Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Hugo hooftman

  1. #1

    Standaard Hugo hooftman

    Mijn naam is Andre Ran en ik ben 43 jaar oud. Ik ben op zoek naar nuttige, interessante en betrouwbare informatie over de in mijn ogen legendarische journalist en luchtvaartkenner Hugo Hooftman. Inmiddels heb ik al diverse kontakten kunnen leggen met onder andere zijn familie. Door wat privezaken aan mijn zijde heb ik het "Hugo Hooftman Project" lange tijd in de ijskast moeten zetten, maar nu is de tijd voor mezelf aangebroken dat ik heel erg graag mezelf verder goed wil verdiepen in de persoon en vakman Hugo Hooftman. Daarom schrijf ik u dit mailtje in de hoop dat u mij verder zou kunnen helpen. Ik ben niet in eerste instantie in de stamboomachtige zaken geinteresseerd, maar wel ben ik geinteresseerd in de persoon Hooftman ten opzichte van zijn vak; de journalistiek en luchtvaart.

    Het waarom van dit alles; de persoon Hooftman heeft de generatie van mijn vader Andre Sr en mij positief geinspireerd vwb de luchtvaart. Mijn vaders en mijn jeugd hebben direct een impuls gekregen van datgene Hugo heeft gedaan en bereikt. Ik ben bezig een boek te schrijven over deze legendarische man.

    Wat ik aan u wil vragen is, wat zijn uw herinneringen aan Hooftman ? Wat heeft hij voor de bekendheid van de luchtvaart betekend Heeft U hem ook ontmoet ? hoe waren de kontakten? Ieder stukje informatie zou zeer van pas komen. ook ben ik op zoek naar wat foto's waar Hooftman zelf opstaat. Ik zou het zeer op prijs stellen.

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hallo Andre,
    Wat een geweldig initiatief! Hooftman is een persoon die zeker een biografie verdiend. Er is ook genoeg over te schrijven lijkt me, gezien zijn bijzondere staat van dienst en het feit dat hij nu nog steeds, zoveel jaar na dato, geld als belangrijke bron.

    Hoewel ik veel te jong (ben gesticht in 1980) ben om hem ooit te kunnen hebben ontmoeten heeft hij mijn interesse in de Nederlandse historische luchtvaart weten aan te wakkeren. Ik was een jaar of 16 toen ik een boekje uit de gele serie kocht (de T.5/T.9) en dat was de lont in het kruidvat. Ik was wel in luchtvaart geinteresseerd, maar dat was heel breed. Sinds die aanschaf ben ik me gaan verdiepen in de Nederlandse luchtvaart. Indirect ben ik via zijn boekjes in contact gekomen met de Stichting Fokker G-1 (waarvan ik nu secretaris ben) en ben ik in een lancune in de gele serie gedoken: de Fokker C.5. Ik heb er een boek over geschreven, dat dit jaar uit zal komen.

    Hij heeft dus voor mij een "vormende rol" gehad, al vele jaren na zijn dood.

    Ik ben benieuwd naar uw werk aan uw project, en wens u veel succes!

    Groeten,
    Edwin.

  3. #3

    Standaard

    Dag edwin, kan jij die vormende rol die jij zegt eens met wat woorden beschrijven ik ben daar ook erg benieuwd naar. Want de man eeft voor veel mensen heel veel betekent. Waarom ben je er zo door geraakt. ik hoor heel graag van je. En wat gaaf dat je een vliegtuigtype hebt uitgediept en gaat publiceren. hoe heeft Hooftman je hiervoor geinspireerd? vriendelijke groeten Andre

  4. #4

    Standaard

    Dag edwin, kan jij die vormende rol die jij zegt eens met wat woorden beschrijven ik ben daar ook erg benieuwd naar. Want de man eeft voor veel mensen heel veel betekent. Waarom ben je er zo door geraakt. ik hoor heel graag van je. En wat gaaf dat je een vliegtuigtype hebt uitgediept en gaat publiceren. hoe heeft Hooftman je hiervoor geinspireerd? vriendelijke groeten Andre

  5. #5

    Standaard

    Zijn er mensen die weten in wat voor oplages zijn boeken en tijdschriften werden gedrukt? Ik ben ook al bezig met wat andere bronnen, maar dacht dat het geen kwaad kon om dit ook even in de groep te gooien. Ik bemerk wel dat de echt oude garde niet veel aanwezig is op dit forum. da's begrijpelijk wellicht maar toch jammer. maar aan de andere kant het onderwerp wat ik heb is ook niet echt makkelijk qua info..

  6. #6

    Standaard

    Dag edwin, kan jij die vormende rol die jij zegt eens met wat woorden beschrijven ik ben daar ook erg benieuwd naar. Want de man eeft voor veel mensen heel veel betekent. Waarom ben je er zo door geraakt. ik hoor heel graag van je. En wat gaaf dat je een vliegtuigtype hebt uitgediept en gaat publiceren. hoe heeft Hooftman je hiervoor geinspireerd? vriendelijke groeten Andre

  7. #7
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Zo zie je maar André, beetje bij beetje komt er meer de voorschijn over Hugo Hooftman.
    Ik zie al de reacties op je vragen in de verschillende forums, het boek over Hugo Hooftman moet nu haast klaar zijn met al die informatie ......... zo werk het niet, ik weet het, we moeten nog even geduld hebben

  8. #8

    Standaard

    het is waar dat ik al heel wat info heb kunnen vergaren en verzamelen. ik ga ook binnenkort even langs bij wat woonadressen waar hij gewoond heeft en zal daar wat foto's maken. Staan nog wat gesprekken gepland met o.a. familieleden. ook om interessant en illlustratief fotomateriaal te kunnen inscannen. dan zal naar ik hoop tegen het einde van dit jaar eindelijk eens een pre-concept versie uit mijn printer rollen.

    Ik ben nog niet helemaal uit een hoofdstukindeling, maar dat komt wel.. Ik wil in ieder geval behandelen: de cockpit-periode. de vliegtuigparade periode. Volledig Cockpit en vliegtuigparade indexering op artikel. Hooftman in Nederlands Indie. Verder : Hooftman afgezet tegen vakgenoten, korte feiten en beschrijving van zijn jeugd en familie. maar goed, dat kan uiteraard nog in vorm veranderen en wellicht voeg ik nog zaken toe en haal ik zaken er uit.

    Ook heb ik voor mijzelf al het besef dat het een boek zal worden waar een selectief, geinteresseerde doelgroep voor zal zijn.
    Laatst gewijzigd door Andre1967; 6 juni 2011 om 13:33

  9. #9
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Andre, heeft u ook al eens contact gehad met Hugo Hooftman Jr.?

  10. #10

    Standaard

    Jawel allereerst ontzettend gaaf deze foto. erg leuk. Dus ja zijn zoons erg goed. Hij heeft mij ook over de zweefvlieglessen etc verteld.
    Laatst gewijzigd door Andre1967; 27 december 2011 om 20:03

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •