Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Stichting Replicabouw De Havilland DH-9 / HW

  1. #1

    Standaard Stichting Replicabouw De Havilland DH-9 / HW

    Hoi,

    Weer eens goed nieuws te melden! Gerard Casius en Frank Venus zijn samen begonnen met een replica van de DH 9, hiervoor hebben zij een stichting in het leven geroepen. Inmiddels is er het nodige gedaan in Amerika, het zelfde museum dat de Brewster Buffalo gebouwd heeft is nu bezig met de DH 9. Bijgaande enige foto's. Het project wordt door Gerard, Frank en enige donaties zelf bekostigd, uiteindelijk hopen ze dat het project wordt overgenomen door het nieuwe defensie museum.
    Gerard mailde mij nog het volgende:

    We bouwen de versie die in Indië door de Luchtvaart Afdeling KNIL in eigen beheer in een serie van 13 stuks is gebouwd in de eigen werkplaatsen in Bandoeng (1926-27), Deze had een door Laurens Walraven nieuw ontworpen triplex-schaalbouw romp waarbij alle inwendige verspanningen van de "houtje-touwtje" romp overbodig werden. Deze rompconstructie ben ik nu aan het tekenen aan de hand van originele bouwtekeningen van de fabriek en foto's van de produktielijn op het vliegveld Andir. In 1931-32 zijn er Pratt & Whitney Wasp Junior (R-985) stermotoren ingebouwd. Die versie bouwen we, mede omdat de originele Siddeley Puma watergekoelde motor zeer zeldzaam is - en dus heel duur, áls je er al een zou kunnen vinden. We hebben voor het project begin 2010 de "Stichting Replicabouw De Havilland DH-9 / HW" opgericht.

    Al met al een prachtig prachtig project

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 24 december 2010 om 22:19

  2. #2

    Standaard

    Een beetje bij toeval ben ik een modelbouw project begonnen (1:48) om van een DH-4 een DH-9 te maken. Het leek me leuk om een HL machine ervan te maken. Deze DH-9's weken af van de standaard DH-9's door de andere vorm en plaatsing van de radiator, de andere vorm van het verticale kielvlak. (hoewel dat later weer terug veranderd werdt, dus blijkbaar toch niet zo'n goed idee was) en de roundels die in die periode door de ML-KNIL werden gebruikt werden op een manier aangebracht waarvan we nu denken dat dat helemaal 'verkeerd' was.

    Modelbouw-technisch is het makkelijker om een HL machine te maken. Een HW is erg lastig door de toch wel heel andere vormen van de voorkant van de romp. Maar ik ben wel heel erg geïntresseerd naar de voortgang van dit project. In wat voor kleuren wordt het toestel geschilderd? Camouflage en kentekens zegt dat dit "Khaki" moet zijn. Achterin het boek wordt deze kleur gelijk gesteld aan 'olive drab'. Dat betekent dat ze dus dat mijn model met dezelfde kleur kan worden afgewerkt als mijn NEIAF B-25's?

    De originele DH-9's werden geleverd uit Britse voorraden en dus waren ze beschilderd met de Britse kleuren PC10/12 en CDL. Het lijkt me dat de HL en HW machines werden beschilderd met lokaal geproduceerde verf. Op foto's lijkt de kleur wel vrij donker. Tevens, waren de onderkant van de romp en vleugels met een andere kleur gedaan? De Brits geleverde DH-9's hadden hier "natural doped linnen". Dat is een heel lichte kleur, iets gelig in tint.

    Verder ben ik nog opzoek naar afbeeldingen van de achterste cockpit, of de vliegtuigen wel of geen bommenruim hadden, zoals de originele DH-9's en hoe zag het instrumentarium eruit van de achterste cockpit? Bij de DH-9 was het achterste stoeltje bedoeld voor een rug schutter. Maar op de HL en HW machines lijken dit volwaardige cockpits van waaruit geen mitralleur meer kon worde bediend. Nog een vraag, hadden de HL machines nu wel of niet een soort 'gootje' aan de linkerkant van de romp, om een mitrailleur in op te stellen. De HW machines hadden dit zeer beslist niet, maar van de HL machines heb ik niet zulke goede foto's.

    Nogal wat vragen dus. Zou ik in contact kunnen komen met iemand die bij het project betrokken is?

  3. #3

    Standaard

    Hoi,

    De stichting heeft sinds kort een website actief:

    http://www.stichting-replica-dh9.nl/

    Mooi om te zien dat men nog steeds zo actief is en resultaat boekt!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ondanks alle onzekerheid en financiele risico's! Zeker een pluim waard!

  5. #5

    Standaard

    Hoi,

    Gerard Casius is in september in Amerika bij de projecten geweest en heeft nieuwe foto's op de website geplaatst. Zie: nieuwsrubriek
    Ziet er mooi uit!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #6

    Standaard

    Enige updates voor wat betreft dit project?
    Cees

  7. #7

    Standaard

    Ja, er is een hoop gebeurt de afgelopen 3 jaar. Ziet er goed uit wat betreft de toekomst van dit toestel, binnen nu en niet al te lange tijd zal er meer over bekend gemaakt worden.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Ja, er is een hoop gebeurt de afgelopen 3 jaar. Ziet er goed uit wat betreft de toekomst van dit toestel, binnen nu en niet al te lange tijd zal er meer over bekend gemaakt worden.

    Groet,

    Mathieu.

    Ben benieuwd. Wrang dat de vorige projecten van Gerard zo het depot zijn ingeschoven ten behoeve van wat tanks....

  9. #9

    Standaard

    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #10
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Dat betekent dus dat het geen DH-9 HW uit Indie wordt. Ik ben er eigenlijk wel blij om dat het toestel naar het Aviodrome gaat in plaats van (vermoedelijk) de opslag van het NMM.
    Ik kan me voorstellen dat Gerard Casius en collega's ook niet echt vrolijk worden van hun inmiddels stoffige Buffalo en Hawk aldaar. Dan is deze oplossing een stuk beter.

    Groeten Stef

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •