Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: Stichting Replicabouw De Havilland DH-9 / HW

  1. #11

    Standaard

    Helemaal mee eens, prachtige oplossing.

  2. #12
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CeBro Bekijk bericht
    Helemaal mee eens, prachtige oplossing.
    Een erg mooie oplossing, creatief gevonden!

    En het is een heel fraaie aanwinst voor het Aviodrome!

  3. #13

    Standaard

    Nog nieuws hierover?
    Mvg
    Cees

  4. #14

    Standaard

    Wordt er nog gewerkt aan dit project bij het Aviodrome?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #15

    Standaard

    Mathieu,

    Is vorig jaar ten doop gehouden bij het Aviodrome en staat nu in het museum.
    Je kunt gegevens vinden op de volgende pagina van het Aviodrome:
    https://www.aviodrome.nl/collectie/havilland/

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  6. #16

    Standaard

    In Vleugels nummer 1 2020 pagina 14 t/m 17 een uitgebreid artikel over dit project en de D.H.9. Erkenning voor een LA-KNIL en KLM werkpaard.
    PST

  7. #17

    Standaard

    Vraag

    De eigenbouw: Hierboven wordt geschreven triplex romp, maar ik heb ook al een paar maal gelezen fineer ipv linnen?

    Met triplex kan je de inwendige constructie lichter maken, met fineer handhaaf je de originele constructie.

    Wat is juist triplex of fineer?

    (Walraven had ervaring met triplex rompen bij Van Berkel)

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jjr Bekijk bericht
    Vraag

    De eigenbouw: Hierboven wordt geschreven triplex romp, maar ik heb ook al een paar maal gelezen fineer ipv linnen?

    Met triplex kan je de inwendige constructie lichter maken, met fineer handhaaf je de originele constructie.

    Wat is juist triplex of fineer?
    Als men fineer gebruikte in de vliegtuigbouw dan altijd door verschillende lagen kruislings over elkaar te lijmen.
    Goed voorbeeld is een Albatros D3 met een bolle dubbel gekromde romp.
    Maar een vlakke plaat gemaakt van de laagjes fineer noemen we Triplex.

    Voor een platte romp is het dus veel makkelijker om triplex te kopen en te verwerken.

    Om een Triplex / Fineeer romp te verduurzamen werd er ook wel linnen overheen geplakt.

  9. #19

    Standaard

    dank je Pim

    Maar wat werd er nu voor de Indische versie gebruikt Triplex of Fineer.
    Ik weet nl dat bij de restauratie voor de BAT F.K.23 diverse diktes triplex werden gebruikt.

  10. #20

    Standaard

    Fineer heeft weliswaar enige sterkte in de lengterichting, maar niet in de dwarsrichting. Men kan het gemakkelijk scheuren doordat de houtvezels niet sterk aan elkaar zitten. Ik kan mij niet voorstellen dat men een enkele laag fineer als bekleding van een vliegtuigromp zou gebruiken.

    Zoals Pim al schreef: men gebruikt Triplex of Multiplex, gemaakt van meerdere lagen fineer kruislings (90 graden gedraaid) verlijmd, zodat het zowel in langs- als in dwarsrichting sterkte heeft.

    De Britse DH.9 gebruikte plywood voor het voorste deel van de romp en het stukje onder de staartvlakken.
    Het stuk achter de cockpit t/m de staart bestond uit buizen en draden bedekt met linnen.

    Plywood is wat wij Triplex/Multiplex noemen.

    Wat de Indische versie gebruikte weet ik niet. Wellicht was daarbij ook het stuk achter de cockpit bekleed met plywood.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •