Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24

Discussie: Fokker D.VIII

  1. #11
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Zeer interessant, hier kunnen we wat mee.
    Bedankt Herman

  2. #12

    Standaard

    het verhaal is nog breder de nederlandse overheid zat in de deal om vooreen prikkie een zelfscheppende luchtvaart te verkrijgen zonder ruzie met de overwinnaars van WO I te krijgen.
    dick

  3. #13
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Ik wil toch even deze oude topic omhoog halen.....

    Heeft de LVA dan überhaubt met de D.VIII gevlogen? En is het bevestigd dat er 20 D.VIII-en op de Fokker treinen stonden?

    Ik weet dat Fokker in Parijs na de oorlog wel met een D.VIII exposeerde als 'spotvliegtuig', waar de Duitse kruizen nog onder de verf te zien waren.

    Verder hebben we dus alleen een foto van een D.VIII met lozengen en oranje bollen, en een profiel van een D.VIII met groene LVA kleuren en oranje bollen waarvan we niet weten waar deze op gebaseerd is?

  4. #14

    Standaard

    Die oranje bollen betekenen nog niet dat het toestel bij de LVA in dienst was.

  5. #15
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Nee...dus is deze D.VIII met lozengen:

    1- Een geïnerneerd toestel (onwaarschijnlijk)
    2- Een D.VIII van Fokker die hij bij de LVA aan wilde prijzen, wat niet gelukt is
    3- Een heel vroege D.VIII van de LVA, die ze van Fokker hebben overgenomen - wellicht een van meerdere?

    En als 2 het meest waarschijnlijk is, wat is dan de groene D.VIII in het profiel? Wellicht is het profiel gebaseerd op een misverstand, waar en gewoon de standaard LVA kleuren op de D.VIII toe heeft gepast? Was dit ook een toestel dat Fokker aan wilde prjizen, wellicht hetzelfde?

    Ik betwijfel of de LVA ooit een D.VIII heeft gehad, maar heb misschien wel ooit iets gelezen over Versteegh die een D.VIII gevlogen heeft.

  6. #16

    Standaard

    Ik wed dat Fokker die D.VIII uit Duitsland heeft meegebracht, en dat ze er vrolijk oranje bollen op hebben geschilderd omdat ze van die kruisen af moesten.

    Een D.VII waar Fokker rondvluchten mee maakte op de ELTA had 'lozengen' (dat woord kende ik niet), het opschrift 'Fokker's Luchttoerisme' en ook oranje bollen. En de V.39, naar verluidt bedoeld als sportvliegtuig, had ook lozengen en oranje bollen. Dit zijn dus helemaal geen militaire vliegtuigen.

  7. #17
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Die oranje bollen op de D.VIII waren dus mooi over de zwart-witte kruizen heen geschilderd!

  8. #18
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Die D.VIII heeft nog best een tijd bestaan. Er is nog een foto uit 1928 waar hij geheel donker, op het oog zonder registratie op staat (kan ik niet laten zien, omdat ik niet meer weet hoe ik eraan kom) en deze uit begin jaren 20.
    Ging eigenlijk om De F.II, maar ik zag hem op de achtergrond staan. Hier lijkt hij al overgeschilderd.
    Ik heb altijd begrepen dat het toestel altijd van Fokker is gebleven en nooit bij de LVA gediend heeft.

    Groeten, Stef

  9. #19

    Standaard

    Hallo allen,

    In het archief van het inmiddels in verval rakende Aviodrome ligt een verkooprekening voor een Fokker D.VIII naar Amerika. Die is opgemaakt in (uit mijn hoofd) september 1928. Deze werd door Fokker aan Fokker verkocht met 110 pk Oberursel motor. De kopie van deze rekening heb ik helaas niet, maar erop staan rompnummer, motornummer, datum enzovoorts. Ik ga er achteraan. Heb de rekening zelf in week 48 nog in mijn handen gehad..

    Verder heeft Fokker 20 D.VIII jagers ingevoerd, tenminste dat word aangenomen. Hiervan hebben er velen hun weg gevonden buiten Nederland. Een van de Fokker D.VIII vliegtuigen werd verkocht naar de Vereniging voor Luchtvaart. De D.VIII die door hen gekocht was, werd echter in januari 1921 ter verkoop aangeboden in Het Vaderland. Wat daarmee is gebeurd is onbekend.

    Al eerder, in juli 1920, werd een D.VIII ingevoerd:
    Ingevoerd op 9 juli 1920, Fokker D.VIII, c/n 2902, motor Oberursel no. 3820, 110 pk, op naam van W. Blume.

    Tijdens de Utrechtse jaarbeurs van 1920, stond in de stand van Fokker een hoogdekker parasol (kan ook een V-39 zijn geweest)..

    Tijdens de ELTA in 1919 werd door lt-vl. Versteegh veelvuldig met de V-39 gevlogen. Wat daar uiteindelijk mee is gebeurd is ook onbekend.
    Wat met de andere D.VIII jagers gebeurd is, is mij niet bekend. Ik heb ook mijn, misschien terechte, twijfels bij het aantal van 10 tot 20 door Fokker meegenomen D.VIII jagers. Fokker bouwde te Schwerin geen D.VIII jagers- dat gebeurde voornamelijk in fabrieken die voor licentiebouw waren ingeschakeld..

    Interessante materie!

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  10. #20
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Heel interessant!

    Kan het toestel op de foto de V.39 zijn? Hij lijkt toch af te wijken van de D.VIII.

    Ik zie het getal 20 vaker langskomen, maar heb nog nooit een bronvermelding erbij gezien.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •