het Nederlandse kenteken en de registratie tevoorschijn. Het is dus een Nederlands vliegtuig. Hoe het museum aan het vliegtuig is gekomen, wordt niet vermeld. Ik heb deze kwestie aangekaard bij het MLM en de Aviodrome. Uiteraard is bij deze musea de zaak bekend. Het MLM reageerde niet op een manier waaruit blijkt dat zij zich voor het toestel willen inzetten. Misschien logisch omdat dit museum al een D.VII bezit. Een schone taak is daarom weggelegd voor de Aviodrome omdat dit museum de meeste Fokkers bezit en daarom dit vliegtuig moet terughalen. We moeten de zaak warm houden: het vliegtuig moet terug, oorlogsbuit is oorlogsbuit. Er blijven voor mij nog drie vragen: a. waar staat dat deze D.VII het toestel is dat Anthony Fokker heeft bestemd voor een op te richten luchtvaartmuseum?; 2. waar staat dat Goering dit toestel heeft meegenomen naar Duitsland?; 3. bestaan er foto's van Goering en dit vliegtuig? Het lukte me helaas niet om foto's mee te sturen. Misschien te groot?

  4. #34

    Standaard

    Op Ebay is een foto opgedoken onlangs van deze foto op een treinwagon. Registratie D-28, in de laatste MLD uitvoering. Wat betreft MLM en Aviodrome; beide gaat het om bezoekersaantallen, het MLM iets minder dan het Avio. Logisch, maar tegelijkertijd hangt dit samen met de financieen en dus de aankoop van interessante toestellen. Het zou mijn grote voorkeur hebben, al is het alleen maar omdat het de enige MLD kist van voor de oorlog is die nog bestaat. De rest is replica of het zijn onderdelen van.

    Laatst gewijzigd door Arjan; 16 april 2011 om 13:08

  5. #35
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Komt er vook nog bij dat op de foto's duidelijk te zien is dat deeze D7 geen duits maar nederlands afgebouwde kist is
    Dit wegens de gewijzigde neus andere motor
    Fokker heeft naar wat ik weet geen kompleete D7 maar onderdelen van mee genomen
    Met de trein notabene
    Dit waren toestellen die door fokker nog niet aan de duitsers geleverd had die dus ook niet betaald zijn

  6. #36

    Standaard

    Neenee, er gaan nu twee dingen door elkaar. Vanaf mei 1919 kwamen er rond de 350 wagons naar Nederland met complete D.7 en D.8, C.1 en Versuchsflugzeugen. Hiervan werden een groot aantal aan de Nederlandse LVA en MLD geleverd. De MLD bouwde echter haar kisten om met een BMW IV motor, zo rond 1927/1928, waardoor die een andere neus kreeg en iets meer werd gestroomlijnd. Een van die kisten staat hier op een wagon richting Duitsland in 1940 of daarna. Dus eerst van Duitsland naar Nederland, vervolgens omgebouwd bij de MLD, vervolgens retour richting das Derde Reich...

    Met name over die Versuchsflugzeugen was tot voorheen niet veel bekend. Na een duik in het archief van het Aviodrome en met medewerking van Fokker kenners gelukkig wel..

  7. #37

    Standaard

    Hang mij niet op vanwege de informatie die ik in eerste instantie gegeven heb.

    Ik heb een goed geheugen en deze informatie heb ik gelezen in een boek van mij. Maar ik heb zoveel boeken dat ik mij niet meer herinneren kan in welk boek dat was.

    Maar de feiten (fotografisch bewijs) liegen er niet om. Dit toestel werd buitgemaakt door de Duitsers.

    Het is ook zeer aannemelijk dat Goering verrukt zou zijn van dit toestel en dat hij dit toestel naar Duitsland zou willen transporteren.

    Als ik mij goed kan herinneren zou hij zelfs tegen zijn Luftwaffe begeleiders tijdens zijn bezoek aan Schiphol hebben gezegd "Geef mij een paar squadrons van deze toestellen en wij winnen de oorlog !".

    Het lijkt mij duidelijk dat dit toestel oorlogsbuit is en naar Nederland terug zou moeten komen. Maar wie wil zich voor inzetten ?

    Groeten,
    Jan

  8. #38
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    1.
    Had Goering bij het zien van de D.VII op Schiphol niet zoiets gezegd als
    "Ah die goede oude D.VII, bouw een nieuwe voor me, Fokker".
    Volgens mij was Goering in juni op Schiphol. Er is inderdaad een ontwerp gemaakt voor een nieuwe D.VII, met een ruimere cockpitopening (Goering was dik), en een Argus motor.

    2.
    Hoe zat het precies met de plannen voor een vooroorlogs vliegtuigmuseum? Koolhoven was immers ook bezig met het verzamelen van zijn oude producten (FK.26 stond in opslag op Waalhaven, en was er ook niet een replica van zijn Heidevogel?)

    3.
    Het terughalen van oorlogsbuit, tja, wie zou daar zijn vingers aan willen branden. Dat zal via hoge instanties moeten gaan, wellicht zelfs tot in de hoogste politieke kringen. Belangrijke vraag is vooral: we kennen alle heisa rond de Goudstikker collectie. Dat heeft 57 jaar geduurd. Dat was kunst, maar hoe zit dat nu met oorlogsmaterieel?

  9. #39

    Standaard

    En toch, de aanhouder wint.
    Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van de gedachte het te doen. Het probleem zit hem in het diplomatieke. Ben ik niet zo goed in. Iets is waar, of iets is niet waar. En als er iets waar is, dan is dat er een in Duitsland gebouwde, in Nederland verbouwde en gebruikte, naar Duitsland afgevoerde MLD D.7 in dat museum staat. Destijds zijn door Fokker in mei 1919 uitvoerrechten voor deze toestellen betaald, en daarmee eigendom van Fokker geworden. Vervolgens aan de MLD verkocht, en door de Duitsers meegejat. Daar is nooit ene cent voor betaald. Kortom, ze wisten em daar naar toe te krijgen, dan brengen ze hem ook maar weer terug. Als dat moeite kost, ach dat kan. Maar het is wel eerlijk. En eerlijkheid duurt het langste, ook als dat 71 jaar na dato is.

  10. #40

    Standaard

    Als ik vragen mag, waar is terug te vinden dat de "D28" is terecht gekomen in het Berlijnse museum? In de gebruikelijke inventrariswlijsten is dat niet terug te vinden. Ben heel benieuwd .....

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •