Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: Fokker D.VIII

  1. #1
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard Fokker D.VIII

    Ik dacht dat alle LVA D.VIII toestellen groen gecamoufleerd waren.
    Of is dit een geinterneerd toestel?

    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 16:21

  2. #2
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Mindert,
    In Greuters "Camouflage en Kentekens" staat dat Fokker na W.O 1 een aantal DVII's en 1 D-VIII overbracht naar Nederland-dus geinterneerd? Waarschijnlijk niet.

    Jacob

  3. #3
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Bedankt Jacob
    Zal ik zo even kijken.

  4. #4
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard d.8

    Volgens vele sites had de LVA 20 Fokker d.VIII toestellen ontvangen in 1919.
    Allen olijfgroen met oranje schijf.
    Waar komt dan die honingraat kist vandaan?

    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 16:21

  5. #5
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Mindert,
    Zoals ik het lees in het boek van Greuter was Fokker de eerste vliegtuigbouwer die de beschikking kreeg over de genoemde bekleding; déze genoemde D-VIII was dus voorzien van het voorgebedrukte 'Lozenge' linnen- zie blz 36 in dat boek. Dat afgezien van een aantal andere D-VIII's. Of zit ik er nou helemaal naast?

    Jacob.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mindert Bekijk bericht
    Volgens vele sites had de LVA 20 Fokker d.VIII toestellen ontvangen in 1919.
    Allen olijfgroen met oranje schijf.
    Waar komt dan die honingraat kist vandaan?
    Voor zover ik weet heeft de LVA 20 Fokker D.VII´s gekocht en ontvangen en geen D.VIII. Scheelt een streepje in de romeinse telling, maar toch. Het getoonde toestel zou best een demonstratietoestel van Fokker kunnen zijn. Ik zie ook geen inschrijvingskenmerk (registratienummer) op het toestel en alleen de door Fokker aangebrachte type aanduiding.

    Groet, Peter

  7. #7
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard d8

    Hey Peter

    Ik was er inmiddels ook al achter.
    Er zijn in 1919 +- 60 Fokker C.I en 20 fokker D.VII toestellen naar NL gesmokkeld.
    + die ene Fokker D.VIII zoals Jacob al zei.
    Waarschijnlijk zijn de foto`s die ik geplaatst heb van een en hetzelfde toestel.
    De D.VIII is iddd als demonstratie toestel gebruikt en nooit bij de LVA in dienst geweest.


    groet Mindert

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mindert Bekijk bericht
    Hey Peter

    Ik was er inmiddels ook al achter.
    Er zijn in 1919 +- 60 Fokker C.I en 20 fokker D.VII toestellen naar NL gesmokkeld.
    + die ene Fokker D.VIII zoals Jacob al zei.
    Waarschijnlijk zijn de foto`s die ik geplaatst heb van een en hetzelfde toestel.
    De D.VIII is iddd als demonstratie toestel gebruikt en nooit bij de LVA in dienst geweest.


    groet Mindert
    Gesmokkeld... Dat woord valt te vaak. Is echt een mythe. Alsof Fokker er in slaagde 57 treinwagons eventjes ongemerkt vanuit Berlijn naar Amsterdam/Veere wist te transporteren.

    Er waren op die trein o.a. 120 D.7's, 20 D.8'en en 60 C.1'en ingeladen en een hele reut aan ander materiaal, waaronder 400 motoren. Ook een aantal prototypes, zoals de V-tug (weet het nummertje even niet), die later de D.10 werd.

    Fokker heeft alles netjes met de instanties afgehandeld, papierwerk, al geinde gelden terugbetaald en de douane stukken zijn keurig geregeld.

    Hoewel er in eerste instantie 98 D.7's en 118 C.1's werden gewenst is slechts een fractie daadwerkelijk geleverd:
    D.7: 20 voor de MLD, 20 voor de LVA en 6 voor de ML-KNIL.
    C.1: 60 voor de LVA, 18 voor de MLD.

    Er zijn er ook een aantal in eigen beheer gebouwd (en verbouwd, door de MLD) en nog tijdens WO.1 zijn zes D.7's in Nederland geinterneerd (hoewel onbekend is wat er mee is gebeurd)

  9. #9
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Volgens de biografie die ik van Fokker heb, heeft hij toch echt mensen moeten omkopen en misleiden omdat allemaal onder de neus van de geallieerden Duitsland uit te krijgen.

  10. Standaard

    Heren,
    In dit verband is wellicht ook interessant:
    http://www.hdekker.info/DIVERSEN/IMPORT1920.htm
    Aanvullingen daarop zijn natuurlijk zeer welkom!
    Herman.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •