Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Stinson Reliant PH-ATZ in Slowaakse dienst

  1. #1

    Standaard Stinson Reliant PH-ATZ in Slowaakse dienst

    De Stionson SR-10C Reliant, No. 5904, PH-ATZ,werd kort voor de oorlog aangekocht door de Nederlandse sportvlieger en eigenaar van een bouwbedrijf, Klaas de Geus van den Heuvel.

    Ten tijde van dekapitulatie stond het toestel opgeslagen in het pakhuis van Blaauwhoed in Amsterdam.

    Bgin 1941 wist de eigenaar het toestel in Slowakije om te ruilen voor een lading hout. Als bouwer had hij in die tijd meer behoefte aan hout dan aan een vliegtuig dat ieder moment door de Duitsers in beslag kon worden genomen.

    Het toestel werd naar het vliegveld Vajnori in Slowakij vervoerd en aldaar geassembleerd. Het toestel kreeg de registratie OK-ATZ en werd het persoonlijke vliegtuig van president Tiso.

    Op 13 juli 1941 werd het toestel overgedragen aan generaal F. Catlos.

    Midden 1943 werd het toestel voor de hoognodige reparaties overgebracht naar werkplaatsen in Nitra.

    Aan het einde van de oorlog waren de raparaties nog niet volledig voltooid en het toestel werd in 1945 door de terugtrekkende Duitsers vernield.

    Groeten,
    Jan

    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 15:58

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Tjonge, een bijzonder verhaal, en weer een mooie foto. Een van mijn favorieten uit de "golden age".

    Bijzonder dat dit toestel niet gevorderd is door de ML (?)

  3. #3

    Standaard

    Hallo Edwin,

    dat is het voordeel als je al wat langer meedraait.

    Ik zag deze foto op Ebay en zoals in een andere topic vermeld had Hugo Hooftman een grote invloed op mijn leven. Hij had reeds eerder een andere foto van dit toestel gepubliceerd en dus moest ik deze nieuwe foto ook hebben. En als je zo'n foto bemachtigt dan wil je er wat meer van weten.

    Als ik eenmaal een foto van een bepaald toestel gezien heb vergeet ik dat nooit meer. Ik heb een bepaalde vorm van fotografisch geheugen en wel op het gebied van luchtvaart, hoewel, ik heb hier tijdens mijn studies ook veel gemak van heb gehad.

    Groeten,
    Jan

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •