Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: firefly t.1

  1. #1

    Standaard firefly t.1

    Dag beste mensen van het forum,

    Ik wilde binnenkort een model van de fairey firefly t.1 van de mld gaan maken (octopus 1/72 voor een tientje op esm gekocht) en was op zoek naar enkele referentie foto's , heb echter niets kunnen vinden op het internet en ook niet in mijn boeken

    Ik heb zelfs het boek;"de militaire luchtvaart in nederlands-indi? 1914-1949" aangeschaft en daar stond ook niets in

    dus mijn vraag aan jullie is of jullie wat mooie foto's hebben van deze gele 2-zitter?

    alvast bedankt!

    groetjes S.

  2. #2
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hier is er een. Ik dacht dat er wel betere zouden komen, maar blijkbaar zijn er niet zoveel. Dus plaats ik hem toch maar.

    Groeten Stef

  3. #3

    Standaard

    Zie onder andere:

    Fairey Firefly

    Voor de volledigheid: het is een Fairey Firefly T.Mk.2 geweest. Tik dat in op Google, en je vind materiaal in overvloed.

  4. #4
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard Firefky in NEI

    The Fairey Firefly Mk 1 was used by the 860th Squadron in the NEI. The aircraft concerned were F-13, F-17/30. Other aircraft, F-1/12 and F-14/16, were not used in the NEI.
    A number of the aircraft crashed whilst in the NEI. F-13 crashed at Kemajoran on 12 October 1946, F-18 crashed on 17 March 1947, F-22 on 21 July 1947, F-24 on 14 May 1947 and F-27 on 4 August 1947.
    The remainder of the aircraft, F-17, F-19, F-20, F-21, F-23, F-25, F-26, F-28, F-29 and F-30, were reserialed as K-17 etc. on 26 January 1949 and again as P-17 etc. on 11 January 1950. By 15 May 1950 the 860th Squadron ceased to exist and the aircraft were transported back to The Netherlands on the ship Sumatra (departing 16 April 1950) and other ships(?), for deployment there as well as in the Netherlands West Indies.
    At a later date Firefly Mk. IVs were used in Netherlands New Guinea.

    By the way, I doubt these Fireflys were painted yellow.
    Laatst gewijzigd door Jos Heyman; 4 december 2010 om 21:43

  5. #5
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Er waren drie trainer varianten van de Firefly.
    De T.1 om te leren vliegen, de T.2 was een wapentrainer met kanonnen en de T.3 om torpedo`s en mijnen te leren te gebruiken.
    De T.1 en T.2 zijn bij de MLD in dienst geweest.
    Op www.maritiemdigitaal.nl zijn meerdere foto`s te vinden van dit toestel.

  6. #6

    Standaard

    oke, allemaal hartelijk bedankt!

    Thank you all for help!

  7. #7

    Standaard

    In de Traditiekamer MLD op De Kooy staat sinds kort een enorm model (1/18 of zo) van een gele Firefly. Zijn alle details op te vinden die nodig zijn. TDMLD is iedere woensdag open.

    Gr Felix

  8. #8

    Standaard

    Mijn leraar wiskunde op de mavo was helemaal wild van de Firefly. Hij was destijds mt tekeningen bezig om ook een behoorlijk groot model ervan te maken.
    Helaas weet ik niet of hij die ooit afgemaakt heeft.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •