Pagina 5 van 8 EersteEerste ... 3 4 5 6 7 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 79

Discussie: foto materiaal Douglas DB 8A-3N gezocht

  1. #41

    Standaard

    Sander,

    Je hebt helemaal gelijk!
    Heb ook nog eens even gecheckt en inderdaad zijn de berichten over de 387 tegenstrijdig. In Peter Cornwell's boek de Battle of France Then and Now staat het als:

    3-V-2 Douglas DB-8A (387). Port wing damaged by bomb splinters during take-off and later collapsed during combat. Abandoned over Nootdorp 5.30 a.m. Sgt. J. F. A. Jansen baled out unhurt, landing on van Buuren’s Farm, Leerbroek. Sgt. K. Beuving baled out injured, admitted to hospital in Den Haag. Aircraft a write-off.

    Maar Leerbroek is bij Leerdam, 40 km oost van Nootdorp. Het feit dat Sgt Beuving naar een ziekenhuis in Den Haag is gebracht betekent dat hij in ieder geval in die buurt neerkwam. Een gewonde bij Leerbroek zou vrijwel zeker naar Gouda of Rotterdam zijn gebracht.

    De vraag is dus waar het verhaal vandaan komt dat Sgt Jansen in Leerbroek neerkwam. De enige plausibele verklaring die ik kan bedenken is dat de schutter Beuving eerder eruit sprong, boven Nootdorp, terwijl de piloot Jansen nog enige tijd doorvloog en pas 40km oostelijker sprong. Dit soort dingen gebeurde regelmatig in die dagen, aan beide kanten. Maar dan moet het toestel ook ergens in die buurt zijn neergekomen. En daar heb ik geen enkele verwijzing van. Vreemd.

    Ben benieuwd of iemand hier opheldering kan brengen.

    Pieter

  2. #42
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    zoals op mijn link te zien is, heeft beuving tijdens het neerstorten nog in het vliegtuig gezeten, anders kon hij dat niet navertellen, je kan namelijk niet 40 kilometer in een vliegtuig vliegen terwijl deze 1 vleugel mist en in een vrille zit.
    http://www.bhummel.dds.nl/gif/3Jvl.html

  3. #43
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    en Edwin, van je eerste foto weet je toevallig welke Hurricane dat is? ik heb uitgevogeld dat het er een van 17sqn moet zijn (aan de Y die te zien is) die 11 mei is neergestort of een noodlanding heeft gemaakt. alleen komen er hier 4 (NIHM) of 5 (een of andere site op internet) voor in aanmerking.

  4. #44
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik weet niet welke sloericane dat is... helaas...

    Wel twee foto's die hun weg naar mijn stapelzotte fotoverzemeling hebben gevonden. Ik doe het maar even zo, want de foto's zijn te groot om per mail te sturen.




  5. #45
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    hé edwin bedankt voor de foto's ik had ze al maar deze zijn wat mooier.

  6. #46
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    weet iemand trouwens of de foto's van antikfuchs1 met douglas vliegtuigen erop in Nederlandse handen zijn gevallen? (iemand van dit forum?)

  7. #47
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    oh en het raadsel van de 387 is opgelost: (al zo'n 16 jaar) hij is neergestort in leerbroek, de reden dat nootdorp word genoemd is omdat men dat vroeger dacht, totdat bleek dat dat de 392 betrof.

  8. #48
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    ik was nog even naar het NIMH geweest voor foto materiaal van de douglas DB 8a-3N en daar hadden ze iets van 50 foto's die ik nog nooit had gezien. heel mooi en ook foto's van vliegtuigen waar ik tot nu toe geen foto's van had. probleem was dat ze 7 euro per stuk kosten ook de scans dus dat gaat echt klauwen met geld kosten (450 euro) dus dat gaat hem niet worden. tenzij iemand een andere oplossing weet. ik vraag me ook af waarom ze 7 euro per stuk kosten.

  9. #49
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    wat en waar is het nimh? Lijkt me zeer interessant om daar eens te kijken.

  10. #50
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie, gevestigd in Den Haag: Nederlands Instituut voor Militaire Historie | Ministerie van Defensie

    heeft een omvangrijke fotocollectie van alle krijsmachtonderdelen. Absoluut de moeite waard!

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •