Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 4 5 6 7 8 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 95

Discussie: HUGO HOOFTMAN en SCHIPHOL

  1. #51

    Standaard

    TCI / Felix, als je dit leest en nog op dit forum actief bent, zou je me alstublieft willen vertellen van je contacten met Hooftman? Ik ben heel erg benieuwd naar je belevenissen. Het kan voor de biografie waar ik mee bezig ben heel nuttig, leuk en interessant zijn.

  2. #52

    Standaard

    Zoals meer mensen op dit forum ben ook ik beïnvloed door Hugo Hooftman. Ten eerste natuurlijk door zijn blad cockpit maar ten tweede heb ik hem ook een keertje in levende lijve ontmoet. Hij stond met een tafeltje met zijn boeken in de Bijenkorf van Den Haag. Het was geen echte signeersessie. Hij stond daar gewoon om zijn boeken te verkopen, niet ver van het monumentale trappenhuis. Erg veel publiek was er niet en daarom durfde ik als klein jongetje ook niet naar zijn tafeltje toe te gaan, bang om door hem aangesproken te worden. Uiteindelijk kwam het er toch nog van en we raakten aan de praat. Hij stond wel versteld dat een ventje van een jaar of 13 al over zo'n uitgebreide kennis over vliegtuigen beschikte, maar dat kwam dan ook omdat ik de bibliotheek maar voor 1 ding gebruikte; het lezen van vliegtuigbladen en-boeken. De bibliothecaresse kreeg daar een punthoofd van en probeerde me aan de romans te krijgen, maar dat lukte niet. Ik had maar 1 interesse en dat waren de vliegtuigen. Mijn indruk van Hugo was (voor zover ik dat in die tijd kon beoordelen) een goed verzorgde, vriendelijke man, een beetje uit de tijd in de jaren 1960. Beslist geen hippie, eerder van het type "ideale schoonzoon". Ik wacht eigenlijk nog steeds op een biografie van Hugo Hooftman. Ik heb geen idee waarom hij zo met vliegtuigen bezig was, wat zijn achtergrond was en wat voor man het was. Hier en daar druppelde wel door dat hij ook wel tegen de haren in kon strijken. Ik meen begrepen te hebben dat hij ook problemen had met de belastingdienst en andere ambtenaren. Of dat waar was, weet ik niet, maar het zou me niet verbazen. Hugo Hooftman is, zoals bij vele anderen een belangrijke inspiratiebron geweest tijdens mijn tienerjaren.

  3. #53
    Geregistreerd
    13 april 2011
    Locatie
    Alphem aan den Rijn
    Berichten
    35

    Standaard

    Inderdaad, wie onder de 50+ en 60+ is niet opgegroeid met deze publicist met zijn aanstekelijke verhalen en dat in scherp contrast met het veel saaiere Avia. Hooftman heb ik verschillende keren mogen ontmoeten. De meest opmerkelijke was wel een tour met twee Beechcrafts (totaal 16 plaatsen) naar Le Bourget medio 1977 dat hij via Cockpit had geregeld.
    De andere keren waren steevast in café Wink dat naast de Fokker fabriek was gelegen en alwaar hij steevast medewerkers aansprak en informatie trachtte los te peuteren. Je kon hem niet gelukkiger maken dan met een beknopt overzicht van te verwachten verkopen op korte termijn zoals die 4-wekelijks door Marketing werden verspreid en ook was hij dol op de productiekaarten groen en lichtrood (resp. voor de F-27 en F-28) waarbij MSN nummers werden ingedeeld en soms ook al vooruitlopend op definitieve contracten werden toegewezen.
    Maar met het vorderen van zijn ziekte nam de inhoudelijke waarde van Vliegtuigparade sterk af net als de frequentie (van 6 naar 4 x per jaar).

  4. #54

    Standaard

    Goede dag
    Weet iemand of er ergens een biografie van Hugo Hooftman bestaat, desnoods bijvoorbeeld in de vorm van een interview of artikel? Er lijkt weinig van hem bekend te zijn, zijn hersentumor, zijn vermeende spionage-aktiviteiten, zijn verleden in Ned. Indië, maar het houdt niet echt over en zijn korte leven lijkt me toch een biografie waardig.
    hartelijke groeten
    jacob

  5. #55
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Jacob

    Als je dit topic van af het begin doorleest zie je dat er een forumlid ( Andre1967 ) met een biografie bezig is over Hooftman

  6. #56
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    En ik kan niet haast wachten tot die het boekwerk uitbrengt!
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  7. #57
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik ben het eens met Cor :-)

  8. #58

    Standaard

    Ja, de posts had ik al doorgelezen, maar heeft iemand enig idee hoe het met de biografie van André staat en of er wellicht nog andere gegevens te vinden zijn?

  9. #59

    Standaard

    Goedenmiddag allen, ik wil even een reactie geven op bovenstaande berichtjes. Ik ben als Hooftman biograaf natuurlijk heel erg blij dat zijn werk en zijn erfgoed nog steeds leeft en voort blijft leven onder de echte luchtvaartenthousiasten in Nederland. Ik ben inderdaad met de biografie van hugo Hooftman bezig. ik heb in de afgelopen 2 a 3 jaar met tussenpozen kunnen werken aan het naar mijn mening allesomvattende boekwerk wat ik aan het maken ben. Ik wil in het boek opzienbarende artikelen plaasten uit zijn Cockpits en zijn VliegtuigParades. daar ben ik veel werk voor aan het doen. Verder heb ik inmiddels zo ongeveer 15 hoofdstukken waar ik zijn leven en werk in wil verdelen en waar ik informatie in kwijt wil. het ene hoofdstuk is lastiger dan de andere, maar het vordert zeker. Ik heb vele vele prive foto's omdat ik nog steeds een uitstekende vriendschap inmiddels heb opgebouwd met zijn zoons en ook een aantal keren zijn vrouw heb mogen ontmoeten en interviewen. Over interviews gesproken ik heb er nog een stuk of 4 op mijn lijstje staan alsmede een 4 tal lokatiebezoeken. Dus jongens, ik ben nog steeds heel erg positief , het gaat lukken, er zijn 2 uitgevers geinteresseerd dus er komt heus wat aan. Ik heb alleen "last" van het feit dat ik een 40 urige werkweek heb (gelukkig), maar dat ik alleen een paar uurtjes 's avonds kan weken etc. dus ik doe het erbij. maar geen klagen het gaat allemaal goed en ik blijf het fantastisch vinden om te doen. Ik wil een mooi informatief stuk werk afleveren wat zijn artikelen laat zien en zijn priveleven. maar ook de spionagezaken, zijn indie-tijd, de complete boekenljst, een index van alle artikelen, zijn oorlogsperiode en de opkomst van het spotten in Nederland in samenspraak met Hooftman. Een prachtig project. gegevens van Hooftman zelf zijn nagenoeg niet op het internet te vinden. dus als het boek straks klaar is, lijkt het mij een leuk en uniek stuk werk. Ik verwacht zelf heel voorzichtig binnen 1 a 1/2 jaar iets van manuscripten gereed te kunnen hebben.

  10. #60
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Toch wel even opschieten met dat boek over Hugo, Andre!
    Ik wordt er ook niet jonger op.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •