Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: verzameling bay foto's o.a. g.1

  1. #1

  2. #2

    Standaard

    Wat is genoemd "Avro Anson" is de Airspeed Envoy PH-ARK.

    Zie bijgaand preview van Ebay van enige jaren terug.

    Groeten,
    Jan

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Goh, ik dacht altijd dat die twee Envoy's Britse registraties hadden? Of was er misschien zelfs een derde, dus met Nederlandse registratie?

  4. #4

    Standaard

    Dit waren inderdaad twee Nederlandse kisten. Ze waren geregistreerd als PH-ARK en PH-ARL, en waren van het type Airspeed Envoy III (c/n 61 en 62, andere bronnen vermelden 58 en 59). Op Luchtvaartgeschiedenis Nederland vond ik wat informatie over de historie van beide kisten:

    "Door de eigenaar, vertegenwoordigd door P. Roozenburg te Parijs, werd op 8 augustus 1937 vindicatoir beslag gelegd op beide toestellen. Dat zou betekenen dat de heer Reinders niet de eigenaar was hoewel hij bij de aanvraag voor inschrijving wel een verklaring (van een Belgische expeditiefirma) toonde dat de toestellen aan hem verkocht waren.
    Hij vocht het beslag dan ook aan en op 30 maart 1939 werd hij door het gerechtshof te Den Haag in het gelijk gesteld en vroeg hij aan de Luchtvaartdienst de werkzaamheden t.b.v. de BvL-uitreiking te hervatten."

    Eveneens op dezelfde website, blijkt dat beide toestellen naar Duitsland zijn verkocht (en dus niet zijn buitgemaakt):

    Brief d.d. 6-11-1941 van de KNVvL aan W.B.Nd.
    Zéér interessant is de tweede alinea: “... in derselben Lage wie die “Nederlandsche Luchtvaart Maatschappij” und Herr Reinders befinden, von denen in 1940 Flugzeuge übernommen wurden und wofür von den Deutschen Militärbehörden Preise festgesetzt wurden”.
    KLM en Reinders werden dus voor de toen in beslaggenomen toestellen betaald. Welke KLM-toestellen dit betreft is wel duidelijk, maar Reinders had op dat moment maar twee vliegtuigen die voor deze transactie in aanmerking komen: PH-ARK en PH-ARL de twee Envoy’s waarvan we vermoedden dat ze naar Duitsland waren gebracht. Hier treffen we dus voor het eerst een Duitse aanwijzing dat dit inderdaad is gebeurd.

    Sowieso hebben beide kisten een vreemde, maar interessante levensloop. Helemaal als beide kisten een Britse registratie blijken te hebben gehad: G-AEGF en G-AEGG die per januari 1937 uit het Britse register zijn gehaald. Beide registraties werden vanaf mei 1936 voor British Scandinavian Airways Ltd. gereserveerd. Onduidelijk is of deze registraties voor de kisten met deze c/n waren gereserveerd.

    Beide kisten werden gekocht door Eric Hoffmann voor de Spaanse Republikeinen, en werden op 30 december 1936 vrijgegeven voor transport naar Spanje. In de haven van Antwerpen wordt er echter beslag op gelegd. Vervolgens worden beide kisten naar Ypenburg vrijgegeven en daar gemonteerd, maar opnieuw in beslag genomen. Dit hele gebeuren kon waarschijnlijk niet echt het daglicht verdragen, omdat die Hoffmann (Hofman affaire ) ze voor Spanje kocht, maar blijkens het eerste bericht dat de toestellen van een Fransman te Parijs waren. Dan vervolgens zijn beide kisten door een Belgische firma verkocht aan Reinders, maar is dat niet gegaan volgens de wil van de Parijzenaar. Het fijne weet ik er niet van. Wel een stukje interessante geschiedenis..

  5. #5

    Standaard

    Beste Jan,

    hoewel dit een persoonlijk bericht is wil ik dat anderen dit ook lezen.

    Sinds ik je ontmoet heb, heb ik Frits gemeld dat er potentie in jou zat om een goede Nederlandse luchtvaartjournalist te worden. Ik heb Frits dan ook gevraagd om jou te coachen.

    En je hebt alles inderdaad waargemaakt.

    Jij bent een van degenen waar we lang op gewacht hebben.

    Leden van dit forum, jullie zullen in de toekomst veel meer horen (lezen) van (de andere) Jan.

    Groeten,
    Jan (van den Heuvel)

  6. #6

    Standaard

    Dag Jan,

    Dank voor je reactie. Ik ben blij een bijdrage te kunnen leveren in een stukje historisch onderzoek, en zal dat blijven doen. Niet omdat ik er wat mee wil zijn, maar omdat het "opdat we niet vergeten" bijna bovenaan de lijst van to-do's staat. Bij jou evenzo; ik denk dat veel mensen dat niet weten, en daarom ook een blijk van hulde voor jou!
    Goed je zaterdag te hebben gesproken. Succes vanavond!

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Dit waren inderdaad twee Nederlandse kisten. Ze waren geregistreerd als PH-ARK en PH-ARL, en waren van het type Airspeed Envoy III (c/n 61 en 62, andere bronnen vermelden 58 en 59). Op Luchtvaartgeschiedenis Nederland vond ik wat informatie over de historie van beide kisten:
    Over deze twee toestellen is inmiddels aanzienlijk veel meer te vertellen.
    Kijk maar eens op mijn site: http://www.hdekker.info/DIVERSEN/ArkArl.html
    Herman Dekker

  8. #8

    Standaard

    Interessant stuk Herman!
    Is die Hoffman te linken aan Michael Holzmann die een link had met de verkoop van Koolhoven vliegtuigen naar Spanje?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Interessant stuk Herman!
    Is die Hoffman te linken aan Michael Holzmann die een link had met de verkoop van Koolhoven vliegtuigen naar Spanje?
    Holzmann komt in de stukken die ik over deze toestellen heb niet voor.
    Herman

  10. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman Dekker Bekijk bericht
    Holzmann komt in de stukken die ik over deze toestellen heb niet voor.
    Herman
    Sorry, dit is onzin. Niet goed gekeken.
    Hij komt wel degelijk in de processtukken voor, ik zal je die stukken toezenden.
    Herman

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •