Pagina 7 van 9 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 88

Discussie: Buitgemaakte Fokker D-VII.

  1. #61

    Standaard

    Geachte heer Baltussen,

    De foto van de D-28 is niet in mijn bezit. De getoonde foto is een kopie van de foto zoals die te koop werd aangeboden op Ebay. Ik kan u dus niet verder helpen.

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  2. #62

    Standaard

    Volgens het museum bij München, waar de omstreden Fokker D.VII staat, heeft deze kist de MLD-registratie "D20" gedragen. Het toestel is, ook volgens dat museum, zeker uit Nederland afkomstig, maar is dus niet de "D28" die in of na de meidagen op Schiphol is gesignaleerd. Mogelijk is de "D20" al vóór mei 1940, via een sloper, naar Duitsland verkocht. De heer Baltussen maakt uit een eerder op dit forum gepubliceerde museum-foto op het toch de "D28" is; mijns inziens een gewaagde zienswijze. Verder ontbreekt tevens hard bewijs dat Göring een D.VII (welke dan ook) naar Duitsland heeft laten exporteren.
    Al met al denk ik dat een poging om de kist naar Nederland te krijgen weinig kans maakt, al hoop ik dat ik ongelijk heb, dus: nieuwe feiten of zienswijzen altijd welkom!

  3. #63

    Standaard

    Toen ik begin tachtiger jaren naar München ging om onderzoek te doen t.b.v. de restauratie van de D.VII, die Fokker rond die tijd had gekocht, kreeg ik van de conservator deze foto mee. Het is jammer dat men de rompbeklednig niet verder had schoongemaakt om de hele registratie te kunnen lezen. Dus kies maar uit: was het de D-20, D-28 of zelfs een heel andere registratie? Overigens bleek het vliegtuig nog tal van latere (MLD) modificaties te hebben. Hij was daarom van minder belang in mijn zoektocht naar de ‘standaard’ D.VII uitvoering. De D.VII, die in de werkplaats van het Museé de l’Air in Meudon klaar gemaakt werd voor opstelling op le Bourget, was een ware goudmijn. Deze heeft mij in staat gesteld op een complete nieuwe set detailtekeningen te maken voor de restauratie van de ‘266’ in het Nationaal Militair Musem en ook heb ik ze gebruikt bij de bouw van mijn eigen D.VII replica.

    Dick Funcke
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 4 december 2018 om 20:33

  4. #64
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

  5. #65

    Standaard

    Vooruit, dan nog even doorgaan op de registratie van de D.VII in het Deutsches Museum. Ik ben wat aan het schetsen gegaan. Ik heb enkele registratieletters nagetekend. Als bron diende het boek ‘Fokker D.VII’ van Nico Geldhof. Getracht de verhoudingen in de cijfers zo nauwkeurig mogelijk over te nemen. Opvallend en maatgevend is de omhoog-wijzende voorste ‘stok’ van het cijfer. Die loopt zo ver door dat ik vermoed dat het uiteindelijk toch een 6, 8 of 0 blijkt te zijn. Maar deze D.VII heeft ophangogen aan de bovenvleugelbeslagen. Bij mijn weten is geen enkele D.VII daarmee ooit standaard uitgevoerd geweest. Het zal dus mogelijk een zgn. versterkte MLD D.VII zijn. Volgens Geldhof’s boek is de ‘28’ ooit versterkt geworden. Over de ‘20’ en ‘26’ staat daarover niets beschreven. Dus ik hou het op de ’28’.

    Dick Funcke

  6. #66
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    maar het is en blijft een oorspronkelijk in Nederland gebouwde D7
    die door de duitsers geroofd is
    en die terug gegeven had moeten worden
    daar waren ze imers tot veroordeeld na de oorlog

  7. #67

    Standaard

    We hebben een prachtige D-VII in het Militair Museum staan en een perfecte replica bij de Vroege vogels en als ik het goed begrepen heb werkt de heer Funcke nog aan een replica van de Fokker D-VII van Versteegh.

    Reden te meer om de Duitsers ook een D-VII te gunnen. Of deze gestolen is zoals de heer J.Weel maar blijft melden is discutable, zeker als er geen zekerheid is over welke D-VII het nu eigenlijk is.

    Ik raad de Duitse Bundesregering dan ook aan om een rechtzaak te beginnen om alle onderdelen van de 2e wereldoorlog toestellen die wij in de afgelopen jaren uit de klei hebben getrokken terug te vorderen.

    Ook kunnen de Duitsers misschien nog huur eisen voor de betonnen zomerhuisjes die zij in de duinen hebben laten bouwen en waar wij nu zonder hun toestemming in toe nemende mate musea van maken.

    Met groet,
    Huub

  8. #68

    Standaard Buitgemaakte Fokker D-VII.

    En legio andere huisjes, zoals deze.


  9. #69
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Dat is toevallig Huub , ik ben zojuist begonnen met een manuscript over de Atlantikwall in Zandvoort.
    PS bunkers zijn gebouwd zonder bouwvergunning dus volgens de wet illegaal
    De D VII staat daar ook mooi in het museum en ze zorgen er goed voor
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  10. #70

    Standaard

    Hey Tracker, een bekend gebouwtje! De marechaussee post bij MVK Valkenburg,
    of misschien toen nog de huisvesting van de beveiligers.

    Mooi onderwerp jan! Ik heb de boeken van vader en zoon Harff, dus weet ik dat er nog genoeg beton ligt rond Zandvoort.
    Ik ken "zuid" op nog van toen het nog in gebruik was (scouting?) en voor de flat aan het einde van de boulevard werd gebouwd. (Ik kom uit Noordwijk)

    Groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 15 december 2014 om 09:31

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •