Pagina 4 van 10 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 95

Discussie: HUGO HOOFTMAN en SCHIPHOL

  1. #31

    Standaard

    Felix, zou je me alstublieft willen vertellen van je ontmoetingen ? Is voor mij heel belangrijk. Kan ook naar mijn e-mail : andreran@quicknet.nl zou het heel graag hier meer van willen horen. Hoe ging de samenwerking, ingaande welk jaar en hoe ging het tegen het einde van zijn leven enzo. Alstublieft. iedere hulp in deze ben ik dankbaar voor. heel veel dank.

  2. #32
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Ben wel benieuwd wat hier straks uit gaat komen. Zo als andere voor mijn ook al aangegeven hebben is Hugo voor een hoop toen jeugdige groep van luchtvaart geinteresseerde een soort van voorbeeld geweest. Hij heeft toch een hoop aan de blootlegging van de historie gedaan, in die tijd was er niets op het gebied van Nederlandse luchtvaartgeschiedenis te krijgen. Eigenlijk alleen een boek van Henri Hegener over Fokker, en die was dan ook nog eens uitgegeven in Amerika en in het Engels (heb een exemplaar in het bezit), Nee Hugo was daarmee echt de eerste in Nederland. Heeft als jongventje al zijn eerste artikeltje geschreven in de oorlogsjaren, om na de oorlog als medewerker van de voorlichting naar Nederlands-Indie af te reizen. Na terugkomst in Nederland kwam zijn eerste boek uit in 1950, hierna zouden er nog zo 84 stuks verschijnen tot zijn dood. Aanvankelijk als luchtvaartjournalist voor andere gewerkt te hebben nam hij in 1960 de stap om voorzich zelf te beginnen met toen nog het bladje Cockpit welk na een conflict met een Zwitserse uitgever veranderd werd in Vliegtuigparade. Echt ben benieuwd wat uit deze zoektocht komt.

  3. #33

    Standaard

    Ik ben al een aantal jaren bezig met alles te onderzoeken rondom de persoon Hugo Hooftman en zijn werk en betekenis voor de luchtvaart. De bedoeling is een biografisch werk uit te brengen. En dankzij mijn goede 1 op 1 kontakten met de familie zal dat zeker goedkomen. Het speurwerk alleen al is heel erg leuk, net als lokatiebezoeken en interviews met diverse luchtvaartmensen. De man Hooftman verdient een boekwerk over hemzelf en zijn betekenis voor de belevening van de Nederlandse Luchtvaart. Ik verwacht nog wel even bezig te zijn met mijn research maar stapje voor stapje kom ik dichter bij een completer beeld. Natuurlijk ondervind ik ook bij mijn research wat moeilijke en soms onmogelijk lijkende vraagstukken. Maar dat maakt het alleen maar interessanter. Ik ben dan ook altijd geinteresseerd in wat mensen van hem zouden willen terugzien in een biografisch werk. Ik zal hem zeker plaatsen in zijn beleving van en met anderen en ook in perspectief met andere journalisten en schrijvers in zijn tijdsbeeld. Ik sta ten alle tijden open voor suggesties en op- en aanmerkingen.

  4. #34
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Andre,

    Zo als al opgemerkt, ben benieuwd wat hier uiteindelijk uit komt. Vind dat het zeker tijd word dat hierover iets op papier gezet word. Is eigenlijk ook iets waar ik zelf ooit mee begonnen ben, maar door allerlei oorzaken niet meer mee verder ben gegaan. Maar ik denk dat je inmiddels al stukken verder ben dan dat ik ooit gekomen ben. Het weinigen wat ik nog heb is een overzicht van de boeken die hij ooit geschreven heeft of waarvan hij de vertaling voor gedaan heeft. Misschien is dit meteen een suggestie voor jou om tevens een overzicht van zijn werk te verwerken in de biografie.

  5. #35

    Standaard

    Dag louis, als je de tussenpauze even niet meerekent dan ben ik ruwweg genomen een jaar of 10 rustig aan bezig met verzamelen, archiveren, uitzoeken en researchen. ook met volledige medewerking van de familie van Hooftman. ik heb al diverse interviews afgenomen met mensen en heb al redelijk wat info. Heb een nagenoeg compleet beeld van zijn uitgegeven boeken, kalenders, maar iedere hulp daarbij is nog steeds zeer welkom. ben zelfs in het bezit van zijn allereerste boek gesigneerd door hemzelf. natuurlijk gekocht via via maar toch. Authentiek en origineel. Heb inmiddels alle cockpitblaadjes compleet en ben bezig een index aan te maken op onderwerp met waar en in welke cockpit het artikel staat. zwakke schakel in mijn research tot nu toe is het ontbreken van een hoop Vliegtuig Parade bladen. Ik zou die dolgraag willen inzien en inscannen voor mijn onderzoek. maar zoals ik al aangaf ik zou heel blij zijn met alle info die iemand mij kan geven. Voel vrij om mij te mailen. andreran@quicknet.nl

  6. #36

    Standaard

    Louis, kun je me je overzicht mailen als je dat wilt ? je overzicht van boeken en vertaalde exemplaren ? zou me helpen.

  7. #37
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Oke Andre, je ben dus al een tijdje bezig,

    Maar je haalt je wel een klus op de hals om een index te maken van alle artikeltjes uit de Cockpits en Vliegtuigparades. Die bij elkaar van 1960 tot 1986 lopen.

    Maar goed begrijp dat je al over een overzicht beschikt van de door hem geschreven boeken. Oke, hoef ik daar ook niet even achteraan om het op te zoeken in het archief.

  8. #38

    Standaard

    Sterker nog ik heb de index al van alle cockpits en ga nu kijken om de VliegtuigParade bladen te vinden en uit te pluizen en in te scannen. Je lijst zou ondanks dat het lijkt mogelijk of ik geen boeken meer zoek heel erg goed als hulp kunnen dienen danwel check, check dubbelcheck. Ik zit nu dan al op 103 boekpublicaties inclusief jaarkalenders, maar ik zou toch zeer blij zijn met input. Zou je zeer erkentelijk zijn.

  9. #39
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Oke Andre,

    In dat geval zal ik eens kijken waar ik dit overzicht heb staan.

  10. #40
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Andre,

    Helaas is van de week de computer gecrasht (gelukkig werkt hij weer, echter verschillende gegevens zijn verloren gegaan), maar gelukkig heb ik nog een copie van dat overzicht op een backup schijf staan. Echter moet deze wel even op zoeken, dus zodra ik hem gevonden heb komt hij je kant op.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •