Pagina 1 van 10 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 95

Discussie: HUGO HOOFTMAN en SCHIPHOL

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard HUGO HOOFTMAN en SCHIPHOL

    Mijn naam is Andre Ran en ik ben 43 jaar oud. Ik schrijf u omdat ik op zoek ben naar informatie over de persoon schrijver en luchtvaart journalist Hugo Hooftman. Door wat privezaken aan mijn zijde heb ik mijn “Project” lange tijd in de ijskast moeten zetten, maar nu is de tijd voor mezelf aangebroken dat ik heel erg graag mezelf verder goed wil verdiepen in de persoon en vakman Hugo Hooftman. Ik heb inmiddels al kontakten kunnen leggen met wat familieleden van Hooftman en andere luchtvaartpublicisten.

    Ik hoop dat jullie mij ook wat vertellen van hoe jullie hem kennen. Jullie herinneringen zijn heel erg belangrijk voo me. Ik ben geinteresserd om te lezen hoe hij was, de man zelf en hoe het was met zoals jullie zeggen zijn kontakten met de luchtmacht etc. Ieder stukje informatie voor mijn boek over hem is zeer zeer welkom.

    Het waarom van dit alles; de man Hooftman heeft de generatie van mijn vader Andre Sr en mij positief geinspireerd vwb de luchtvaart. Mijn vaders en mijn jeugd hebben direct een impuls gekregen van datgene Hugo heeft gedaan en bereikt.

  2. #2

    Standaard

    Hallo Andre,

    wel, laat ik dan maar beginnen.

    Ik heb Hugo Hooftman helaas nooit persoonlijk ontmoet of kontakt met hem gehad.

    Maar hij heeft een grote impact gehad op mijn leven.

    Ik ben nu 64.

    Ik kwam geinteresseerd in de luchtvaart en dan ga je naar tijdschriften daarover zoeken. Een tijdshrift in het Nederlands wat er uit sprong was het blad Cockpit.

    Dat blad heeft mij voor altijd beinvloed.

    De informatie in dat blad en vooral de info en foto's over Nederlandse toestellen (speciaal gedurende de 1939 mobilisatie periode en de meidagen 1940) hebben mijn leven veranderd. Ik kreeg een echte passie voor deze toestellen. Ik verzamelde alles wat hierover uitkwam in tijdschriften en vooral de door de Duitsers buitgemaakte toestellen hadden mijn interesse.

    Toen de Nederlandse Viegtuig Encyclopedie van Hugo Hooftman uitkwam was dat een grote traktatie voor mij.

    Maar met mijn groeiende collectie van boeken en tijdschriften moest ik op een gegeven moment een drastische beslissing nemen. Je kan niet alles opslaan. Ik heb toen (achteraf helaas) besloten al mijn tijdshriften op te knippen en de voor mij interessante foto's in te plakken in clippings-albums.

    Gelukkig ben ik nu in de omstandigheid dat ik zelf mijn bijdrage kan leveren in de geschiedschrijving van de luchtvaart.

    Ik heb een zeer uitgebreide verzameling van ongepubliceerde foto's van Duitse Beuteflugzeuge en ook een behoorlijke verzameling van ongepubliceerde Nederlandse toestellen.

    Maar dit alles werd geinspireerd door de publikaties van Hugo Hooftman.

    Als je als jongetje geinteresseerd bent in de luchtvaart en nog geen Engels kan lezen, dan was je vanzelf aangewezen op de publikaties van Hugo Hooftman.

    Groeten,
    Jan

  3. #3
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard Hugo Hooftman

    Sluit me geheel bij Jan aan.
    Ook ik ben vanaf 1960 begonnen met luchtvaart en het blad Cockpit was voor mij zeker op fotogebied een aanzet om er me door te gaan.
    Woensdag nog naar het MLM geweest en daar was iemand een Engelse Sterling bommenwerper aan het bouwen met een kapotte neus.
    Moest gelijk aan een artikel uit Cockpit denken waar toen deze kist in stond, die bij Loevestein naar beneden was gekomen en op deze manier weer luchtvaardig was gemaakt voor de vlucht naar een Duits testcentrum. En bij navraag bij de bouwer was het ook deze kist.
    Hij had altijd van dat soort primeurs ook op het gebied van de Fokker G 1 en de Fokker D-XXI.
    Het hele verhaal stond pas ook nog in het blad Verenigde Vleugels of Logboek van het Aviodrome.
    Heb Hugo Hooftman wel een paar keer ontmoet en gesproken op luchtvaart evenementen.
    De laatste keer zag hij er al erg slecht uit.
    Hij is ook niet zo oud geworden en aan een hersentumor overleden.
    Heb ook al zijn luchtvaart encyclopedien nog. Van de Fokker G1 zijn zelfs 2 uitvoeringen.

    gr

    Meeuw Korbijn

  4. #4

    Standaard

    Dag Meeuw Korbijn, kun je me aub meer vertellen over je ontmoeting met hem ? Hoe was hij? En wanneer en waar was die ontmoeting. waar gingen de gespekken over ? Iedere info is zeer nuttig.

  5. #5

    Standaard

    TCI / Felix, als je dit leest en nog op dit forum actief bent, zou je me alstublieft willen vertellen van je contacten met Hooftman? Ik ben heel erg benieuwd naar je belevenissen. Het kan voor de biografie waar ik mee bezig ben heel nuttig, leuk en interessant zijn.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Mijn herinneringen aan Hugo Hooftman betreffen met name zijn blad en z'n
    'vroege boeken' waaronder Vleugels tegen tropisch blauw.M'n vrinden en ik keken (begin jaren '60)uit naar elk nieuw nummervan Cockpit. Hooftman was ook erg betrokken -als ik het zo mag noemen- bij Indonesie en dat liet hij in Cockpit duidelijk blijken.
    Of dit nou de oorzaak was van zijn moeizame relatie met de Klu weet ik niet maar de verstandhouding was niet bepaald hartelijk.Je hoorde dat ook wel eens op de KNVvL dagen. Ook dat werd via Cockpit wel eens benoemd.Al met al spijtig zoiets.
    Wat ik met Jan en Meeuw deel is de waardering voor dit blad want het bood duidelijk andere en meer info dan Avia & De Vliegende Hollander. Het sprak ook een jongere doelgroep aan. Wat Hooftman wél eens vergat was bronvermelding bij foto's die hij niet zelf had gemaakt maar verkregen via zijn lezers. Werd hij trouwens ook wel op aangesproken. Uniek was hij te noemen wat betreft de foto's van C.Brouwer die hij in Cockpit publiceerde, prachtig spul! Met zijn Encyclopedie heeft hij zijn naam toch wel voorgoed gevestigd en streefde hij andere auteurs zoals van der Klaauw toch wel voorbij.
    Wat ik me ook herinner was zijn "foto-dienst" Je kon genummerde foto's uit Cockpit bestellen en ik meen te weten dat ze door dhr Mulder van Aerohobby werden afgedrukt.
    'k Heb er nog steeds een aantal van. Hugo was een markant persoon!

    vrgr,
    Jacob Terlouw

  7. #7

    Standaard

    Heb de laatste jaren, zo vanaf 1975 tot aan zijn overleden, veel met hem samengewerkt, en heb in die periode heel veel in Vliegtuigparade gepubliceerd. Weet nog dat ik, vliegend van Ams naar Barcelona voor een bruiloft, aan boord in de krant las dat hij overleden was. Een triest einde, kon het altijd prima met hem vinden.


    Gr Felix
    Laatst gewijzigd door Roger Soupart ( R. I. P. ); 21 oktober 2010 om 22:09

  8. #8

    Standaard

    Felix, zou je me alstublieft willen vertellen van je ontmoetingen ? Is voor mij heel belangrijk. Kan ook naar mijn e-mail : andreran@quickent.nl zou het heel graag hier meer van willen horen. Hoe ging de samenwerking, ingaande welk jaar en hoe ging het tegen het einde van zijn leven enzo. Alstublieft. iedere hulp in deze ben ik dankbaar voor. heel veel dank.

  9. #9
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard Hugo Hooftman

    Mijn ontmoetingen met Hooftman waren alleen op stands tijdens vliegshows etc. Dus niet diepgaand.
    Weet wel dat hij in de periode 1945-1950 in het toenmalige Nederlands- Indie heeft gezeten voor de luchtmacht en daar ook als journalist heeft gewerkt. Vandaar de betrokkenheid met Indonesië.
    Hij heeft altijd problemen gehad met organisaties als KLM en KLu.
    Hij werd niet meer uitgenodigd bij presentaties etc.
    Hij had altijd erg goede en scherpe foto's van Russische vliegtuigen.
    De piloten van de KLu gebruikte deze foto's voor het aankleden van de kamers en bars etc.
    Hij werd ook wel door die Oost Europese landen uitgenodigd (o.a. DDR). De kLu zetten hem daarom op de lijst van mogelijke spionnen. De diverse wachtcommandanten hadden de opdracht om hem nergens meer toe te laten en door te geven als hij bij een basis gesignaleerd werd. Hij heeft later ook in zijn latere blad Vliegtuigparade toegegeven dat ze hem bij deze Oost Europese bezoeken hiervoor benaderd hadden in ruil voor fotomateriaal, maar is daar nooit op ingegaan.
    Maar hij is voor mij baanbrekend geweest vooral met zijn publikaties over de Fokker G 1 en D-XXI (ook die vlogen in Finland etc.).
    Ook zijn serie boeken over de KLu, MLD en ML-KNIL waren voor mij een openbaring.
    Hij heeft alleen door al deze akkefietjes nooit de erkenning gekregen, die hij zeker verdiende.
    Heb pas nog wat boeken gekocht waar de stempels "Luchtvaartarchief Hugo Hooftman" in staan en een sticker met zijn toenmalige adres in Boskoop.

  10. #10
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Een goeden dag mensen

    Zijn er misschien meer mensen die wat ervaringen of verhalen willen vertellen, hier in deze rubriek, over Hugo Hooftman?
    Er zijn natuurlijk veel meer luchtvaart journalisten geweest dan deze meneer, maar voor mij en vele andere, is deze journalist gewoon belangrijk.
    En er is zo goed als geen informatie over Hugo bekend.
    Bij voorbaat bedankt en geloof me ook erg gewaardeerd als ik meer over de heer Hooftman de weten kom.

    Vriendelijke groet

    Cor Verbeek

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •