Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Decal question

  1. #1

    Standaard Decal question

    Beetje rare vraag.
    Maar een beetje decal set houd op bij 1:32.
    Nu is mijn vraag,is er een mogelijkheid deze te vergroten naar bv 1:18??
    Op een vrij simpele manier,of word dit toch het ouderwetse doe het zelf kliederen?
    Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

  2. #2

    Standaard

    Joh, je zou toch iets specifieker moeten zijn. Wat wil je eigenlijk doen?

  3. #3

    Standaard

    Als je handig bent met photoshop kun je ze zelf maken en printen.

  4. #4

    Standaard

    Ik zit met een vliegtuig wat 1:18 schaal is.
    Alleen wil ik er een andere uitvoering van maken.
    Nu heb ik wel een decal set van 1:32 schaal van iets wat ik ongeveer wil hebben.
    Alleen heb dit nog nooit zelf opnieuw gemaakt.
    Wat voor materiaal gebruik je trouwens om dit weer af te drukken?
    Of print je ze uit voor spuitsjabloon??

  5. #5

    Standaard

    Er is speciaal decal printpapier. Ik ken het zelf niet, maar ik weet dat er mensen zijn die het gebruiken.

    Kijk hier eens tussen. Ik zie zo al een paar aardige sites met info: make your own decals - Google zoeken=

  6. #6

    Standaard

    Ik heb zelf dat decal-print-papier. Eerst moet je met een grafisch programma op de PC (b.v. photoshop) de decals ontwerpen zoals jij ze wilt hebben. Ik zou de bestaande decals die je al hebt (1:32) niet uitvergroten, je kunt ze beter opnieuw ontwerpen. Anders zien ze er niet uit namelijk. Je kunt de oude decals wel inscannen en dan de vormen gebruiken om nieuwe decals te maken.

    Als je de 1:18 ontwerpen klaar heb, zou ik ze eerst even uitprinten op normaal papier. zodoende kun je ze uitknippen en even los tegen je model aanhouden. Decal papier is redelijk kostbaar en het zou zonde zijn als je decals print die niet helemaal goed van vorm of grootte zijn. Als je de nieuwe decals heb geprint op het decal papier, moet je ze nog van een coating voorzien om de inkt vast te houden. Je kunt hier normale modelbouwlak voor gebruiken, maar het is beter hiervoor speciale busjes lak voor aan te schaffen. Meestal wordt bij het decalpapier ook bepaalde lak voor geschreven. Meestal worden er twee coatings voor geschreven en daartussen genoeg droog-tijd.

    Ik ben een modelbouwer die altijd vrolijk zijn eigen decals produceerde als ik dat nodig had. Hiervoor had ik decalpapier voor inktjet en een busje lak, waar je ongetwijfeld verschrikkelijk 'high' van kon worden als je het verkeerd gebruiktte. Maar toen kocht ik een nieuwe printer omdat de oude versleten was. En het lijkt of de inkt in de nieuwe printer niet tegen de lak kan die ik opspuit. Daardoor ging de inkt verlopen waardoor alle kleuren door elkaar gingen lopen. Dit werdt wel beter door een voorzichtigere spuittechniek. Maar toen ik de decals in water doopte begonnen de kleuren nog meer uit te lopen en de decal werdt ongeveer 50% doorzichtig. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat mijn nieuwe printer werkt met "milieuvriendelijke" inkt waardoor het voor decal printen ongeschikt wordt.

    Anyways. Mijn decalpapier heb ik van het Nederlandse AviationMegastore.com Maar je kunt ook zelf je decal ontwerp laten printen bij: Black Lion Decals - Welcome!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •