Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 4 5 6 7 8 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 79

Discussie: foto materiaal Douglas DB 8A-3N gezocht

  1. #51
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Den Haag is niet naast de deur voor mij, maar is toch zo'n reis waard denk ik

  2. #52
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    he Henry,
    voordat je gaat moet je eerst een verzoek email sturen, waarna je een brief thuis krijgt waarin staat dat je telefonisch een afspraak moet maken en als je er eenmaal bent vooral niet vergeten je id of pasoort of rijbewijs meetenemen. (dus niet morgen er heen gaan zonder afspraak)

  3. #53
    marber Guest

    Question Douglas DB- 8A-3n

    Hallo iedereen

    Bij het na pluizen van de bekende gegevens over de Nederlandse DB- 8A 's ben ik op het, voor mij, volgende probleem gestuit.
    Bekend zijn de verschepings datums van de toestellen.
    de 381, 382 en 383 werden op 26 augustus 1939 verzonden naar Nederland,
    de 384, 385, 387, 388 en 389 werden eind september 1939 verzonden en de 390 t/m 398 werden verzonden tussen 8 en 14 november 1939 en de 386 als laatste op 16 november 1939.
    Tot zo ver alles prima.
    Maar nu ben ik op zoek naar de datums waarop de toestellen bij de ML in dienst zijn gekomen.
    Deze data's kan ik nergen terug vinden.
    Wel is bekend dat de eerst acht op Ockenburg , tussen oktober en november, zijn gemonteerd en de ander 10 op Soesterberg.
    Ook hiervan zou ik graag de juiste data's vinden.
    Heeft iemand enig idee hier over ?
    Groetjes :
    Marber

  4. #54
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    volgens mij werden ze op soesterbrg in elkaar gezet, door november alarm naar ockenburg gevlogen (in 2 keer want er waren niet genoeg bougies) en daarna weer terug naar soesterberg toen dat alarm over was.
    in maart 1940 werden de radio's ingebouwd en op 15 maart is de 386 neergestort. ergens daartussen moeten ze in dienst zijn getreden. dus ik denk dat het begin maart 1940 moet zijn geweest. het kan ook eerder, dat ze eerst zonder radio's vlogen. vanwaar komt eigenlijk deze interesse in deze vliegtuigen van jouw?
    Gr,
    Sander
    Laatst gewijzigd door sander; 30 juni 2011 om 14:53

  5. #55

    Standaard

    Hoi Sander,

    Is ook bekend waar de 386 neergekomen is?

    Groet,

    Mathieu.

  6. #56
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    precieze coordinaten weet ik niet, maar volgens een krantenartikel uit die tijd (dat afkomstig is van de website van LVA-40 geloof ik) is hij boven vliegveld Ypenburg in een vrille geraakt en vlakbij het vliegveld neergekomen. daarbij werden beide inzittenden gedood en van de foto's die ik van het wrak heb gezien kan ik me dat wel voorstellen.

  7. #57

    Standaard

    Per 1 maart 1940 werd de eenheid operationeel met een operationele sterkte van 12 Douglas DB-8A machines. Welke dat zijn geweest is niet precies te achterhalen; hieronder hoorden in elk geval niet de 394-398...

    Overigens is het wel triest om te zien dat de 386 al vrij snel neerstortte (15 maart 1940), terwijl deze kist ook al in Amerika werd beschadigd bij een crash. Het zal mij ook niet verbazen als er een verband te vinden is tussen die Amerikaanse beschadiging en de Nederlandse crash...

  8. #58
    marber Guest

    Standaard Douglas DB-8A-3N

    Hallo Sander

    Mijn interesse voor de Douglas 8A komt voort uit mijn hobby.
    Momenteel ben ik bezig om alle vliegtuigen die ooit bij de Lva, ML en KLu hebben gevlogen te proberen opmijn eigen site te plaatsen.
    Nederlandse luchtvaart
    Als je de afleverings tijden bekijkt dat ze uit de USA verscheept zijn, dan moeten de eerste toch al in oktober 1939 in Nederland zijn aangekomen.
    Ze werden door het LVB op Soesterberg gemonteerd en afgeleverd aan de, nieuw gevormde 3-V-2 LvR, die onder commando stond van kapt. Bach.
    Deze vloog de gereed gekomen toestellen ook in, samen met sgt. Jansen. Deze beide zorgden ook voor de omscholing.
    Tijdens het november alarm, op 7 november, werden diverse verspreidingen ter hand genpmen en werd het LVB ook gedeeltelijk van Soersterberg verplaatst.
    Bach kreeg hierop toestemming om de montage van de DB- 8A's elders te doen plaats vinden.
    Hiervoor koos hij het sprotpark Ockenburg, nij Loosduinen, dat in de tijd van 24 uur werd omgeveorm tot een klein vliegveld ter grotre van 200 bij 600 meter.
    Op Ockenburg werd een grote vliegtuig tent geplaatst en de reeds vliegklare DB- 8A's werden overgevlogen naar Ockenburg, terwijl de nog niet geheel gemonteerde toestel per vracht auto werden vervoerd.
    Door gemobiliseerd KLM personeel werden op Ockenburg nog zeker acht toestellen gemonteerd, voordat alles weer , op 11 december 1939 terug was op Soesterberg.
    Voor wat betreft het ongeluk met de 386 , die op 15 maart verongelukte, deze verongelukte tijdens het uitvoeren van schijnaanvallen op de luchtafweer stellingen rond Ypenburg.
    Toen het toestel optrok, na dat hij een duik vlucht had gemaakt, raakte hij overtrokken en stortte neer ( highspeed - Stall ).
    Hierbij kwamen sgt.vl Nijhuis en elt.wnr Plasmans om het leven.
    De DB- 8A's die tot het 3-V-2 LvR behoorden waren de 381 t/m 392.
    de 393 t/m 398 gingen direct naar het depot op Ockenburg.
    Na het ongeluk van de 386, werd de 393 aan de sterkte toegevoegd,
    De toestellen op Ockenburg kwamen, op de 397 en de 395 na , praktisch onbeschadigd in Duitse handen.
    De buitgemaakte toestellen werden door de Luftwaffe beproefd bij de Erprobungsstelle Abt 2 op Rechlin, waar testpiloot Czolbe op 13 juni 1940 een vlucht heeft gemaakt met de 395 en op 19 juni met de 394.
    Minstens één DB-8'werd gebruikt bij de Fluglehrerschule op Brandenburg- Briest.
    In augustus 1940 is een DB-8A, met de Luftwaffe registratie DF+IR overtrokken geraakt en neer gestort.
    Tot zo ver iets over de DB-8A's. maar helaas heb ik nog steeds geen juiste data's weten te achterhalen waarop de toestellen in dienst van de Lva ( wat toen inmiddels de ML was) zijn gekomen.
    Groetjes
    Marber

  9. #59
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Wat een pracht aan foto materiaal!

  10. #60
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dat wou ik net zeggen!
    Vooral de foto van de D.16 277 in Zwitserland vind ik.... GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •